هنرمندان در فضای مجازی

انتشار دیدگاه‌های بورخس، نویسنده بزرگ آرژانتینی و تیتراژخوانی محمد معتمدی برای سریال گیل‌دخت بخشی از خبرهایی است که در ادامه جزئیات آنها را با هم مرور می‌کنیم. البته ناگفته نماند که تلویزیون تئاتر ایران هم قرار است مجموعه‌ای از آثار رضا صابری را پخش کند.

 یاد
هرمز وحید هنرمند گرافیستی است که بیشتر به‌واسطه‌ فعالیت در زمینه چاپ و کتاب‌آرایی شناخته می‌شود. او که در طول فعالیت حرفه‌ای خود کارهای مهمی از قبیل طراحی لوگوی شرکت اُفست را انجام داده، چنین درباره‌اش گفته می‌شود که طی حدود چهار دهه، هر سازمان و ناشر بزرگی که قصد چاپ یک یا چند کتاب گرانقدر و نفیس را داشت، اول به یاد هرمز وحید و استفاده از هنر او می‌افتاد. هرمز وحید در تاریخ ۱۷ آبان ماه سال ۱۳۰۷ متولد شد و ۴ آذر ماه سال ۱۳۷۸ در سن ۷۱ سالگی از دنیا رفت. از دوستان این هنرمند چنین نقل شده که تا واپسین روزهای زندگی‌اش پیگیرانه در کار کتابندگی می‌کوشید و با وجود سختی و محنتی که کشیده بود، با قلبی رنجور و گاه ناساز، باغیرت و سخت‌کوشی فراوان به کار طبع کتاب‌های گرانقدر ادامه می‌داد. این هنرمند که پیش‌تر عمل جراحی قلب را از سر گذرانده بود، با آسیبی که به ریه و کلیه‌اش بر اثر سکته قلبی وارد آمد، در کمتر از یک روز اعضای بدنش از کار افتاد و عالم فرهنگ و هنر را برای همیشه ترک کرد.
چهره‌ها
ایرنا خبر داده که محمد معتمدی تیتراژ پایانی مجموعه «گیل دخت» به کارگردانی مجید اسماعیلی و نویسندگی مجید آسودگان و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی را که از امشب در شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود، خوانده است. این قطعه به آهنگسازی مسعود سخاوت‌دوست و شعری از سیدتقی سیدی تنظیم شده است. قسمت اول سریال گیل دخت پنجشنبه ۱۹ آبان ساعت ۲۲:۳۰ از شبکه یک سیما پخش می‌شود. سعید راد، میترا رفیع، رضا اکبرپور، سعید چنگیزیان، رامتین خداپناهی، شقایق فراهانی، یاسمن معاوی، پریوش نظریه، ثریا قاسمی، محمود پاک نیت، صالح میرزاآقایی، حبیب دهقان نسب، نفیسه روشن، فخرالدین صدیق شریف، حمید ابراهیمی، فریبا متخصص، محمد فیلی، رؤیا جاویدنیا بازیگران این مجموعه هستند. سریال گیل دخت محصول مرکز فیلم و سریال معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما است.
رضا صابری یکی از چهره‌های تئاتر ایران پس از انقلاب اسلامی به شمار می‌آید که در بیست‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم بزرگداشتی به پاس چندین دهه فعالیت مستمر در عرصه تئاتر برای او برگزار شد. حالا روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایش اعلام کرده پخش هفت فیلم‌تئاتر از آثار رضا صابری نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر در تلویزیون تئاتر ایران آغاز شده است. براساس این خبر فیلم نمایش‌های «شنا در آتش» (۱۳۷۲)، «یخبندان» (۱۳۷۳)، «عشیق» (۱۳۸۰)، «بازی نامه باستان» (۱۳۸۲)، «آیه‌های غربت» (۱۳۸۴)، «لونه شغال» (۱۳۸۹) و «خون رقصه» (۱۳۹۱) درحال حاضر برای علاقه‌مندان به آثار این هنرمند در سامانه اینترنتی تلویزیون تئاتر ایران به آدرس www.tv.theater.ir در دسترس هستند. سایر آثار این هنرمند در روزهای آینده به تلویزیون تئاتر ایران اضافه و در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
خارج از گود
این روزها و در آستانه جام‌جهانی تب فوتبال داغ‌تر از همیشه شده اما بد نیست بدانیم یکی از کسانی که آنچنان میلی به فوتبال نداشت و آن را خسته‌کننده می‌دانست، خورخه لوئیس بورخس نویسنده سرشناس است. بیزاری خورخه لوئیس بورخس از فوتبال فراتر از بحث‌های مربوط به زیبایی‌شناسی بود و این نویسنده آرژانتینی هرچند باور داشت فوتبال محبوب است اما در عین حال معتقد بود حماقت در این ورزش زیاد است. بورخس فوتبال را خسته‌کننده می‌دانست، چراکه امتیازهای مساوی در آن بسیار زیادند و او در مواجهه با این ورزش واکنشی چنین داشت: «من نمی‌توانم صدمات ساختگی را تحمل کنم.» از منظر زیبایی‌شنایی، او فوتبال را «زشت» می‌پنداشت و معتقد بود که این ورزش «یکی از بزرگترین جنایات انگلیسی‌ها» است و ظاهراً حتی یکی از سخنرانی‌هایش را طوری برنامه‌ریزی کرد که عمداً با اولین بازی آرژانتین در جام جهانی ۱۹۷۸ همزمان شود.
کتاب
«پنیر و کرم‌ها؛ جهان یک آسیابان قرن شانزدهمی» نوشته کارلو گینزبرگ با ترجمه ابوذر فتاحی‌زاده و محمدجواد عبداللهی منتشر شد. اهمیت کتاب حاضر در این است که خلاف‌آمدِ عادت رایج واقعه‌نویسان که مردان تربیت‌یافته‌ای چون برونو و گالیله را دستمایه خوانش خویش از تاریخ ساخته‌اند، شخصی از مردمان عادی را در کانون توجه خویش قرار داده است تا زمینه و زمانه او را از این رهگذر بازآفرینی کند و روزنی به تاریخی ناشنیده بگشاید که در آن دباغان در معیت یکدیگر در پستوها کتاب‌های ممنوعه می‌خوانند، چاروادارن در صف آسیاب در تأله سخن می‌گویند و شگفت‌تر آنکه آسیابانان خود به متونی شرقی و دیریاب چون قرآن استناد می‌کنند. این‌کتاب با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه و با قیمت ۲۲۵ هزار تومان در فرهنگ نشر نو با همکاری نشر آسیم راهی بازار کتاب شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8049/16/632802/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها