اعضای دولت در حاشیه نشست هیأت وزیران به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفتند

اخبار مهم اقتصادی اعضای هیأت دولت


گروه سیاسی/ جلسه روز گذشته هیأت وزیران برای خبرنگاران پرخبر بود. اعضای دولت با حضور در میان آنان، مطالب بسیاری را مطرح کردند که پاسخ به گزارش عملکرد دولت در زمینه تسهیلات اشتغال، مهم‌ترین آنها بود. آنچه می‌خوانید، گزارشی است از حاشیه‌های جلسه روز گذشته هیأت دولت.
میرکاظمی: بودجه 1402 بدون افزایش قیمت حامل‌های انرژی
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه تدوین لایحه بودجه سال آینده درحال نهایی شدن است، اعلام کرد: براساس بودجه‌ای که در حال تدوین آن هستیم، هیچ افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی در بودجه ۱۴۰۲ نخواهیم داشت.
سیدمسعود میرکاظمی، درباره افزایش منابع هدفمندی یارانه‌ها در قانون بودجه که مقرر شده بود صرف تولید و اشتغال در کشور شود، تأکید کرد: افزودن ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به منابع هدفمندی یارانه‌ها با توجه به عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری و همچنین سال آینده، منابع موهوم است.
وی ضمن تکذیب شایعه استعفای خود، درباره اختلاف نظر دولت و مجلس درباره اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه که به اشتغال اختصاص دارد، گفت: سال گذشته ۳۲ هزار میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها به اشتغال اختصاص یافته بود؛ اما با آغاز دولت سیزدهم، متوجه شدیم دولت قبل ریالی از این محل برای اشتغال پرداخت نکرده است، باوجود این تلاش کردیم تا پایان سال ۱۹ هزار میلیارد تومان بابت اشتغال پرداخت شد.
میرکاظمی با اشاره به اینکه عملکرد سال گذشته تبصره ۱۴ قانون بودجه در زمینه هدفمندی یارانه‌ها حدود ۳۴۰ هزار میلیارد تومان بود، ادامه داد: دولت در لایحه بودجه امسال پیشنهاد کرد این رقم به ۴۷۰  هزار میلیارد تومان برسد، اما در مجلس به ۶۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که سازمان برنامه همان زمان اعلام کرد این منابع قابل وصول نیست، زیرا دولت برنامه ای برای افزایش قیمت آب، برق و گاز ندارد.
وی با تأکید بر اینکه منابع هدفمندی یا باید از افزایش قیمت حامل‌های انرژی و یا افزایش تولید محقق شود، گفت: منابع غیرقابل وصول سبب می‌‌شود تا مصارف آن نیز قابل تحقق نباشد، در جلسات مشترک دولت و مجلس نیز رئیس مجلس بر این نکته تأکید داشت که دولت ابتدا معیشت را در نظر بگیرد و اشتغال در اولویت‌های بعدی است؛ سازمان برنامه از ابتدا موافق ایجاد این ناترازی نبود اما امروز که ایجاد شده، می‌‌گویند چرا منابع برای اشتغال در نظر گرفته نشده است.
معاون رئیس جمهور درباره برداشت از صندوق توسعه ملی نیز گفت: در قانون منابع عمومی کشور مصوب شده بود که دولت بتواند ۲۰ درصد از صندوق توسعه ملی استفاده کند و ۲۰ درصد از درآمد فروش نفت نیز به صندوق برود؛ در مجلس اذن مربوط به این برداشت گرفته نشد و در نتیجه ۴۰ درصد از درآمدهای نفتی به صندوق واریز شد؛ این بدان معنا بود که بخشی از منابع و مصارف دولت کم می‌‌شد، در حالی که مجلس نه تنها مصارف را کم نکرده بود بلکه ۲۰ هزار میلیارد تومان نیز به آن اضافه کرده بود.
میرکاظمی ادامه داد: از این رو از سوی رئیس جمهور اجازه ای از رهبر انقلاب برای استفاده ۲۰ درصدی از منابع یاد شده که دولت‌ها استفاده می‌‌کردند، گرفته شد تا صرف تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اشتغال شود که ایشان نیز با برداشت ۱۰ درصد موافقت کردند. وی افزود: کارهای اجرایی این برداشت در دست اجراست و بانک مرکزی در حال تسعیر نرخ آن است تا منابع به حساب دولت واریز شود و بتواند از اشتغال پشتیبانی کند. یعنی دولت به فکر اشتغال بود اما منابعش را در اختیار نداشت.
خاندوزی: عملکرد 102 درصدی تسهیلات تبصره 18 بودجه
وزیر امور اقتصادی و دارایی، اظهارنظر رئیس مجلس درباره عملکرد دولت در اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه را تعجب‌انگیز خواند و ابراز امیدواری کرد که دوستان برای جلو بردن کارهای عقب‌مانده کمک کنند، نه بر زبان آوردن عباراتی که تفرقه و دوگانگی بین قوا را القا می‌کند.
سیداحسان خاندوزی با بیان اینکه دغدغه رئیس مجلس در زمینه تسهیلات اشتغالزایی را درک می‌کنم، توضیح داد: بیش از یک سال است آقایانی که اهل خستگی و رودربایستی بودند، رفته‌اند. من از موضع‌گیری آقای رئیس مجلس هم تعجب کردم، چون دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی رسماً اعلام کرد در حالی که تا سال ۹۹ عملکرد تسهیلات تبصره ۱۸ قریب ۱۰ درصد بوده، در یک سال گذشته عملکرد این بخش ۱۰۲ درصد بوده است.
 وزیر اقتصاد افزود: یعنی از مبلغ ۱۸ هزار میلیارد تومان که مجموعه بودجه‌ای است که به تسهیلات اشتغالزایی اختصاص یافته، به دلیل اهرم‌ کردن با منابع بانکی، ۴۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده که این در تاریخ عملکرد تسهیلات اشتغالزایی بی‌سابقه است.
وی با بیان اینکه به جای حرف از اختلاف بین قوا، باید کمک شود تا لایحه دوفوریتی که آذرماه سال گذشته درباره اموال تملیکی ارسال شد، اعلام وصول شود، گفت: این لایحه دوفوریتی باید ظرف ۷۲ ساعت بررسی می‌شد، اما ۳۰۰ روز گذشته و هنوز اعلام وصول نشده است.
بهادری جهرمی: تحمیل منابع غیرقابل پیش‌بینی به بودجه
 علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در واکنش به گزارش مجلس درباره اختصاص نیافتن منابع مربوط به اشتغال در سال‌جاری گفت: در فرایند تصویب لایحه بودجه مشکلی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت با کار کارشناسی، منابع واقعی را در نظر گرفته و متناسب با آن هزینه‌ها را پیش‌بینی می‌کند، اما معمولاً مجلس هزینه‌های بیشتری به حوزه عمومی و اجرایی تحمیل کرده و منابعی را پیش‌بینی‌ می‌کند که از ابتدا معلوم است قابلیت تحقق ندارد.
وی با بیان اینکه منابع حوزه اشتغال و نیز منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها کاملاً مشخص است، از دو برابر شدن میزان تحقق این دو تبصره در سال‌جاری خبرداد و گفت: این در حالی اتفاق افتاد که از ابتدا مشخص بود این منابع قابل‌تحقق نیست و بعد که امکان تخصیص پیدا نمی‌کند، می‌پرسند چرا تخصیص نیافت.
سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه خواسته‌ دولت از مجلس این است که کارشناسی‌شده‌تر و واقعی‌ منابع را پیش‌بینی کنند، یادآور شد: در زمان تصویب بودجه نمایندگان تأکید داشتند که موضوعات مربوط به رشد تولید و اشتغال در اولویت دوم قرار گیرد.
وی محل اختلاف دیگر دولت و مجلس را تحقق منابع دانست و گفت: نگاهی که در قانون بودجه هم منعکس شده این بوده که حامل‌های انرژی بویژه در حوزه گاز، خوراک پتروشیمی و مصرف خانوارها افزایش یابد تا از محل آن منابع اشتغال تأمین شود که دولت در این حوزه اختلاف دیدگاه کارشناسی دارد.
بهادری جهرمی با بیان اینکه حتی خبر افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و گاز، آن هم با وجود محقق نشدن در زیان‌آوری بورس اثر گذاشت، اضافه کرد: دولت در مورد افزایش قیمت گاز مصرف خانوار هم بحث دارد که آیا امکان اجرایی‌شدن دارد و مردم می‌پذیرند یا خیر؟ ما می‌خواهیم با افزایش قیمت گاز اشتغال جدیدی ایجاد کنیم، اما به نظر می‌رسد همین اشتغال موجود را ممکن است خیلی وقت‌ها با زیر سؤال بردن درآمدهای جدی شرکت‌های فعال در بورس، تحت تأثیر قرار دهیم.
سخنگوی دولت گفت: انتظار می‌رود دولت و مجلس در بحث‌های کارشناسی هماهنگی‌های بیشتری داشته باشند. وی در بخش دیگری از سخنان خود، اعلام کرد که براساس مصوبه هیأت وزیران، دولت می‌تواند در قبال بدهی‌های خود، برخی طرح‌های نیمه‌تمام را واگذار کند.
صالح آبادی: مشکلی در عرضه ارز وجود ندارد 
علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی در همه امور بازار حضور دارد و صادرکنندگان در سامانه‌های مختلف عرضه‌های خوبی انجام می‌‌دهند، اعلام کرد: مشکلی در عرضه ارز وجود ندارد. وی با بیان اینکه محدودیت‌های صرافی‌ها موجب ایجاد صف برای متقاضیان ارز شده است، تصریح کرد: به همین منظور سامانه‌هایی راه‌اندازی شده است که در این سامانه‌ها ارز و سکه عرضه می‌‌شود. رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: همچنین حدود ۴۰ شعبه بانک در نظر گرفته شد تا مانند صرافی‌ها ارز مورد نیاز را ارائه کنند تا با توجه به وفور ارز، دسترسی مردم برای خرید ارز آسان شود.
اوجی: سوآپ گازی امسال عملیاتی می‌شود
وزیر نفت به امضای تفاهمنامه‌ حدود ۴۰ میلیارد دلاری با شرکت «گاز‌ پروم» روسی به عنوان یکی از شرکت‌های بزرگ دنیا اشاره کرد و گفت: همچنین توسعه میادین و خطوط انتقال صادرات گاز را در دستور کار داریم که در این زمینه با روسیه قراردادی ۴ میلیارد دلاری بسته شده است. جواد اوجی با اشاره به اینکه با داشتن ذخایر نزدیک به ۳۴ هزار میلیارد مترمکعب یا تریلیون مترمکعب، درست نبود که ال‌ان‌جی نداشته باشیم، افزود: خوشبختانه با تفاهمنامه و توافقاتی که با شرکت گاز‌ پروم منعقد شده، همه اینها را در دستور کار داریم و با جدیت در دست پیگیری است.
وی تصریح کرد: سوآپ فرآورده‌ها را آغاز کرده‌ایم و بحث سوآپ گازی را هم دنبال می‌کنیم و امیدواریم در زمستان امسال عملیاتی شود.
وزیر نفت با اشاره به اقدامات این وزارتخانه برای توسعه سرمایه‌گذاری خارجی اضافه کرد: امروز شرکت‌های بزرگ روسی اعم از شرکت وستوک و از همه مهم‌تر شرکت گاز پروم در کشور ما سرمایه‌گذاری می‌کنند.
اوجی همچنین خبر داد بزودی اولین کیفی‌سازی تولید سوخت در یکی از پالایشگاه‌های مهم کشور رقم می‌خورد و به این ترتیب روزانه ۱۶ میلیون لیتر گازوییل یورو ۵ تولید خواهد شد.
لطیفی: کاهش روز کاری شهرستان‌ها به پنج روز در هفته
میثم لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور از مصوبه‌ای در هیأت وزیران خبرداد که طبق آن کارکنان دولت در شهرستان‌ها هم مانند تهران ۵ روز در هفته خدمت‌رسانی می‌کنند، البته ساعات کاری‌‌شان دیگر مثل قبل تا ساعت ۱۴ نخواهد بود و تا ساعت ۱۶ افزایش خواهد یافت. وی گفت: نهادها در شهرستان‌ها نیز پنجشنبه‌ها سر کار نمی‌روند و با توجه به تعطیل بودن دانش‌آموزان در این روز، کارکنان این بخش می‌توانند آخر هفته را کنار خانواده خود بگذرانند. لطیفی افزود: نهادهایی مانند بیمارستان‌ها و بهزیستی، واحدهای نظامی و اماکن ورزشی مشمول این امر نمی‌شوند.
مرتضوی: اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به اشتغال و عمران
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تشکیک مجلس نسبت به آمار مربوط به پرداخت‌ها و اعتبارات تولید و اشتغال، آن را اختلاف بین پیشنهادهای دولت در لایحه بودجه و مصوبات مجلس در این لایحه دانست. سید صولت مرتضوی، با بیان اینکه تسهیلات اشتغال از سال قبل به شکل مطلوب پرداخت شده است، گفت: در جریان بررسی لایحه بودجه در مجلس، پیشنهادهای دولت در بخش منابع و مصارف با افزایش فراوانی مواجه شد، از سوی دیگر دولت با افزایش قیمت برخی کالاها بشدت مخالفت کرد، از این رو همه تلاش ما این است که منابع مربوط به تولید و اشتغال را تأمین کنیم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: اولویت همه دولت‌ها، پرداخت حقوق و یارانه‌ها و نیازهای عمومی کشور است.
وی با اشاره به استجازه دولت از رهبر انقلاب برای برداشت از صندوق توسعه ملی، گفت: این ۱۰ درصد برداشتی که رئیس سازمان برنامه و بودجه به آن اشاره داشت، بخشی برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا همان طرح‌های عمرانی و بخشی هم برای اشتغال در نظر گرفته می‌شود. مرتضوی افزود: در 7 ماه امسال ۶۷۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.
سجادی: رفتار برخی از ورزشکاران خوب نیست
وزیر ورزش و جوانان درباره بعضی رفتارهای سوء‌سیاسی ورزشکاران گفت: به هیچ وجه رفتار خوبی نیست و ورزش عاری از سیاست بوده و منشور المپیک هم اذعان دارد و ما نیز کشوری ارزشی هستیم و پرچم کشورمان و قهرمانان خود را کنار ورزش کشور دوست داریم.
حمید سجادی عنوان کرد: شاید اطلاعات اشتباهی به آنها می‌رسد و به همین علت بعضی رفتارها را می‌بینیم که اصلاً پسندیده نیست. وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: یکی از ورزشکاران خانم در رشته اسکیت در خارج از کشور حاضر شده و گفته می‌شود عضو تیم‌ملی است؛ کار وی را تأیید نمی‌کنیم، اما او به‌عنوان ملی‌پوش شرکت نکرده بود. تیم‌ملی بانوان در رشته‌های مختلف حجاب مصوب دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8049/2/632809/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها