با وجود خشکسالی، آب بخش کشاورزی تأمین می‌‌شود اما کشاورزان باید صرفه جویی را بسیار جدی بگیرند

رهاسازی آب سدهای خوزستان برای کشت پاییزه


خوزستان لنگرگاه امنیت غذایی کشور  و قطب محصولات کشاورزی بویژه محصولات زراعی به شمار می‌‌رود. این استان زرخیز سالانه 16 میلیون تن انواع محصولات زراعی را که عمده آنها جزو محصولات استراتژیک برای کشور به شمار می‌‌روند تولید می‌‌کند. خوزستان در تولید گندم، کلزا، چغندر قند پاییزه و ذرت رتبه نخست کشوری را دارد. به همین جهت کشت پاییزه از اهمیت خاصی برای کشاورزی این استان به شمار می‌‌رود و با محدودیت‌هایی که سال گذشته برای تأمین آب کشاورزی در حوضه کرخه ایجاد شده بود، کشاورزان نگران اعمال محدودیت‌هایی بودند اما معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان می‌‌گوید کشت پاییزه در 629 هزار هکتار از اراضی زراعی استان حتی در حوضه کرخه بدون ممنوعیت خاصی در حال انجام است. «تورج نوروزی» در گفت‌وگو با «ایران» افزود: هرچند  برآوردهای ما نشان می‌‌دهد سال گذشته با وجود کم بارشی‌هایی که وجود داشت از امسال بهتر بود اما بر اساس تصمیم جلسات شورای حفاظت منابع آب استان و تصویب برنامه کشت پاییزه در شورای کشاورزی خوزستان  تصمیم گرفته شد تا 629 هزار و 460 هکتار از اراضی زراعی استان به زیر کشت محصولات پاییزه برود. 

​​​​​​​زهره افشار 
خبرنگار

خوزستان لنگرگاه امنیت غذایی کشور  و قطب محصولات کشاورزی بویژه محصولات زراعی به شمار می‌‌رود. این استان زرخیز سالانه 16 میلیون تن انواع محصولات زراعی را که عمده آنها جزو محصولات استراتژیک برای کشور به شمار می‌‌روند تولید می‌‌کند. خوزستان در تولید گندم، کلزا، چغندر قند پاییزه و ذرت رتبه نخست کشوری را دارد. به همین جهت کشت پاییزه از اهمیت خاصی برای کشاورزی این استان به شمار می‌‌رود و با محدودیت‌هایی که سال گذشته برای تأمین آب کشاورزی در حوضه کرخه ایجاد شده بود، کشاورزان نگران اعمال محدودیت‌هایی بودند اما معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان می‌‌گوید کشت پاییزه در 629 هزار هکتار از اراضی زراعی استان حتی در حوضه کرخه بدون ممنوعیت خاصی در حال انجام است. «تورج نوروزی» در گفت‌وگو با «ایران» افزود: هرچند  برآوردهای ما نشان می‌‌دهد سال گذشته با وجود کم بارشی‌هایی که وجود داشت از امسال بهتر بود اما بر اساس تصمیم جلسات شورای حفاظت منابع آب استان و تصویب برنامه کشت پاییزه در شورای کشاورزی خوزستان  تصمیم گرفته شد تا 629 هزار و 460 هکتار از اراضی زراعی استان به زیر کشت محصولات پاییزه برود. بیشترین سطح زیر کشت محصولی که قرار است در پاییز خوزستان کشت شود، گندم است. بر این اساس قرار است بیش از 440 هزار هکتار از اراضی مستعد استان خوزستان با بذر گندم کشت شود.خوزستان در سال گذشته با افزایش تولید 19 درصدی در این محصول استراتژیک توانست یک میلیون و 365 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را خریداری کند و همچنین 51 هزار تن گندم بذری تولید کند.
نوروزی افزود: پس از گندم بیشترین سطح زیر کشت پاییزه استان به کلزا با 90 هزار هکتار تعلق دارد و مابقی برای محصولاتی همچون جو آبی، سبزی و صیفی، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و باقلا در نظر گرفته شده است.
وی در پاسخ به اینکه در پاییز امسال در حوضه کرخه ممنوعیتی برای کشت لحاظ شده یا خیر، گفت: ممنوعیتی برای کشت هیچ محصولی حتی در حوضه کرخه نداریم و حتی در حوضه کرخه آب برای کشت پاییزه رهاسازی شده است. معاون جهاد کشاورزی خوزستان البته بار‌ها در جریان این گفت‌وگو خطاب به کشاورزان گفت: درست است که ممنوعیتی برای کشت پاییزه نداریم اما از کشاورزان می‌‌خواهیم برای رسیدن  به تولید پایدار در بخش کشاورزی صرفه‌جویی را در اولویت کار خود قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که برای کشاورزی، منابع آب پایداری نداریم و در حال حاضر نیز برای رسیدن به تولید سال گذشته باید دعا کنیم پیش‌بینی‌های هواشناسی برای داشتن بارش پاییزی در حد نرمال محقق شود و آنچه برای کشاورزی بیش از بارش، مهم و تأثیرگذار است پراکنش مناسب بارش است.
نوروزی تأکید کرد: دیگر وقت آن رسیده که بهره‌برداران، کشاورزی سنتی را کنار بگذارند و در کنار مصرف بهینه آب توجه ویژه‌ای به تغذیه گیاهی داشته باشند.اهمیت مصرف به اندازه ترکیب کودهای پتاسه، فسفاته و اوره از مواردی است که کشاورزان باید به آن توجه کنند به عنوان مثال مصرف کود پتاسه مقاومت گیاه در برابر کم آبی را زیاد می‌‌کند.مورد دیگر توجه به کنترل آفات در سر وقت خود است و نکته‌ای که کشاورزان نباید از آن غافل شوند، تهیه بذور گواهی شده است که می‌‌تواند حتی تا 30 درصد تولید را افزایش دهد.
همه کشت گندم آبی خوزستان در قالب کشت قراردادی
نوروزی همچنین در خصوص تفاوت‌های کشت قراردادی در سال  زراعی جاری نسبت به سال گذشته توضیح داد : بر اساس سهمیه کشت قراردادی که به همه استان‌ها ابلاغ شده امسال کلیه سطح زیرکشت گندم آبی خوزستان به شکل قراردادی خواهد بود.
وی افزود: البته امسال روال کار برای کشت قراردادی با سال گذشته متفاوت شده است. امسال دیگر قراردادی به شکل فیزیکی و کاغذی نداریم و کشاورزان باید در سامانه جامع سهمیه‌بندی کشاورزی مشخصات و کد ملی خود را ثبت کنند که این اقدام در واقع شناسنامه‌دار کردن کل بهره‌برداران به شمار می‌‌رود.پس از آن کشاورزانی که در این سامانه ثبت نام شده‌اند باید وارد  سایت سامانه غله و بازرگانی شوند وتقاضای کشت قراردادی بدهند.
وی در پاسخ به گلایه برخی کشاورزان برای تهیه گوشی هوشمند اندروید و انجام کلیه کارهای کشت قراردادی در فضای مجازی گفت: البته متأسفانه هنوز کشاورزانی داریم که آشنایی کافی با فضای مجازی ندارند و شاید کار کردن با گوشی اندروید برایشان سخت باشد ولی چاره‌ای نداریم و بالاخره باید روزی کشاورزی سنتی را در همه ابعاد آن کنار بگذاریم. در کشت قراردادی حتماً باید یک اپلیکیشن مخصوص در گوشی که سیمکارت آن به نام خود کشاورز است نصب شود و این نگرانی برخی کشاورزان را به دنبال داشته است.
معاون سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین گفت: امسال کشاورزانی که می‌‌خواهند در کشت قراردادی شرکت کنند،باید 50 درصد هزینه کودهای فسفاته و پتاس را خودشان تأمین کنند و این در حالی است که سال گذشته کل این مبلغ به علاوه کل هزینه بیمه از سوی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تأمین می‌‌شد. در همین حال «مهدی عظیمی‌فر» مدیر روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان از شروع رهاسازی آب برای تأمین آب مورد نیاز کشت پاییزه در خوزستان خبر داد.
وی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های به عمل آمده اولین دوره رهاسازی، برای تأمین آب مورد نیاز جهت کشت‌های پاییزه در پایین دست رودخانه‌های خوزستان با افزایش خروجی سدها به ترتیب آغاز شده است. وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت بهره‌برداری بهینه از منابع آب و شرایط  خشکسالی حاکم بر جلگه خوزستان از همه کشاورزان تقاضا داریم در راستای توزیع عادلانه طبق اطلاع‌رسانی و زمانبندی اعلامی نسبت به برداشت آب با رعایت صرفه‌جویی اقدام کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8051/1/633044/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها