اتحادیه های کارگری فرانسه برای سومین بار کار را تعطیل کردند

مکرون زیر ضرب اعتصاب ها


زهره صفاری/ هزاران نفر از مردم فرانسه در پاسخ به دعوت کنفدراسیون عمومی کارگران این کشور با حضور پرشمار در خیابان های پاریس و چند شهر دیگر و تعطیلی یک روزه مدارس، بیمارستان ها و دیگر مراکز خدماتی، به دستمزدهای پایین و سیاست ریاضت اقتصادی دولت امانوئل مکرون بویژه درباره بازنشستگان اعتراض کردند؛ اعتراضاتی که به نظر نمی رسد با توجه به رویکرد دولت فرانسه حتی کارشناسان بتوانند پایانی برای آن تعیین کنند.
به گزارش وب سایت ورلد سوسیالیست، فرانسه که از حدود یک ماه قبل نیز صحنه اعتراضات و اعتصابات گسترده کارگران بخش پتروشیمی و پس از آن اعتصابات سراسری دیگر بخش ها بوده، در حالی بار دیگر با اعتصاب کارگران به دردسر افتاده که امانوئل مکرون و تیمش در دوره دوم پنج ساله رئیس جمهوری این کشور، برنامه اصلاحات سختی را در دستور اجرا قرار داده اند.
براساس آخرین گزارش ها با اعتصاب کارگران مترو و خطوط حمل و نقل شهری فرانسه، تنها در پاریس 7 خط انتقال مترو به حال تعلیق درآمد و به رغم آنکه بسیاری از مردم با اطلاع از فراخوان کنفدراسیون عمومی کارگران در خانه مانده بودند اما شماری مجبور به تردد با 
دوچرخه هایشان شدند.
در همین حال شرایط اعتصاب در بسیاری از بیمارستان ها و مراکز نگهداری از سالمندان و بیماران خاص نیز همچنان با تعلیق نیمی از بخش های درمانی از هفته گذشته ادامه دارد. کارکنان بخش درمان نیز خواستار افزایش دستمزدها با توجه به تورم فزاینده کشورشان هستند.
سیاست فشار حداکثری به دولت
براساس اعلام برگزارکنندگان این تظاهرات، این اعتصاب ها با هدف افزایش فشار بر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در حالی اعمال می شود که این سیاستمدار جوان تلاش های دیرینه اش برای تصویب لوایح جنجالی مانند اصلاح قانون بازنشستگی در پارلمان را، از آغاز دومین دوره 5 ساله اش شدت بخشیده است؛ لایحه ای که اگر به تصویب برسد میلیون ها نفر از شاغلان فرانسوی مجبور هستند تا 62 سالگی مشغول به خدمت بمانند.
به نوشته خبرگزاری آناتولی، اتحادیه های کارگری فرانسه در راستای این هدف و سیاست های اعمال فشار به دولت، با ابلاغ فراخوان اعتراضات و اعتصاب یک روزه به حدود 150 تا 200 سازمان و مرکز خدماتی بیش از 4 هزار نفر را به خیابان ها کشاندند. این اعتراضات مسالمت آمیز بود و با وجودی که تبعات سنگینی برای دولت دربرداشت حداقل بنا بر آنچه پلیس گزارش کرده است، به آشوب کشیده نشد و تلفات و خساراتی در پی نداشت. سران کنفدراسیون عمومی کارگران امیدوارند تداوم این روند تاثیر مثبتی در تغییر مسیر اصلاحات دولت بگذارد.
پاریس؛ کانون اعتراضات
گرچه تصاویر منتشر شده از این اعتراضات تجمع هایی در لیون یا مون پولیه و چند شهر دیگر فرانسه را نشان می داد اما مرکز اعتراضات چند روز اخیر پایتخت فرانسه بود. به گفته مقامات محلی اعتصاب کارکنان حمل و نقل شهری پاریس در حالی بود که 5 خط مترو به طور کامل تعطیل بود و 7 خط نیز تنها در ساعت اوج کار با فواصل طولانی خدمت رسانی می کردند که پایتخت را به شدت زمینگیر کرده بود.
بنا بر آمارهای ثبت شده این سومین جنبش اعتراضی اتحادیه های کارگری در یک ماه اخیر پس از اعتصاب 18 و 27 اکتبر است. اعتراضاتی که به رغم ادعای کنفدراسیون کارگری بر حضور بیش از 300 هزار تظاهرکننده، وزارت کشور فرانسه، شمار تجمع کنندگان را 107 هزار نفر اعلام کرد که بازهم نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت. اما آنچه در این میان اتحادیه های کارگری را بیش از پیش به تداوم این اعتراضات سوق داده است، واکنش نامناسب دولت مکرون به درخواست کارگران و اعمال سیاست بازگشت اجباری به کار است. ماه گذشته دولت در موضوع اعتصاب کارگران پتروشیمی و جایگاه های سوخت، به جای افزایش دستمزدها با این سیاست حدود 30 درصد کارکنان را مجبور به حضور در محل کارشان کرد. طبق آخرین گزارش ها؛ کارگران فرانسوی در حالی خواستار افزایش دستمزدهایشان هستند که بهای کالاهای پر مصرف در این کشور، در ماه اکتبر تحت تاثیر رشد بهای انرژی و کالا به بالاترین حد خود از سال 1985 رسیده است. در حال حاضر این نرخ رشد قیمت ها تنها در موضوع غذا، افزایش 12 درصدی و در بحث انرژی حدود 20 درصد رشد را نشان می دهد.
بحران مسری فرانسه
بحران پیش آمده اعتراض ها و اعتصاب ها تنها مختص فرانسه نیست و دیگر کشورهای اروپایی نیز با افزایش نرخ تورم در ماه های اخیر شاهد اعتراضات و اعتصاب های متعدد بودند. در این راستا علاوه بر کارگران حمل و نقل، پرستاران، خلبانان، کارگران پست و ...، حتی اتحادیه های آموزشی و مدارس نیز در برهه های مختلف در اعتراض به دستمزدهای پایین و بهای سنگین تامین نیازهای ضروری زندگی،  در بسیاری از کشورهای اروپایی مجبور به تعلیق کار و حضور در خیابان ها شدند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8051/1/633048/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها