رئیس سازمان غذا و دارو خبر داد

ورود محموله دوم آنتی‌بیوتیک تا آخر هفته


رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در کنار افزایش تولید، پارت دوم داروهای وارداتی که شامل عدد 3 تا 4 میلیونی انواع آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود، تا اواخر هفته جاری به صورت هوایی وارد کشور می‌شود. به مردم قول می‌دهیم به‌زودی دغدغه‌ای در تأمین دارو نداشته باشند.
به گزارش ایسنا دکتر سیدحیدر محمدی درباره شرایط بازار دارویی کشور گفت: اکنون در شرایط مناسبی در حوزه دارو نیستیم، البته ظرف سه چهار روز اخیر تصمیمات خوبی در جهت رفع مشکل گرفته شد؛ تصمیماتی که اگر زودتر همراهی و همصدایی می‌شد، قطعاً از بروز و افزایش کمبودها جلوگیری می‌کرد. به دنبال تصمیمات و اقدامات اتخاذ شده و همت صنعت، خیلی خوشبین هستیم که ظرف چند هفته آینده به وضعیت قبل بازگردیم و مطمئن هستیم شرایط دوباره ایده‌آل می‌شود.
رئیس سازمان غذا و دارو به ماجرای مالیات بر ارزش افزوده دارو نیز به عنوان یکی از علل بروز کمبودهای اخیر اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از شرکت‌های دارویی نیز حجم زیادی از ماده اولیه‌شان در گمرکات دپو شده بود و نمی‌توانستند آن را ترخیص کنند زیرا هنگام ترخیص باید پول واریز کنند. از طرفی هم باید تعرفه‌های گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند، این درحالی است که تعرفه گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده که قبلاً با نرخ دولتی حساب می‌شد از این پس باید با نرخ نیمایی محاسبه شود و حدود 6تا 7برابر افزایش یافته است و قاعدتاً شرکت‌ها نمی‌توانستند آن را بپردازند. بر همین اساس هم پیشنهاد ما این بود که از ابتدای امسال مانند سایر کالاهای اساسی، 9 درصد ارزش افزوده که قرار است با ارز نیمایی محاسبه شود، برای دارو هم یک درصد اعمال شود. این موضوع تا اوایل آبان ماه اصلاح نشده بود و اخیراً با دستور معاون اول رئیس‌جمهور مشکل حل شد. مشکل دیگر مربوط به مواد اولیه در گمرکات از آبان به قبل بود که اخیراً در ستاد تنظیم بازار نیز دستور داده شده که مبنای محاسبات این اقلام نیز از اول فروردین ماه باشد. در مجموع این مشکلات اساسی باعث برخی کمبودهای دارویی فعلی شد.
محمدی در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه 98 تا 98,5 درصد از بازار سال گذشته دارو، تولید داخل بوده و حدود 1,5 تا 2 درصد مربوط به واردات بوده است، افزود: برنامه کوتاه‌مدت برای رفع کمبودها آن است که تولید داخل افزایش یابد و در همین راستا تولیدکنندگان به صورت سه شیفت دارند کار می‌کنند و طبق بازدیدهایمان از کارخانه‌های داروسازی، اوضاع خوب است. بخش اصلی مشکل در آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی بود که در کنار افزایش تولید، یک پارت از این داروها نیز اخیراً وارد شد و یک پارت دیگر نیز که شامل عدد 3 تا 4 میلیونی انواع آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود، تا اواخر هفته جاری به صورت هوایی وارد کشور می‌شود. وی درباره کمبود سرم‌های تزریقی گفت: در خصوص سرم نیز تا زمانی‌که مشکل رفع شود واردات را ادامه می‌دهیم. هفته‌ای حدود 500 هزار سرم وارداتی داریم و این بجز 14,5 میلیون تولید داخلی ماهانه است. تا سال گذشته و قبل از پیک پنجم کرونا مصرف سرم در کشور 10 تا 10,5 میلیون عدد در ماه بود الان تقریباً به 16 میلیون عدد در ماه رسیده است. اعتقاد دارم تزریق سرم در درمانگاه‌ها خیلی زیاد شده است، البته تعرفه سرم‌تراپی هم افزایش یافته و انگیزه برای تزریق آن هم وجود دارد.
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: به دنبال اقدامات انجام شده در حوزه آنتی‌بیوتیک تا اواخر هفته مشکلی به اسم کمبود آنتی‌بیوتیک نخواهیم داشت. در حوزه سرم هم همین طور. در زمینه تأمین شربت استامینوفن و سرماخوردگی در برخی از استان‌ها مشکلاتی وجود داشت که در این راستا هم تولید افزایش یافته است. البته همه استان‌ها در این زمینه مشکل ندارند و در استان‌های مشکل‌دار نیز بلافاصله از طریق شبکه مویرگی توزیع، دارو را می‌رسانیم تا مشکل حل شود.
وی در عین‌حال خطاب به مردم گفت: به هیچ وجه دارویی که قبلاً بیمه بوده، از پوشش خارج نشده و مردم اگر دارویی را قبلاً با بیمه می‌گرفتند اکنون هم روال به همان صورت است و مردم نباید مشکلی به اسم داروی آزاد داشته باشند. افراد می‌توانند موارد تخلف را به معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌ها و شماره‌های 190 و 1490 گزارش دهند.
رئیس سازمان غذا و دارو در پایان صحبت‌هایش تأکید کرد: به مردم قول می‌دهیم به‌زودی دغدغه‌ای در تأمین دارو نداشته باشند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8051/1/633053/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها