ملال، خلوت با خویشتن


لیلا مهدوی
نویسنده

پاسخ این سؤال را که رنج ماحصل ذهن و آگاهی آدمی‌است یا آگاهی محصول رنج است ،نمی‌دانم اما در کتاب فلسفه ملال، لارس اسوندسن سعی دارد به این سؤال از دریچه فلسفه بپردازد. نویسنده می‎کوشد، در اثرش فلسفیدن درباره ملال و فرایند تفکر برای تفکر را برقرار سازد که البته موفق هم است. او می‌تواند ملال را بیان کند و طبق آرای فلسفی و ‎گونه‎های فکری مختلف، تعاریف متعددی ارائه کند. بنابراین می‌توان کتاب فلسفه ملال را گذشته از بیان نظری حتی یک کتاب کاربردی دانست، اما من فکر می‎کنم پرسش غایی همچنان بدون پاسخ باقی مانده است. تلاش کتاب این است که چیستی رنج را پدیدار سازد تا آدمی بتواند خود را در مواجهه با این مقوله قرار داده و به پاسخ مناسب برسد.
ملال در حقیقت نوعی از سکون و عدم تغییر و حرکت است که انسان را دچار شکلی از خستگی و زدگی می‏‌کند.
نکته‌ای که وجود دارد این است که ملال مترادف با رنج نیست. رنج اعم از ملال است و ملال شکلی از رنج. در کتاب فلسفه ملال نویسنده به آن بخشی از رنج اشاره دارد که از رکود و تکرار یک خط ممتد نشأت می‎گیرد. رنج و ملال عموم و خصوص مطلق‌اند.
واژه ملال در آرای شوپنهاور بیش از هر فیلسوف دیگری دیده می‎شود. او ملال را «یک اشتیاق ساکن و آرام و بدون هیچ چیز خاصی می‌داند».
نویسنده در کتاب، منشأ ملال را درون افراد می‌داند. به این معنی که ملال در ناخودآگاه رشد کرده و بدون اینکه انسان بداند بر او حادث می‎شود و امور او را تحت الشعاع قرار می‎دهد. اسوندسن انسان را بدون ملال نمی‎داند ،اما شرح می‎دهد ملال با افسردگی چه به لحاظ بالینی و چه در برداشت عرفی تفاوت دارد.
او ملال را ویژگی و خصیصه انسان مدرن و انسان نو می‎داند که انسان در مواجهه با آن ناگزیر است که هم در درجه اول چیستی ملال را بداند و دوم یاد بگیرد چگونه با ملال زندگی کند. نویسنده ملال را امتیازی می ‏داند که گاهی به رشد فکری و حس برخورداری می‌انجامد، زیرا ملال وجه تمایز انسان و حیوان است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8061/6/634447/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها