من خود خودم هستم!


زهرا بزرگ‌زاده
روانشناس کودک

​​​​​​​این سؤال عمیق و پرمعنا که «من چه کسی هستم؟»، که یک بار حدود 4-3 سالگی ذهن کودکان را قلقلک می‌دهد و بعد می‌رود تا در نوجوانی خودش را به‌صورت یک بحران هویتی نشان دهد. این مسأله بعضی وقت‌ها همان حوالی نوجوانی و جوانی حل می‌شود، گاهی اوقات هم تا چهل سالگی ادامه پیدا می‌کند،اما در سنین ورود به نوجوانی، درست در سال‌های ۱۰ تا ۱۲ سالگی وقت خوبی است تا با فرزندانمان در مورد هویت صحبت کنیم. کتاب این هفته برای کودکان سال‌های چهارم و پنجم دبستان است که خیلی وقت‌ها، کتاب‌های کمی برایشان معرفی می‌شود.
این کتاب، «فیلسوف کوچک، می‌توانم یک من دیگر بسازم؟» نوشته «شینسوکه یوشی تکه» و ترجمه رضی هیرمندی  که در نشر افق منتشر شده است.
کوین قهرمان این کتاب، از کارهای روزمره‌اش خسته شده و تصمیم می‌گیرد یک روبات بخرد تا کارهایش را برایش انجام دهد، اما روبات برای اینکه نقش او را بخوبی بازی کند باید دقیقاً بداند او کیست؟ برای همین کوین مجبور می‌شود کلی فکر کند. او اوّل ویژگی‌های ظاهری‌اش را معرفی می‌کند، بعد توضیح می‌دهد چه چیزهایی را دوست دارد و از چه چیزهایی بدش می‌آید و بعد هم بگوید دیگران راجع به او چه فکری می‌کنند. همچنین  کوین مجبور می‌شود کلی در مورد بزرگ شدنش فکر کند و بگوید از کوچکی تا حالا چه تغییراتی کرده که اینها برای خودش هم جالب است! سرانجام روبات قبول می‌کند تا نقش او را بازی کند، پس تصویری از او را روی کله مربعی‌اش می‌چسباند و سراغ مادر کوین می‌رود. به نظر شما مادر کوین پسرش را با یک روبات اشتباه می‌گیرد؟
تصویرسازی‌های این کتاب اثر خود نویسنده است و می‌توانم بگویم که واقعاً جالب و مفهومی‌ست! خیلی چیزها را اگر هزاران بار برای کودکان توضیح بدهیم باز هم لُب مطلب را نمی‌فهمند، اما با یک نقاشی یک‌راست می‌روند سر اصل مطلب و نقاشی‌های این کتاب از آن دسته است.
پیشنهاد می‌شود اگر تصمیم گرفته اید این کتاب را برای فرزندتان بخوانید حتماً یک قلم و کاغذ با چند مدادرنگی دم دستتان باشد و از او بخواهید در هر مرحله به سؤالات روبات در مورد خودش پاسخ دهد. در واقع هدف اصلی کتاب همین است که کودک به این مسائل در مورد خودش فکر کند: من چه کسی هستم؟ ظاهر من چه شکلی است؟ دیگران در مورد من چه فکر می‌کنند؟ کودک ممکن است پاسخ بعضی سؤالات را نداند، در این شرایط می‌توانید او را ترغیب کنید تا از بقیه در مورد خودش سؤال کند.
پاسخ به این سؤالات به کودکان خودآگاهی می‌دهد و این اولین مهارت از فهرست مهارت‌های زندگی است!

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8061/7/634450/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها