ــخشــــــونت ــسایـــــــــــبری ــغیرسایبری


زهرا صالحی‌نیا
نویسنده
سازمان ملل متحد خشونت علیه زنان را این‌گونه تعریف می‌کند: «هرگونه عمل خشونت‌آمیز نسبت به زنان را که منجر به آسیب یا رنج جسمی، جنسی یا روانی شود یا احتمال وقوع آسیب داشته باشد، خشونت علیه زنان می‌گویند، همچنین تهدید، اجبار یا محرومیت زنان و نقض آزادی آنها چه در زندگی عمومی و چه در زندگی خصوصی نیز از مصادیق خشونت علیه زنان است.»


خشونت علیه زنان در رسانه و فضای مجازی

این خشونت می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد؛ آزار و اذیت سایبری، تهدید به تجاوز جنسی یا قتل. افرادی که خشونت انجام می‌دهند می‌توانند شریک یا شریک سابق، همکار، همکلاسی‌ یا همان طور که اغلب اتفاق می‌افتد، افراد ناشناس باشند. برخی از زنان، مانند مدافعان حقوق زنان، روزنامه‌نگاران، وبلاگ‌نویسان و شخصیت‌های معروف و سیاستمداران، بویژه در معرض خطر هستند.
اساساً علت اصلی خشونت علیه زنان و دختران نابرابری جنسیتی (تبعیض، کلیشه‌های جنسیتی، جنسیت‌گرایی) است. علاوه بر این، زنانی که نسبت به جامعه از برجستگی جسمی یا روحی یا مهارتی برخوردارند، بیشتر هدف این گونه خشونت‌ها قرار می‌گیرند.
این مدل از خشونت تأثیر مخربی که دختران و زنان علت اصلی این مدل خشونت را جنسیت خود می‌دانند و در بسیاری از موارد خود و جنسیت خود را به عنوان عامل این مشکلات می‌پذیرند و همین باعث می‌شود که از خود و جنسیت خود دور شده یا بیزار شوند، خشونت و سوء‌استفاده آنلاین ممکن است حق زنان را برای بیان یکسان، آزادانه و بدون ترس محدود کند و در نتیجه زنان اغلب ساکت می‌مانند شاید در امان باشند. در بسیاری از موارد تأثیر بر قربانیانی که آزار و اذیت آنلاین را تجربه کرده‌اند، مانند کاهش عزت نفس یا از دست دادن اعتماد به نفس در نتیجه استرس، اضطراب یا حملات هراس پس از تجربه آزار و اذیت آنلاین است.
خشونت سایبری زنان را به طور نامتناسبی تحت تأثیر قرار می‌دهد و نه تنها باعث آسیب و رنج روانی آنها می‌شود، بلکه آنها را از مشارکت دیجیتالی در زندگی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باز می‌دارد. خشونت سایبری مانع تحقق کامل برابری جنسیتی و نقض حقوق زنان 
می‌شود.
در نظر داشته باشید:
 خشونت علیه زنان بویژه خشونت از سوی شریک جنسی یک مشکل جدی در بهداشت روانی است و در دسته نقض حقوق زنان قرار می‌گیرد.
 در سراسر جهان از هر سه زن، یک زن در طول زندگی خود مورد خشونت فیزیکی یا جنسی قرار گرفته ‌است.
  تقریباً یک سوم از زنان در بازه سنی 15 تا 49 سالی‌ که در یک رابطه‌ بودند، تحت خشونت فیزیکی یا جنسی قرار گرفته‌اند.
 خشونت می‌تواند بر سلامت جسمی، روانی، جنسی و حتی قدرت تولید مثل زنان تأثیر منفی بگذارد.


خشونت
اعمال خشونت‌آمیز بین افرادی که رابطه صمیمی دارند یا داشته‌اند، رخ می‌دهد. یک الگوی رفتاری تکراری با هدف کنترل شریک زندگی از طریق ترس، به عنوان مثال با استفاده از رفتار خشونت‌آمیز و تهدیدآمیز. در بیشتر موارد، رفتار خشونت‌آمیز روشی برای اعمال قدرت و کنترل بر زنان و همچنین فرزندان است، رفتار تهدیدآمیز یا خشونت‌آمیز می‌تواند شامل آزار جسمی، جنسی، عاطفی، روانی و مالی باشد.


خشونت فیزیکی
خشونت فیزیکی می‌تواند شامل سیلی زدن، هل دادن، ضربه زدن، مشت زدن، لگد زدن، چرخاندن دست‌ها، خفگی و سوزاندن یا ضربه چاقو باشد.


خشونت جنسی
هرگونه عمل جنسی بدون رضایت یا تلاش برای انجام عمل جنسی، یا سایر اعمالی است که به اجبار، توسط فردی بدون رضایت شخص مقابل انجام می‌گیرد. این تعریف شامل تجاوز جنسی به عنوان اجبار فیزیکی نیز تعریف می‌شود. تجاوز جنسی یا خشونت جنسی می‌تواند شامل تجاوز جنسی، تجاوز جنسی با ابزار، اجبار به تماشا یا شرکت در هرزه‌نگاری، تن‌فروشی اجباری و وادار شدن به رابطه جنسی با دوستان مجرم باشد.


خشونت روانی
آزار روانی و عاطفی می‌تواند شامل طیفی از رفتارهای کنترل‌گرانه مانند کنترل امور مالی، دور کردن از خانواده و دوستان، تحقیر مداوم، تهدید به واسطه کودکان یا تهدید به جراحت یا مرگ باشد.

بخش مالی
سوء‌استفاده مالی یا اقتصادی شامل کنترل پول یا سایر دارایی‌های زنان است به طوری که دسترسی به آن نداشته باشند یا استقلال مدیریت آن را نداشته باشند، همچنین می‌تواند شامل سرقت پول نقد، اجازه ندادن به قربانی برای شرکت در تصمیمات مالی یا جلوگیری از داشتن شغل تعریف شود.


دلایل
​​​​​​​برخی تصورات کلیشه‌ای یا نادرست در دایره دلایل خشونت علیه زنان وجود دارد، از جمله:
 مردان نمی‌توانند خشم یا میل جنسی خود را کنترل کنند.
 الکل باعث خشونت مردان می‌شود.
 زنان اگر بخواهند، می‌توانند شرکای خود را ترک کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8061/9/634453/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها