نگاهی به گزارش تایم از بهترین اختراعات متاورس

آیا جهان جدیدی در حال ساخت است؟



غوطه‌وری در دنیایی دیگر، ایده‌ای بود که از رمان‌های علمی تخیلی پای خود را به زندگی مردم بازکرد و امروز با مفهومی به نام متاورس خبر از شکل‌گیری جهانی جدید را می‌دهد. متاورس که زندگی فراتر از واقعیت و فرضیه‌ای در خصوص آینده متصور اینترنت است، به‌دنبال ساخت دنیایی سه بعدی در اینترنت است. هر چند در یکی دو دهه اخیر چنین موضوعی از طریق کنسول‌های بازی، هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت افزوده و گوشی‌های هوشمند تا حدودی لمس شده بود. موضوعی که متاورس به‌دنبال آن است، فراتر از یک تجربه سرگرم‌کننده و مهیج و به نوعی ساخت دنیای جدیدی است که انسان‌ها در آن زندگی می‌کنند. حتی اگر فیلسوفان و دانشمندان معایبی برای این ایده هولناک اعلام کنند، متاورس در حال تبدیل شدن به بخشی از زندگی ما است و هر روز یکی از موفقیت‌های آن به‌عنوان دستاورد بشر در علم و فناوری اعلام می‌شود. تا جایی که تایم در گزارش اخیر خود از برترین اختراعات سال 2022 به چهار اختراع مرتبط با متاورس اشاره کرده است. مروری بر این چهار اختراع نشان می‌دهد که به موازات تحولات عمیق فناوری، دنیای جدیدی که در حال شکل‌گیری است می‌تواند روزی تمامی تعاملات و وقایع زندگی آدم‌ها حتی احساسات، تفکرات و عواطف را در خود جای دهد.

ساخت جهان آسان شد

اما چهارمین اختراع مورد تأکید تایم، اختراع شرکت مگنوپاس است. شرکتی که نزدیک به یک دهه در خصوص ساخت و طراحی تجربیات XR دارد. در محصول جدید خود مطابق گزارش تایم آمده است: «فضاهای متصل با پشتیبانی از مکان‌های فیزیکی کاملاً مجازی یا دیجیتالی، قرار است تا پایان سال 2022 راه‌اندازی شود.» فضاهای متصل ارائه شده از سوی این شرکت در واقع یک پلتفرم فرادستگاهی فراگیر است که دنیای فیزیکی و دیجیتال را در هم می‌آمیزد. بر این اساس می‌توان در فضای واقعی تصاویری غیر واقعی اضافه کرد و دنیای جدیدی ساخت. تایم معتقد است اختراعات انتخاب شده، شیوه زندگی ما را تغییر خواهد داد. هر چند فراگیر شدن این اختراعات با توجه به هزینه‌های بالای ساخت و بهره‌برداری بویژه برای مناطق کمتر برخوردار کمی زمان‌بر است اما اینترنت همچنان که توانسته بشر را در تار و پود خود گرفتار کند، می‌تواند مزه خوراک‌های جدید خود را نیز در زمانی اندک به کاربران بچشاند. سؤال این است که آیا زندگی مجازی به مثابه خوراکی سمی است و آیا مناسبات تعریف شده در آن مرزهای اخلاق و مرزهای انسان و ماشین را جا به ‌جا خواهد کرد؟ آیا روزی فراخواهد رسید که به‌عنوان مثال شهردار شهری، هوش مصنوعی خواهد بود و یا انتخاب فردی برای دوستی یا زندگی از طریق الگوریتم‌ها شکل خواهد گرفت؟ به نظر می‌رسد دانشمندان در حین هیجان‌آفرینی در حال شکل دادن تیغ دولبه‌ای به نام جهانی جدید هستند که به همان اندازه‌ای که واقعی می‌نماید، مجازی و غیرواقعی است.

در متاورس ملاقات کنید

در گزارش تایم آمده است: «از زوم کردن روی محل کار از طریق وب کم و خیره شدن به چهره همکاران خسته شده‌اید؟ این برنامه کاربردی با واقعیت ترکیبی برای پلتفرم همکاری تیم‌های مایکروسافت، گامی به سوی سرزمین موعود متاورس است، حداقل برای کارکنان دانشی وابسته به میز. یک هدست HoloLens را ببندید و به‌عنوان آواتاری که صدا و (نوعی) شبیه شماست، وارد جلسه شوید. - بخشی از پلتفرم گسترده‌تر متاورس مایکروسافت که هنوز در حال توسعه است - همچنین شامل فضاهای ملاقات از پیش ساخته شده است و از طریق تلفن‌های هوشمند و لپ‌تاپ نیز قابل دسترسی است. جف تپر، رئیس برنامه‌ها و پلتفرم‌های مشارکتی مایکروسافت، می‌گوید هدف این است که جلسات آنلاین را «شخصی‌تر، جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر» کند. مردم می‌توانند «فراتر از انتخاب باینری فعلی ویدیو یا بدون ویدیو باشند.» Microsoft mesh for teams یکی از دروازه‌های آغاز روابط اجتماعی در متاورس است. اگر پیش از این از طریق بازی‌ها متاورس عرض اندام کرده بود اما بر اساس اعلام مایکروسافت، تعاملات اجتماعی با خلاقیت و ابتکار در اختراع جدید امکان‌پذیر خواهد شد.

غوطه‌وری متاورس

نه تنها الگوی جدید متاورس برای تعاملات اجتماعی و عمومی بلکه تجربه‌های فردی نیز در بسته اختراعات برتر اشاره شده تایم دیده می‌شود. در گزارشی از جلیقه لمسی Skinetic آمده است: «جلیقه هپتیک Skinetic همه چیز را از گردن به پایین کنترل می‌کند. همان‌طور که در دنیای فیلم Ready Player One، جلیقه به شما امکان می‌دهد باران را «احساس» کنید.» کاربرانی که در نمایشگاه‌های فناوری از این جلیقه استفاده کرده‌اند در حیرت بوده‌اند که توانستند انواع احساسات و تجربیات را با کیفیت بالا از طریق این جلیقه لمس کنند. در واقع در این جلیقه‌ها با افزودن احساسات می‌توان تجربه‌هایی را که در واقع مجازی است، تجربه کرد.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8061/13/634469/1
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها