انبارهای زباله بهداشت عمومی را تهدید می کنند

همسایگی کرمانی ها با 700 کارگاه غیر مجاز بازیافت زباله


کرمان - صدها کارگاه ضایعاتی در محله‌های مختلف شهر کرمان در حالی فعال هستند که تبدیل به انبارهای بزرگ زباله شده‌اند و این معضل بهداشت عمومی را تهدید می‌کند.
جوی‌های مملو از زباله‌ای که پاکبانان شهر مجبور می‌شوند زباله‌ها را از روی زمین جمع کنند، اما دلیل این مسأله، خالی کردن کیسه‌های زباله شهروندان توسط زباله‌گردها روی زمین برای پیدا کردن زباله‌های بازیافتی است.
وضعیت به گونه‌ای است که در برخی از معابر صحنه‌های نامناسب ایجاد می‌شود و تذکر شهروندان و پاکبانان به زباله‌گردها که اکثراً غیر ایرانی هستند نیز بی‌نتیجه است.
در برخی موارد بین زباله‌گردها درگیری روی می‌دهد. در این میان زحمت پاکبانان چند برابر می‌شود و باید زباله‌ها را که روی زمین خالی شده است، جمع کنند.
نکته نگران‌کننده از نظر بهداشت عمومی این است که بخش قابل‌توجهی از کارگاه‌های ضایعاتی کرمان در سطح شهر قرار دارند و انواع زباله‌های بازیافتی را دیوار به دیوار خانه‌های مردم انبار می‌کنند. کافی است گشتی در سطح شهر کرمان بزنید و در برخی موارد در کوچه‌ها‌ی مناطق مرکزی شهر نیز می‌توان این کارگاه‌ها را دید و هر جا که زمین خالی محصوری وجود دارد، این کارگاه‌ها به چشم می‌خورند.
به گزارش مهر، با وجود اینکه رئیس کل دادگستری کرمان در خصوص ساماندهی کارگاه‌های ضایعاتی تذکر داده است اما این کارگاه‌ها که گویا پشت پرده آنها مافیایی نیز قرار دارد، ساماندهی نمی‌شوند و پول‌های هنگفت به جیب عده‌ای اندک می‌رود.
معاون دادستان مرکز استان کرمان با اعلام وجود ۹۰۰ کارگاه ضایعاتی در کرمان گفت: متأسفانه طبق آمارها ۷۰۰ مورد از این کارگاه‌ها غیرمجاز هستند و باید ساماندهی شوند.
محمد ضیاءالدینی با تأکید بر تشکیل شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های کارگاه‌های ضایعاتی غیرمجاز و متخلف، هشدار داد: مافیای بسیار بزرگی پشت پسماند است و هر فردی نمی‌تواند مدیریت این امور را به دست بگیرد.وی افزود: ساماندهی کارگاه‌های ضایعاتی مربوط به قانون مدیریت پسماند است و در قانون مدیریت پسماند صراحتاً آمده است مدیریت همه امور مربوط به پسماند در شهر با شهرداری است و شهرداری می‌تواند این امور را به اشخاص حقیقی یا حقوقی مانند انجمن حمایت از زندانیان واگذار کند.
فرمانده انتظامی شهرستان کرمان نیز می‌گوید: اکثر این کارگاه‌ها هیچ مجوزی برای فعالیت ندارند. از مجموع [صدها] کارگاه‌های ضایعاتی فقط ۲۰۰ مورد مجوز دارند و بقیه غیرقانونی هستند.
سرهنگ‌ مهدی  پورامینایی با اشاره به سرقت‌های مکرر کابل‌های برق و تلفن در کرمان گفت: سیم‌های مسی این کابل‌ها در همین مراکز به فروش می‌رسد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8061/6/634483/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها