«ایران» از پایان خوش معاملات هفته جاری برای سهامداران گزارش می‌دهد

رشد 2500 واحدی شاخص بورس در قدم آخر


گروه اقتصادی / با به صدا درآمدن سوت پایان معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس بیش از 2 هزار و 533 واحد رشد کرد تا معاملات هفته جاری برای سهامداران خوب به پایان برسد.
در این هفته هرچند که شاخص کل بورس در مجموع 5 روز معاملاتی، دو روز منفی و سه روز مثبت را به ثبت رساند، اما در حدود یک هزار و 900 واحد (معادل 0.24 درصد) از ارتفاع خود را نسبت به ابتدای هفته از دست داد و در ارتفاع یک میلیون و 410 هزار واحد بسته شد.
با وجود این ، شاخص کل (هم وزن) به پشتوانه سبزپوشی اکثر نمادهای بازار در حدود 6 هزار واحد (معادل 1.45 درصد) رشد کرد و جایگاه خود را در بالای 407 هزار واحد مستحکم کرد.
در فرابورس نیز شاخص آیفکس پس از ثبت کاهش 135 واحدی در روز شنبه، چهار روز بعدی را با افزایش ارتفاع سپری کند تا در مجموع هفته را با رشد 110 واحدی (معادل 0.63 درصد) به پایان رساند.
آمار معاملات نشان می‌دهد در مجموع این هفته از 655 نمادی که مورد معامله قرار گرفتند، بیش از 70 درصد نمادها با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند و تعداد صف‌های خرید در بازار به طور میانگین دو برابر صف‌های فروش بوده است.
همچنین در این هفته، هرچند که ارزش معاملات خرد نسبت به میانگین هفته گذشته با کاهش روبه‌رو شده است، اما همچنان این رقم در بالای 3 هزار میلیارد تومان قراردارد که در مجموع وضعیت بهتری را نسبت به ماه مهر ماه به ثبت رساند.
با نگاهی به آمار ورود و خروج پول حقیقی‌ها به معاملات نیز مشخص می‌شود که حقیقی‌ها در مجموع به میزان کمتری پول از بازار سهام خارج کرده‌اند که این مورد نیز از بازگشت تدریجی سهامداران و اقبال آنها به معاملات سهام خبر می‌دهد.
با احتساب این آمار، می‌توان نتیجه گرفت در این هفته، هرچند شاخص کل بورس تا حدودی ارتفاع خود را از دست داده است، اما سبد‌های دارایی اکثر فعالین بازار با افزایش روبه‌رو شده است و در مجموع سهامداران هفته خوبی را پشت سر گذاشته‌اند که این موضوع می‌تواند با افزایش خوشبینی‌ها نسبت به معاملات در هفته‌های جاری نیز ادامه یابد.
در این خصوص کارشناسان بازار، با اتکا به آمار افزایش تولید و فروش صنعتی شرکت‌های بورسی، افزایش صادرات در صنایع فلزاتی و پتروپالایشی و همچنین افزایش قابل توجه درآمدهای عملیاتی خودرو‌سازی و صنایع وابسته، در کنار مجوز افزایش قیمت در صنعت داروسازی، بازار آذر ماه را صعودی پیش‌بینی می‌کنند و انتظار دارند که روند صعودی شاخص‌ها تا پایان سال‌جاری، بازدهی‌های به مراتب بالاتری را برای سهامداران به ارمغان آورد.
 
خودرویی‌ها در صدر بازدهی هفتگی قرار گرفتند
آمار مربوط به بازدهی هفتگی صنایع بورسی نشان می‌دهد، 4 صنعت، پیمانکاری صنعتی با 11.5 درصد، خودرو با 7.9 درصد، صنعت نیروگاهی با 6.1 درصد و سخت‌افزار و تجهیزات با 5.8 درصد، در صدر بیشترین بازدهی در میان گروه‌های بورسی قرار گرفته‌اند. همچنین صنایع حفاری با 3.2 درصد، تولید فلزات گرانبهای غیر آهن با 2.5 درصد، فرآورده‌های نفتی با 1.8 درصد و تولید کود و ترکیبات نیتروژن با 1.5 درصد بیشترین کاهش ارتفاع را در این هفته به خود اختصاص داده‌اند.
همچنین صنعت خودرو و ساخت قطعات بیشترین حجم معاملات و بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل را به ثبت رسانده اند و بیشترین سفارشات خرید حقیقی نیز در نمادهای موجود در این صنعت بوده است.
این آمار در حالی برای نمادهای خودرویی در بازار سهام به ثبت رسیده است که با تداوم فروش خودرو در بورس کالای ایران و خروج تدریجی این صنعت از قیمت‌گذاری دستوری، درآمدهای عملیاتی صنعت بشدت رشد کرده است و خودروسازان توانسته‌اند به میزان قابل توجهی از حاشیه زیان عملیاتی خود بکاهند.
از نظر فعالین بازار، با تداوم این شرایط، خودرو سازان می‌توانند در سال‌جاری از زیان خارج شوند و به میزان قابل توجهی از زیان انباشته خود بکاهند.

ارزش سهام عدالت در محدوده 9 میلیون تومان باقی ماند
بعد از رشد بیش از 160 هزار واحدی شاخص کل در آبان ماه و افزایش قیمت بیش از 72 درصد از سهام بورسی و فرابورسی، ارزش سهام عدالت نیز رو به افزایش رفت و از محدوده 7 میلیون تومان به محدوده 9 میلیون تومان رسید. با این حال نوسانات خنثی قیمت‌ها در روزهای اخیر و باقی ماندن شاخص در محدوده یک میلیون و 400 هزار واحد باعث شده تا ارزش سهام عدالت نیز با تغییر قیمت زیادی روبه‌رو نشود. براین اساس در پایان معاملات روز چهارشنبه، ارزش سهام عدالت 500 هزار تومانی در حدود 8 میلیون و 820 هزار تومان و ارزش سهام عدالت 490 هزار تومانی، 8 میلیون و 210 هزار تومان برآورد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8061/10/634503/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها