«ایران» از آغاز فصل جدید همکاری‌های دو کشور گزارش می‌دهد

10 برابر شدن تجارت ایران و بلاروس با نقشه راه جدید


گروه اقتصادی/ سند جامع همکاری ایران و بلاروس در 16 محور آماده شده و قرار است از اسفندماه فاز جدید همکاری‌های دو کشور آغاز شود. آن گونه که منابع نزدیک به دولت بلاروس اعلام کردند، محورهای دیده شده در نقشه راه، جامع است و می‌تواند تجار دو کشور را بخوبی به یکدیگر وصل کند. این سند شامل موضوعات حمل و نقل، گمرک، کنسولی، صنعتی، تجاری، کشاورزی و آموزشی است.
دولت سیزدهم از سال گذشته اعلام کرد که یکی از کشورهای هدف صادراتی ایران، بلاروس است، بر این اساس پیش‌بینی شده تجارت ایران و بلاروس در کوتاه مدت ۱۰ برابر و در بلندمدت ۲۰ برابر شود. در حال حاضر حجم تبادلات مالی میان ایران و بلاروس ۴۰ میلیون دلار است و بر اساس شنیده‌ها، تراز تجاری ایران و بلاروس که هم مرز با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی است به نفع ایران مثبت است. محسن نصیرنژاد، عضو اتاق بازرگانی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و بلاروس خوش‌بین بود، به «ایران» گفت: یکی از موضوعات مهمی که در تجارت با بلاروس به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود دارد، تهاتر کالا است. از سال گذشته به صورت محدود تهاتر کالا شروع شده و امیدواریم این روند برای ماه‌های آتی با قدرت بیشتری دنبال شود.
او ادامه داد: از نیمه دوم سال 1400 تجارت ایران و بلاروس افزایشی شده است و عملاً تحریم‌ها در همکاری‌های مشترک بی اثرتر شده است. در حال حاضر بلاروس ظرفیت‌های متعددی در بخش کشاورزی، داروهای دامپزشکی، نهاده‌های کشاورزی، شیلات و تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی دارد که ایران می‌تواند بخوبی از آن استفاده کند. بر این اساس توصیه می‌کنم که تجار و فعالان اقتصادی فرصت بوجود آمده را از دست ندهند. عضو اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: از مجموع 60 میلیارد دلار تجارت خارجی بلاروس، سهم ایران کمتر از 27 میلیون دلار است لذا ضرورت دارد برای افزایش این سهم برنامه‌ریزی‌های دقیق تری صورت گیرد.
 روز گذشته فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره روند همکاری تجاری ایران و بلاروس و سند جامع مشترک  دو کشور گفت: نقشه راهی آماده شده که ۱۶ محور دارد و همه موضوعات را پوشش می‌دهد. این نقشه راه یک ماه پیش از سوی ما ارائه شده و امیدواریم در سفری که رئیس جمهوری بلاروس در اسفندماه به ایران دارد، نهایی شود.
او ادامه داد: اولین زیرساخت‌ در روابط میان دو کشور موضوع انتقال پول است که در سفر چند هفته قبل وزیر خارجه بلاروس به ایران تفاهمنامه‌ای امضا شد. همچنین خط اعتباری صد میلیون دلاری برای کشور بلاروس تخصیص داده شد که فعالان اقتصادی بلاروس می‌توانند از ایران به کشور خود کالا ببرند و این امر صادرات ما را تشویق و ترغیب می‌کند. علاوه بر این تهاتر بین دو کشور را توسعه خواهیم داد.
فاطمی امین افزود: زیرساخت دوم در زمینه مسائل گمرکی است که بلاروس جزو کشورهای اوراسیاست و ما هم فعلاً در تجارت ترجیحی اوراسیا حضور داریم که بازار بسیار بزرگی با ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت است.ایران تاکنون ۵ دور برای پیوستن کامل به تجارت آزاد مذاکره کرد و امیدواریم بزودی موافقتنامه الحاق ما به تجارت آزاد در پیمان اوراسیا انجام شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در امر کنسولی و روادید هم مذاکراتی میان دو کشور انجام شده، یادآور شد: در بخش حمل و نقل یکی از خطوط هوایی ایران درخواست‌هایی برای روابط پروازی داشته است. این کشور سطح صنعتی بالایی دارد و بسیاری از ماشین‌های تولیدشده در این کشور در روسیه استفاده می‌شود و ما در حوزه دام‌تراک به این ماشین‌ها نیازمند هستیم.
فاطمی‌امین ادامه داد: ما برنامه گسترده‌ای در حوزه معادن داریم و یک تفاهم‌نامه برای خرید ۵۰۰ دستگاه دام‌تراک شکل گرفته است. برای ساخت تجهیزات هم همکاری دیگری داریم و از آنجا که به لحاظ دارو و تجهیزات پزشکی بسیار پیشرفته هستیم، سرمایه‌گذاری و ساخت تجهیزات پزشکی در بلاروس را آغاز کرده‌ایم. جای خوشحالی دارد که شرکت‌های دارویی ایرانی قرار است به بلاروس صادرات داشته باشند.
او گفت: تأکید ما در وزارت صمت بر صادرات کالای پیچیده یعنی کالاهایی است که کشورها آن را کمتر صادر می‌کنند و صادرات مواد خام و پتروشیمی برای ما قدرتی ایجاد نمی‌کند. صادرات کالای پیچده، علاوه بر بهبود تراز ارزی کشور قدرت ما را در منطقه و دنیا افزایش می‌دهد.
رشد 20 درصدی تولید لوازم خانگی
فاطمی امین در حاشیه جلسه هیأت دولت به وضعیت بازار لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: وضعیت تولید و قیمت‌ها در لوازم خانگی مناسب است و تخفیف‌های ویژه‌ای تولیدکنندگان عرضه کردند و همچنین طرح قسطی فروش لوازم خانگی از هفته قبل تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات فراهم شد.
او بازار لوازم خانگی ایران را با کیفیت دانست و با بیان اینکه این بازار امسال ثبات داشته است، اظهار داشت: در بسیاری از اقلام خانگی ۲۰ درصد رشد تولید داریم و بنابراین باید به دنبال توسعه بازار باشیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کارهای زیادی برای صادرات لوازم خانگی تولیدی درحال انجام است، اضافه کرد: برنامه سرمایه‌گذاری ایران در کشورهای دیگر به صورت مشارکتی و مستقیم در حال پیگیری است.
زیرساخت‌های ثبت سفارش خودرو فراهم است
فاطمی‌امین درباره آخرین وضعیت ثبت سفارش خودرو گفت: دولت یک میلیارد یورو منابع برای واردات خودرو در آیین‌نامه واردات خودرو پیش‌بینی کرد که هفته اول شهریور این آیین‌نامه در دولت تصویب شد و امروز همه زیرساخت‌ها برای آن فراهم است و ثبت سفارش آن نیز آغاز شده است.
او درباره روند ثبت سفارش واردات خودرو افزود: به دلیل تعطیلی ۴ ساله واردات خودرو، واردکنندگان باید با طرف‌های خود در خارج قرارداد ببندند و از طرف دولت مشکلی در این زمینه وجود ندارد. در این دور از واردات، شرط جدیدی به نام انتقال فناوری داریم که کار را اگر چه کمی زمانبر می‌کند اما برای اقتصاد کشور مؤثر است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8061/9/634522/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها