روزانه 1.86 تیراندازی جمعی سهم امریکایی‌ها در 11 ماه نخست 2022 

امریکا در خشونت با سلاح رکورد زد


زهره صفاری/ آمار پرشمار جرایم مسلحانه در امریکا در واپسین روزهای سال جاری، ایالات متحده را برای دومین سال در بروز خشونت به بالاترین رکورد خود رساند.  به گزارش سی ان ان، براساس تعریف آرشیو خشونت مسلحانه، تیراندازی جمعی (mass shooting) به جرایمی گفته می‌‌شود که در آن دست‌کم 4 نفر غیر از عامل تیراندازی هدف قرار گرفته باشند. بنا بر این تعریف، امریکا تا 22 نوامبر 2022، دست‌کم 607 مورد تیراندازی جمعی را به ثبت رسانده که در بسیاری از آنها از جمله تیراندازی‌های اخیر در کلرادو و ویرجینیا تعداد زیادی کشته و مجروح شدند. گرچه این رقم هنوز از 638 تیراندازی سال گذشته که بدترین آمار امریکا در خشونت‌های مسلحانه از سال 2014 به شمار می‌‌رفت، کمتر است اما با توجه به نزدیک به 40 روز مانده تا پایان سال جاری، ناظران پیش‌بینی کرده‌اند که این کشور با دست‌کم از 610 تیراندازی جمعی ثبت شده در سال 2020 خواهد گذشت.
1.86 تیراندازی در هر روز
در سال 2022، دست‌کم 3 هزار و 179 نفر از مردم در تیراندازی‌های جمعی امریکا هدف قرار گرفتند که در نتیجه آن 637 نفر کشته و بیش از 2 هزار و 500 نفر آنها مجروح شدند. در زمان مشابه سال گذشته نیز3 هزار و 279 نفر قربانی خشونت مسلحانه و 645 نفر جان باختند و در 2020 نیز با ثبت 2 هزار و 873 قربانی 463 نفر به کام مرگ رفتند. تنها در ماه نوامبر امسال دست‌کم 32 تیراندازی در سراسر امریکا رخ داده است که با هدف قرار گرفتن 177 نفر، 43 نفر کشته شدند. با این آمارها، بنا بر اعلام آرشیو خشونت مسلحانه تنها در سال جاری به طور متوسط در هر روز 1.86 تیراندازی جمعی در امریکا تاکنون ثبت شده است.
اعلام هشدار کاخ سفید
هفته گذشته جو بایدن، رئیس جمهور امریکا پس از تیراندازی مرگبار در کلرادو واکنش نشان داد و خواستار فوریت اجرای اپیدمی سلامت عمومی خشونت مسلحانه در همه ابعاد شد. وی با ابراز نگرانی از جرایم مسلحانه امریکا گفت: «ابتدای سال، من مهم‌ترین قانون کنترل سلاح در نزدیک به سه دهه اخیر را امضا کردم و اقدامات تاریخی دیگری را در این زمینه انجام دادم اما این اقدامات کافی نبود و باید برای تحریم سلاح و جمع‌آوری اسلحه از خیابان‌های امریکا چاره‌ای پیدا کنیم.»
این هشدار و استیصال در حالی از سوی کاخ سفید به گوش می‌‌رسد که همچنان به رغم آمار فزاینده کشتار و خشونت‌های مسلحانه در امریکا، سیاستمداران این کشور بر سر قوانین کنترل سلاح با یکدیگر توافق ندارند. این در حالی است که مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های امریکا در آخرین آمار خود در حالی که هنوز آمار امسال را اعلام نکرده است، شمار خشونت‌های مسلحانه خانگی با سلاح را با رشدی 8.3 درصدی در سال گذشته در مقایسه با 2020 ، بسیار نگران کننده خوانده است. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8062/3/634583/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها