براساس اعلام یورو استات

صادرات اروپا به ایران ۳۱ درصد رشد کرد


 گروه اقتصادی/   مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ۹ ماهه ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ با رشد ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود ۴ میلیارد یورو رسید، البته این افزایش از ماه‌های گذشته آغاز شده است به گونه‌ای که در گزارش اتاق بازرگانی تهران آمده بود که طی نیمه نخست سال ۲۰۲۲ ایران ۲۷۲ میلیون تن کالا به ارزش حدود ۵۵۴ میلیون یورو به اتحادیه اروپا صادرات داشته که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزنی ۲۰ و از نظر ارزشی ۳۶ درصد رشد داشت. ارزش واردات کالایی اتحادیه اروپا از کشورهای خارج از این اتحادیه طی ۸ ماه نخست سال ۲۰۲۲ معادل ۱۹۶۷ میلیارد یورو بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد. در همین بازه زمانی حدود ۱۶۵۸ میلیارد یورو از این اتحادیه به کشورهای خارج از این اتحادیه، صادرات انجام شده که رشد ۱۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد. ۴۳ درصد از این وارداتی که از کشورهای خارج از اتحادیه انجام شده از منطقه آسیا و ۴۹ درصد از مبدأ چین بوده است.
حال جدیدترین آمار منتشر شده از سوی پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ۹ ماهه نخست سال‌جاری میلادی رشد ۳۰ درصدی داشته و به ۳ میلیارد و ۹۴۷ میلیون یورو رسیده است. مبادلات تجاری دو طرف در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳ میلیارد و ۲۵ میلیون یورو اعلام شده بود. بدین جهت باید عنوان کرد که دولت رئیسی با وجود افزایش فشارهای تحریم و ضمن اینکه به‌دنبال احیای روابط با کشورهای همسایه است از بازار اروپا هم غافل نشده است.
بر اساس گزارش ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۷۹۹ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده‌اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۸ درصدی داشته است. کل واردات اتحادیه اروپا از ایران در ۹ ماهه سال قبل ۶۲۳ میلیون یورو اعلام شده بود.
صادرات اتحادیه اروپا به ایران در ۹ماهه نخست امسال نیز با رشد ۳۱ درصدی مواجه شده و به ۳ میلیارد و ۱۴۸ میلیون یورو رسیده است. اعضای این اتحادیه در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲ میلیارد و ۴۰۲ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بودند.در نهمین ماه سال‌جاری میلادی واردات اتحادیه اروپا از ایران ۷۲ میلیون یورو و صادرات به ایران ۴۷۲ میلیون یورو اعلام شده است. واردات اتحادیه اروپا از ایران در سپتامبر سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۶۸ میلیون یورو و صادرات به ایران در این ماه ۳۰۸ میلیون یورو بوده است. بر این اساس واردات اتحادیه اروپا از ایران در سپتامبر امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶ درصد و صادرات اتحادیه اروپا به ایران در این ماه رشد ۵۳ درصدی داشته است.
سهم ایران از واردات اروپا
در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد که سهم ایران از کل واردات اتحادیه اروپا ۰.۰۵ درصد است در حالی که این سهم برای کشورهای ترکیه و عربستان سعودی به ترتیب ۳.۳ و ۱.۳ درصد است. در واقع ترکیه ۸۹ برابر و عربستان سعودی ۳۶ برابر ایران توانسته‌اند به این اتحادیه صادرات داشته باشند. در مورد عربستان سعودی باید اشاره شود که صادرات نفتی این کشور به اتحادیه اروپا در ۸ ماه نخست سال ۲۰۲۲، معادل ۲.۲ برابر افزایش یافته و سهم ۸۰ درصدی از کل صادرات عربستان به این اتحادیه را شامل می‌شود.
مازاد تراز تجاری ترکیه و عربستان سعودی با اتحادیه اروپا به ترتیب ۲.۳ میلیارد یورو و ۶.۳ میلیارد یورویی بوده در حالی که ایران کسری ۱.۹ میلیارد یورویی داشته است. البته بررسی وضعیت تجارت سه کشور مذکور با اتحادیه اروپا در ماه آگوست نشان می‌دهد که در این ماه اگرچه ترکیه ۷.۸ میلیارد یورو و عربستان سعودی ۴.۲ میلیارد یورو به این اتحادیه صادرات داشته‌اند اما نسبت به ماه قبل با افت مواجه شده‌اند. در حالی که ایران در ماه آگوست توانسته به این اتحادیه ۹۲ میلیون یورو صادرات داشته باشد که نسبت به ماه قبل آن که تنها ۶ میلیون یورو بود رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8062/9/634596/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها