وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ریل‌گذاری فرهنگی کشور باید تغییر کند


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته (جمعه 4 آبان) با سفر به استان اردبیل در شهرستان مشگین‌شهر حضور یافت و با زیارت مزار شهدای این شهرستان به جایگاه معنوی و رفیع آنها ادای احترام کرد.
محمدمهدی اسماعیلی در نشست شورای فرهنگی عمومی شهرستان مشگین‌شهر تقویت فرهنگ عمومی را یکی از راهبردهای حوزه فرهنگی کشور دانست و اظهار کرد: رهبر عزیز انقلاب اسلامی بر حوزه فرهنگ عمومی به معنای کلان آن تأکید ویژه دارند و از این طریق باید فضیلت‌های اخلاقی و انسانی را در جامعه گسترش دهیم.
او ادامه داد: هم اکنون شاهد هجمه سنگین فرهنگی دشمنان هستیم که رهبر معظم انقلاب از آن با عناوین مختلف مانند تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم یاد کرده‌اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروز شاهد یک جنگ ترکیبی هستیم که دربردارنده تروریسم رسانه‌ای است. دشمنان دنبال ایجاد شکاف و انشقاق در صفوف ملت ایران هستند و حوزه باورها و اعتقادات ما را نشانه گرفته‌اند، برای همین و حتماً برای مصون‌سازی جامعه در حوزه فرهنگ باید نگاه را تغییر دهیم و ریل‌گذاری عوض شود.
اسماعیلی با بیان اینکه بتدریج حکمرانی فرهنگی در کشور تضعیف شده است، گفت: حاکمیت نظام اسلامی در حوزه فرهنگ کاملاً به حاشیه رفته و ما قدرت مدیریت این بخش را از دست داده‌ایم و بخشی از اتفاقات و مسائلی که بروز می‌کند در همین مسأله ریشه دارد و اگر بخواهیم این مسأله را حل کنیم باید بخش فرهنگ را تقویت کنیم.
او افزود: به همین دلیل در بودجه ۱۴۰۲ و احکام برنامه هفتم که مسئولیت بخش‌های رسانه و فرهنگ و فضای مجازی آن بر عهده وزارت فرهنگ است این موضوع مدنظر قرار دارد. در همین راستا پیش‌نویس احکام برنامه را همین هفته آماده کرده و به دولت ارائه خواهیم داد و ان شاءالله تلاش می‌کنیم در این ریل‌گذاری فرهنگ و هنر را از یک حوزه حاشیه‌ای و پیرامونی به یک حوزه مرکزی و اهتمام اصلی نظام و دولت تغییر بدهیم.
 بودجه شوراهای فرهنگ عمومی کشور اختصاص یافت
محمدمهدی اسماعیلی همچنین در نشست با اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان مشگین‌شهر با تشریح رویکردهای دولت سیزدهم در عرصه فرهنگ و رسانه اظهار کرد: چهارشنبه گذشته تخصیص اولیه بودجه شوراهای فرهنگ عمومی از سازمان برنامه و بودجه اخذ شد که در اختیار شوراها قرار خواهد گرفت.
او با بیان اینکه ما این شوراهای فرهنگ عمومی را پارلمان فرهنگی و هنری می‌دانیم، افزود: حوزه فرهنگ، حوزه‌ای عمومی است و ارزش‌های اخلاقی، مساجد، هیأت‌ها و هنرهای آیینی در آن جای می‌گیرد و نباید این حوزه را به یک بخش تقلیل دهیم.
او افزود: متأسفانه در حوزه فرهنگ و هنر، تمرکزگرایی نادرستی به وجود آمده است، به‌عنوان مثال در حوزه فیلم و سریال شاهد هستیم که ۸۵ تا ۹۰ درصد روایت‌ها، روایت زندگی افراد یک قشر خاص است و چیزی که برجسته می‌شود متعلق به یک اقلیت است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تصویری که امروز از فرهنگ و هنر کشور دیده می‌شود فقط ۲ درصد از ظرفیت فرهنگ و هنر است و ما در دولت انقلابی و مردمی می‌گوییم به جای این ۲ درصد باید بدنه اصلی فرهنگ و هنر کشور دیده شود.
اسماعیلی با اشاره به ظرفیت‌های بی‌نظیر استان اردبیل و شهرستان مشگین‌شهر در حوزه فرهنگ و هنر تصریح کرد: باید زیرساخت‌های فرهنگ و هنر این منطقه در پایان دولت سیزدهم تکمیل شود و ارائه خدمات به هنرمندان این منطقه به نحو احسن ارتقا یابد تا بتوانند در عرصه‌های ملی و بین‌المللی بدرخشند.محور دوم مورد تأکید دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر، آموزش هنرمندان است و در این زمینه قرارگاه محرومیت‌زدایی در جنوب شرق و شمال شرقی کشور راه‌اندازی شده و باید به اهالی فرهنگ و هنر این مناطق، آموزش‌های لازم را ارائه کنیم.  

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8062/5/634642/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها