زندگینامه خودنوشت ادیب افغانستانی


 «محمد سرور» زندگینامه خودگفته محمد سرور رجایی، نویسنده و شاعر افغانستانی است که به گردآوری فروغ زال و با ویراستاری محمدکاظم کاظمی روانه کتابفروشی‌ها شده است.
این ادیب افغانستانی بیش از همه با کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» خاطراتی از رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس شهرت یافته، کتابی که دربردارنده مجموعه‌ای از خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس است. از دیگر نوشته‌های وی می‌توان به کتاب‌های «مأموریت خدا؛ هفت‌ روایت از احمدرضا سعیدی شهید ایرانی جهاد اسلامی افغانستان»، «خون شریکی»، «گل‌های باغ کابل»، «وطندار» و «در آغوش قلب‌‌ها؛ اشعار و خاطرات مردم افغانستان از امام خمینی» اشاره کرد.
در بخشی از مقدمه کتاب به قلم محمدکاظم کاظمی دیگر نویسنده و شاعر افغانستانی ساکن کشورمان که ویراستاری این اثر را به عهده داشته آمده: «با خودم می‌گویم مگر ممکن است این همه واقعه و روایت و شرح فعالیت‌ها در یکصد صفحه گرد آمده باشد؟ گویا تاریخچه‌ای از جهاد و مبارزه و کار فرهنگی یک گروه از آدم‌ها در سه دهه اخیر افغانستان را پیشِ روی داریم. محور این روایت‌ها یک تن است، اما آنچه روایت می‌شود آنقدر وسیع و گسترده است که گویی جمعی کثیر دست اندرکار آن بوده‌اند و به‌راستی محمدسرور رجایی خود به تنهایی به اندازه گروهی از فرهنگیان ما کار می‌کرد. حدود پانزده سال فعالیت تبلیغی و رسانه‌ای در سنگرهای جهاد افغانستان و حدود پانزده سال دیگر کارهای متنوع و متعدد ادبی و هنری و پژوهشی در مهاجرت، زیستنِ بابرکتی برای محمد سرور رجایی رقم زد که گویا هیچ لحظه آن خالی از کار و تلاش نبود. این پُرکاری و اشتغال دائم به کار، امری است که اگر هم نایاب نباشد، نادر است اگر محافل ادبی بود، سَرور رجایی، اگر فعالیت مطبوعاتی بود، سرور رجایی، اگر برگزاری مسابقه ورزشی بود، سرور رجایی، اگر تحقیق و پژوهش میدانی بود، سرور رجایی و اگر امور خیریه بود، سرور رجایی. هرجا که یک مهاجر ما، بخصوص در تهران، در پی این بود که به فعالیت‌های ادبی و هنری مهاجرین متصل شود، سرور رجایی را به او معرفی می‌کردیم.»
مقدمه نخست این کتاب که به همت انتشارات «راه‌یار» دردسترس علاقه‌مندان قرار گرفته به قلم وحید جلیلی نوشته شده، پیش‌گفتار هم از سوی محمدکاظم کاظمی، عضوناپیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و از دبیران سابق جشنواره شعر فجر به رشته تحریر درآمده؛ در نهایت مقدمه‌ای هم از سوی فروغ زال که تدوین و نگارش کتاب را بر عهده داشته منتشر شده است.
بعد از سه‌مقدمه‌ای که اشاره شد، مخاطب با زندگینامه خودنوشت زنده‌یاد محمد سرور روبه‌رو می‌شود؛ او با اشاره به روستای اجدادی‌اش و به تصویر کشیدن فضای خانواده‌ای که در آن متولد شده شروع کرده و در نهایت به چرایی مهاجرتش به ایران، زندگی و فعالیت‌های ادبی‌اش در کشورمان می‌پردازد.
سروررجایی سال 1348 در کابل متولد شد و سال 1373 به ایران مهاجرت کرد. او سپس مدیریت خانه ادبیات افغانستان و همچنین دفتر شعر و داستان افغانستان در حوزه هنری را برعهده گرفت. این کتاب که تحقیق آن برعهده علی ناصری باغبادرانی بوده و تدوین و نگارش آن را هم فروغ زال انجام داده در ۱۲۲ صفحه و از سوی انتشارات راه‌یار روانه کتابفروشی‌ها شده است.
محمد سرور(زندگینامه خودنوشت)
تدوین و نگارش: فروغ زال
انتشارات راه‌یار

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8062/24/634670/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها