تصویب قطعنامه ضدایرانی به کارگردانی آلمان و در سایه انتقاد کشورها از استانداردهای دوگانه شورای حقوق بشر

به نام حقوق بشر به کام اغتشاش


گروه سیاسی/ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در حالی که خود از سوی بخش قابل توجهی از کشورهای عضو به داشتن «استانداردهای دوگانه» متهم است با تصویب یک قطعنامه ضدایرانی مدعی «نقض حقوق بشر در ایران» و تشکیل یک «هیأت حقیقت‌یاب» پیرامون این ادعا شد؛ قطعنامه‌ای که بیش از آنکه در خدمت حقوق بشر باشد با هدف مداخله‌جویی در مسائل داخلی ایران و حمایت از اغتشاشات و ناآرامی‌ها در ایران تدوین شده است.
روز گذشته حسین امیرعبداللهیان در واکنش به این قطعنامه با انتقاد از سوء‌استفاده ریاکارانه کشورهای غربی از سازکارهای حقوق بشر، گفت: این کشورها باید بدانند ایران مقتدر، متعهد به حقوق بشر است، اما اجازه دخالت هیچ کشوری در امور داخلی خود را نمی‌دهد.
به گزارش فارس، امیرعبداللهیان همچنین در پاسخی به مواضع «انالنا بئربوک» وزیر خارجه آلمان به عنوان یکی از صحنه‌گردانان این بازی، گفت: رژیم برلین به عنوان تأمین‌کننده اصلی سلاح شیمیایی صدام علیه مردم ایران و دیگر فرصت‌طلبان، سال‌هاست با تحریم‌های ناعادلانه و غیرانسانی خود، نقض گسترده حقوق بشر را انجام می‌دهد و اکنون ریاکارانه از سازکارهای حقوق بشر سوءاستفاده می‌کند تا بیشتر از قبل اقدامات ضد حقوق بشری را علیه مردم ما انجام دهند و همه اینها به نام «همبستگی» دروغین با ایرانیان است.
22 رأی منفی و ممتنع
قطعنامه ضدایرانی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در حالی با ۲۵ رأی موافق، 16 رأی ممتنع کشورهای بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات و ازبکستان و آرای مخالف چین، پاکستان، اریتره، ونزوئلا، کوبا و ارمنستان به تصویب رسید که مسئول سیاست خارجی کشورمان چندی پیش در گفت‌وگوی تلفنی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل ضمن مردود خواندن تلاش‌ها برای برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران، نسبت به تأثیرات منفی اقدام سیاسی این شورا بر همکاری‌های ایران با غرب هشدار داده بود. گفتنی است عضویت روسیه در شورا اخیراً سلب شده است.
رد قطعنامه ناقض حاکمیت ملی از سوی ایران
وزارت امور خارجه نیز در بیانیه‌ای اقدام ضدایرانی گروه معدودی از کشورهای غربی در تحمیل قطعنامه‌ای ضدایرانی به شورای حقوق بشر را قویاً محکوم و اعلام کرد: ایران تشکیل هرگونه سازکار جدید برای بررسی موضوعات ۲ ماه گذشته را غیرضروری و نقض حاکمیت ملی کشور دانسته و مأموریت محوله در این باره را به رسمیت نمی‌شناسد.
به گزارش ایرنا، این بیانیه با بیان اینکه متأسفانه همزمان با اغتشاشات اخیر علیه جمهوری اسلامی ایران، دروغ‌پردازی‌ها، اطلاعات نادرست و فضاسازی‌های رسانه‌ای توسط رسانه‌های خارجی دروغ‌پرداز و مروج اغتشاش و ترور نیز، به صورت بی‌سابقه و هدفمندی شکل گرفت و به قطعه‌ای مهم از جنگ ترکیبی علیه ایران تبدیل شد، افزود: دولت آلمان و برخی از دولت‌های غربی سهیم در ارائه این قطعنامه، بر مبنای محاسبات اشتباه و تحت فشار لابی‌های سیاسی خاص و خبرسازی‌های دروغین برخی رسانه‌های معلوم‌الحال ضدایرانی، دچار خطای راهبردی شده و گذر زمان نشان خواهد داد این کوته‌نگری سیاسی به ضرر منافع آنها تمام خواهد شد.
دستگاه دیپلماسی کشورمان در عین حال پیرامون اعتراضات و اغتشاشاتی که به بهانه درگذشت مهسا امینی در ایران رخ داد با اشاره به رویکرد مسئولانه مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران در قبال این اتفاق و تشکیل کمیته‌های تحقیقاتی متعدد درباره آن تأکید کرد: به‌رغم توسل برخی معترضان به رفتارهای خشونت‌آمیز و ایجاد اغتشاش مبتنی بر سوءاستفاده و نیز تحریکات و مداخلات سازماندهی شده خارجی در دو ماه اخیر و مبادرت برخی افراد و گروه‌های مسلح به اقدامات تروریستی در اشکال مختلف، نیروهای حافظ امنیت کشور با حداکثر خویشتنداری با آشوبگران برخورد کرده و در این راه ده‌ها نفر از نیروهای پلیس و حافظان امنیت شهید و چند هزار نفر مجروح شده‌اند.
واکنش‌های منفی جهانی
نشست ایران‌ستیزانه شورای حقوق بشر سازمان ملل و صدور قطعنامه ضد حاکمیت ملی ایران  با کارگردانی کشورهای غربی در حالی برگزار شد که نمایندگان کشورهای بیرون از دایره نفوذ قدرت‌های غربی از جمله ونزوئلا، سوریه، کوبا، نیکاراگوئه و پاکستان به صراحت  نسبت به  پیشبرد معیارهای دوگانه و سیاسی‌کاری در این شورا موضع گرفتند.
گنادی گاتیلوف، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تصویب قطعنامه ضد ایرانی را نامشروع خواند و تأکید کرد چنین تصمیمی «صرفاً در پس‌زمینه و با ذهنیتی سیاسی» اتخاذ شده و هدف آن مقصر جلوه دادن مقامات ایران است صرفاً به این دلیل که غرب، آنها (مقامات ایران) را خوشایند نمی‌داند.
وی  افزود: ما این (قطعنامه) را غیرقانونی می‌دانیم چون چنین اقداماتی باید با اجازه کشور مدنظر، انجام و ایجاد شود. در این مورد خاص، هیچ مشورت یا توافقی بر سر ایجاد چنین سازکاری با ایران انجام و اجرایی نشده است. تمام این اقدامات با هدف اعمال فشار سیاسی روی ایران صورت می‌گیرد. نماینده ونزوئلا در سخنرانی انتقادی خود با تأکید بر اینکه کشورهای غربی به دنبال بی‌ثبات کردن ایران هستند، گفت: مردم ایران سال‌هاست تحت تحریم‌های کشورهای غربی قرار دارند و حقوق بنیادین آنها نقض می‌شود. این کشورها باید نقض حقوق مردم ایران را متوقف کنند و از ادامه سیاست‌های خود علیه مردم ایران خودداری کنند.
نماینده نیکاراگوئه نیز در حمایت از جمهوری اسلامی ایران گفت: «براساس منشور ملل متحد نباید در امور داخلی کشورها دخالت شود. ایران بخوبی به حقوق بشر احترام می‌گذارد و اقداماتی که در شورای حقوق بشر انجام می‌شود، نباید حاکمیت ملی این کشور را نقض کند و موجب دخالت در امور داخلی ایران شود.» نماینده چین هم با ابراز نگرانی از سیاسی‌کاری شورای حقوق بشر اظهار داشت: ما توجه‌ها را به تحمیل تحریم‌ها علیه ایران جلب می‌کنیم. این تحریم‌ها که آسیب‌های جدی به مردم ایران وارد می‌کنند، باید متوقف شوند. از ایران تشکر می‌کنیم که توجه کافی به مسائل داخلی خود دارد.»
نماینده پاکستان نیز  این گونه موضع گرفت که «این شورا تاکنون 35 نشست ویژه برگزار کرده است که جز چند موردی که در مورد اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل بوده، مابقی علیه کشورهای در حال توسعه بوده است که صرفاً روی حقوق محدودی از مردم این کشورها (سیاسی و مدنی) توجه کرده است، ولی حقوق اقتصادی مردم مورد توجه قرار نگرفته است. ما اغتشاشات در ایران را و اقدام تروریستی در شاهچراغ را محکوم می‌کنیم و اقدام مسئولانه ایران در روشنگری و ارائه گزارشات مختلف را مورد توجه قرار می‌دهیم. حمایت و ارتقای حقوق بشر صرفاً از طریق گفت‌وگو حاصل می‌شود.»
امریکا، آلمان و رژیم صهیونیستی که به کودک‌کشی و ظلم به مردم خاورمیانه در جهان شهره هستند از جمله اعضایی بودند که  به عنوان حامیان اغتشاشات داخلی ایران از عملکرد حقوق بشری جمهوری اسلامی  انتقاد کردند.
همچنان که قابل پیش‌بینی بود تصویب این قطعنامه ضد ایرانی از سوی مقامات امریکایی مورد استقبال قرار گرفت. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا  با انتشار بیانیه‌ای در تداوم ادعاهای خود و حمایت از برهم زنندگان نظم عمومی جامعه ایران به اغتشاشگران وعده داد: امریکا به حمایت از مردم ایران ادامه می‌دهد. رابرت مالی مذاکره‌کننده ارشد امریکا در مذاکرات رفع تحریم‌های وین در توئیتی این قطعنامه را نشان‌دهنده «عزم جامعه بین‌المللی برای توجه به موارد جدی نقض حقوق بشر» توصیف و مدعی شد: «مقام‌های ایرانی نمی‌توانند این سرکوب خشونت‌آمیز را به صورت گمنام انجام دهند. جامعه بین‌المللی نظاره‌گر است.»
پاسخ نماینده ایران به وزیر خارجه آلمان
«فروزنده ودیعتی» نماینده کشورمان در نشست ویژه شورای حقوق بشر پس از سخنرانی ضد ایرانی  و مداخله‌جویانه وزیر خارجه آلمان که مدعی بود «ایران حقوق شهروندان را برای آزادی بیان و آزادی برگزاری تجمعات نقض کرده است»، پاسخ داد.
خانم ودیعتی به «بائربوک» توصیه کرد توجه خود را به هزاران معترض مسالمت‌آمیز در خیابان‌های آلمان معطوف کند که خواهان عدالت اجتماعی بیشتر هستند، ولی با خشونت پلیس و نیروهای امنیتی سرکوب می‌شوند. وی در عین حال در واکنش به صحنه گردانی وزیر خارجه آلمان و سخنرانی مفصلش در این نشست، با یادآوری اینکه  همان زنان و دختران ایرانی که این روزها برای شما مهم‌تر از مردم خودتان شده‌اند، همچنان شاهد درد و رنج عزیزان خود هستند که قربانی سلاح‌های شیمیایی شما و تحریم‌های یکجانبه و تروریسم هستند، تأکید کرد: آلمان به دلیل سابقه وحشتناک حقوق بشری صلاحیت صحبت درباره حقوق زنان و دختران ایرانی را ندارد.
این دیپلمات ارشد ایرانی درخصوص قطعنامه ضد ایرانی ارائه شده از سوی آلمان نیز با تأکید بر اینکه تجمعات مسالمت آمیز در ایران به دلیل کارزار گسترده رژیم آلمان، امریکا، انگلیس و فرانسه علیه مردم ایران، به شورش تبدیل شد، گفت: این قطعنامه ماهیت کاملاً جانبدارانه دارد و منعکس کننده واقعیت‌های ایران نیست و به چندین حمله تروریستی علیه مردم ایران در جریان شورش‌های اخیر اشاره نکرده و از محکوم کردن این حملات تروریستی خودداری کرده است و در واقع از خشونت و نفرت حمایت کرده و به آن دامن می‌زند و جنایات و اعمال خرابکارانه توسط آشوبگران را به عنوان اقدامات صلح آمیز معرفی می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8062/23/634701/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها