نیمی از فرصت 10 روزه ایران به عراق گذشت

تقویت یگان‌های نیروی زمینی سپاه در مرزهای شمال ‌غرب


گروه سیاسی/ 30 آبان ماه بود که سفیر کشورمان در عراق با بیان اینکه ایران بیش از ۷۰ مدرک و سند به بغداد داده است که ثابت می‌‌کند نیروهای تروریستی در شمال این کشور حضور دارند تأکید کرد که به طرف عراقی مهلت ۱۰ روزه دادیم تا نیروهای تروریستی مسلح را خلع سلاح کند. اکنون پنج روز از فرصت 10 روزه ایران به طرف عراقی گذشته است. در چنین شرایطی سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران روز گذشته خبر از تقویت یگان‌های نیروی زمینی سپاه در مرزهای غربی و شمال ‌غرب کشور داد. وی گفت: به دنبال تحرکات اشرار و گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب ضدایرانی در شمال غرب کشور و ایجاد شرارت و ناامنی در برخی مناطق، نیروی زمینی سپاه با تقویت نیروهای خودی در محدوده نوار مرزی استان‌های غرب و شمال ‌غرب کشور و بهره‌گیری از همکاری مردم غیور بومی به مقابله قاطعانه با عوامل ناامنی در منطقه می‌پردازد.
فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان اینکه هم اکنون برخی یگان‌های زرهی و نیرو مخصوص نزسا در حال عزیمت به استان‌های مرزی غرب و شمال غرب کشور هستند، تصریح کرد: این اقدام نیروی زمینی سپاه به منظور تقویت یگان‌های مستقر در مرز و جلوگیری از نفوذ تیم‌های تروریستی وابسته به گروهک‌های تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم شمال عراق صورت گرفته است.
حراست از مردم در برابر گروهک‌ها
گروهک‌های تروریستی حاضر در اقلیم کردستان در دو ماه اخیر با توجه به شرایط کشور، سعی داشتند تا با اعزام نیرو و تجهیزات و انجام عملیات‌های تروریستی، به ناامنی‌ها و اغتشاشات در شهرهای مرزی دامن بزنند که برخی از نیروهای آن‌ها نیز بازداشت شدند. دستگیری‌های انجام شده در هفته‌های اخیر نیز بخوبی نشان می‌دهد بسیاری از خرابکاران که در حوادث اخیر دست داشته‌اند از گروه‌های ضدانقلاب و تجزیه‌طلبی هستند که در اقلیم شمال عراق حضور داشته‌اند. تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از تجزیه‌طلبان در مناطق غربی کشور نیز این مسأله را اثبات می‌کند. به عنوان نمونه روز گذشته فیلمی منتشر شد که تجزیه‌طلبان بالای سر جنازه یکی از کشته‌های خود با شادمانی و دست زدن آن را در مسیر جدایی کردستان از ایران معرفی می‌کردند. آنها در این مراسم با فریاد «قاسملو قاسلمو» نام یکی از تجزیه‌طلبان بدنام در کردستان را فریاد می‌زدند که در دهه 60 با آرزوی تکه تکه کردن ایران بسیاری از مردم کرد را به شهادت رساند.
 امنیت، خط قرمز ما است
ایران بارها به تحرکات مخرب صورت گرفته و پشتیبانی شده از سمت منطقه شمال عراق هشدار داده است. پیش از این رخدادها ایران با حمله به مقر سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی به مقامات شمال اقلیم هشدار داده بود که از تبدیل شدن این منطقه به محلی برای توطئه و ضربه به ایران خودداری کنند چرا که عواقب آن سنگین خواهد بود.
اما بی توجهی آنها باعث شد نیروی زمینی سپاه از اوایل مهرماه سال جاری عملیات‌های موشکی، پهپادی و توپخانه‌ای خود با نام‌های ربیع1 و ربیع2 را علیه گروهک‌های تجزیه‌طلب مستقر در اقلیم کردستان عراق انجام داده و تاکنون در چندین مرحله، مقرهای گروهک‌های تروریستی نظیر دموکرات، کومله، پژاک و پاک را مورد اصابت قرار دهد.
تعلل عراق در اقدام قاطع
در کنار ضربات سخت نظامی ایران به گروهک‌های تروریستی حاضر در اقلیم اما مسیر دیپلماسی هم فعال بوده است. مسئولان  وزارت امور خارجه  کشورمان و عناصری که قرار بود با آنها مذاکره شود طی جلساتی مطالبات تهران جهت خلع سلاح و اخراج گروه‌های تروریست از شمال عراق را دریافت کرده بودند. طی این نشست‌ها بود که طرف مقابل قول همکاری در این خصوص را داد تا گام‌های اساسی را برداشته و اقدامات عملی در محل استقرار تروریست‌ها انجام شود. خواسته ایران جمع شدن مقرهای تروریست‌ها در حاشیه مرزهای ایران و عقب‌نشینی آنها تا عمق ۱۲۰ کیلومتری شمال عراق بود. البته گذشت زمان نشان داد آنها به قول‌های خود عمل نکرده و تنها زمانی که زیر آتش ایران قرار گرفتند مجبور به فاصله گرفتن از مرزهای کشورمان شدند.
سفر مهم سردار قاآنی به عراق
اما تجزیه‌طلبان با فرار از سوی مرزها تاکتیکی جدید را استفاده کردند. آنها با حضور در شهرها و روستاها و اسکان و برپا کردن مقرهای خود در نزدیکی مناطق مسکونی از مردم به عنوان سپر دفاعی خود استفاده کردند. اشراف اطلاعاتی ایران باعث شد تا به صراحت نام مناطقی که تجزیه‌طلبان مقرهای خود در آنجا را برپا کرده منتشر و اعلام کند که مردم و دولت عراق از پناه گرفتن تروریست‌ها در «بکر جو در منطقه سلیمانیه»، «روستای توپوزآباد»، «کوی‌ سنجق و روستاهای اطراف آن»، «زرگوییز»، «گرد چال»، «جژنه‌کال» و «پاکشهر» جلوگیری کنند.
پس از مماشات‌های صورت گرفته از طرف مقابل بود که خبر سفر سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به عراق و دیدار با رؤسای سه گانه این کشور رسانه‌ای شد. به نظر می‌‎رسد تحرکات تجزیه‌طلبان و لزوم برخورد دولت عراق و مقامات اقلیم با آنها از مهم‌ترین محورهای رایزنی‌های ایران با عراق بوده است.
دو خواسته ایران
سخنان سفیر ایران در بغداد و فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران نشان می‌دهد دو مسأله اساسی از اصلی‌ترین مطالبات جمهوری اسلامی ایران از همسایه غربی خود است.
خلع سلاح شدن گروه‌های تروریستی ضدایرانی و همچنین استقرار نیروی عراقی در مرز ایران و اقلیم کردستان از مهم‌ترین این موضوعات است. گرچه مقامات عراقی برای اجرای این تعهدات زمان خواسته‌اند و ایران ضرب‌الاجل تعیین کرده است اما کشورمان به این تعهدات نیز اقناع نشده و با تقویت نیروهای زمینی در مرز با منطقه شمالی آمادگی خود برای مقابله جدی با تجزیه‌طلبان و تروریست‌ها را به نمایش گذاشته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8062/23/634702/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها