تورم فزاینده آلمان، یک‌چهارم مردم این کشور را از خرید هدیه سال نو منصرف کرده است

کریسمس فقیرانه ژرمن‌ها



زهره صفاری/ نتایج نظرسنجی یک مؤسسه آلمانی نشان می‌دهد، در حالی که کمتر از یک ماه تا آغاز کریسمس باقی مانده است، یک چهارم مردم آلمان مدعی شده‌اند، تورم بالای این کشور قدرت خرید آنها را بسیار پایین آورده و امسال نمی‌توانند هدیه کریسمس بخرند.
اسپوتنیک به نقل از روزنامه بیلد آلمان نوشت، در این نظرسنجی که توسط مؤسسه پاسخ‌های اجتماعی جدید برگزار شد 23 درصد شرکت‌کنندگان، به کل مجبور به حذف خرید هدیه کریسمس از برنامه‌های خود شده‌اند و تنها کمتر از نیمی از مشارکت‌کنندگان با درآمد فعلی قادر به تأمین مخارج سال جدید میلادی هستند. در عین حال 22 درصد این افراد معتقد بودند که درآمدشان قدرت پس‌انداز کردن را از آنها گرفته و 3 درصد دیگر نیز چاره‌ای جز قرض گرفتن ندارند.
این نتایج در شرایطی به دست آمده است که براساس گزارش روزنامه بیلد، مؤسسه ایدیالو با بررسی بهای بیش از 120 هدیه کریسمس و مقایسه آن با سال گذشته مدعی شده است که افزایش قیمت‌ها چشمگیر بوده و حدود 56 درصد هدایای کریسمسی از سال 2021 گران‌تر شده‌اند.
آلمان درحالی با این بحران روبه‌رو شده است که در سال جدید افزایش تورم بی‌سابقه در این کشور، نرخ تورم را در بالاترین میزان در 4 دهه گذشته قرار داده است. ژرمن‌ها آخرین بار پاییز 1981 به دلیل افزایش بهای انرژی ناشی از آغاز جنگ ایران و عراق با این شرایط دست به گریبان بوده‌اند. به نوشته ایخا، این آمار نگران‌کننده نه‌تنها چشم‌انداز نزولی را پیش رو ندارد بلکه به باور کارشناسان بهای مصرف‌کننده کالاها از فوریه سال‌جاری را با افزایشی 2،5 درصد نشان می‌دهد. تحریم‌های گازی روسیه آن هم در بحران 9 ماهه شرق اروپا، تورم آلمان را در ماه نوامبر به 11،3 درصد رساند که این رقم به مراتب بیش از تورم 10 درصد دیگر کشورهای حوزه یورو و بالاتر از تورم 7،1 درصد فرانسه است.
توجیه سیاسی بحران
اما در میان این تحولات ناامیدکننده آلمان‌ها، وزیر دارایی این کشور حتی به توجیه این نوسانات افزایشی قیمت نیز می‌پردازد. به گزارش رویترز، وی با اشاره بر اینکه دولت قصد ممنوعیت افزایش قیمت‌های بی‌قاعده مصرف‌کنندگان را دارد، گفت: «نمی توان هر افزایش قیمتی را غیرقانونی دانست. اگر اهداف شرکت‌های پتروشیمی کارآمد و عادلانه باشد، دولت آلمان اجازه افزایش قیمت‌ها را به آنها برای سال آینده خواهد داد.» در این راستا یکی از برنامه‌های دولت این کشور ممنوعیت افزایش بهای گاز و برق در سال‌جاری است اما در عین حال تأمین کنندگان برق و گاز که در ماه‌های جاری نیز بهای محصولاتشان را نسبت به سال گذشته با افزایشی قابل توجه ارائه کرده‌اند، این افزایش قیمت‌ها را عادلانه دانسته و مشمول موارد استثنای دولت می‌دانند. 
از سوی دیگر یکی از نگرانی‌های سال جدید مصرف‌کنندگان افزایش نسبی بهای غذا است. بسیاری از تولیدکنندگان مواد غذایی افزایش قیمت‌ها را در برنامه دارند. به باور کارشناسان گرچه بهای میوه و سبزیجات در ماه‌های اخیر کاهشی نامحسوس داشته است اما قیمت لبنیات و تخم‌مرغ همچنان روند صعودی دارد. در این میان برخی از تولیدکنندگان به دلیل بی‌اعتمادی به اجرای سیاست‌های دولت حاضر به کاهش قیمت‌ها نشده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8070/4/635623/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها