اخبار


ترانزیت ریلی محصولات استراتژیک روسیه به هند از کریدور ایران

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه بیش از دو ماه است که محصولات استراتژیک روسیه به هند از طریق کشورمان صادر می‌شود، گفت: این محصولات به صورت تمام ریلی از شمال شرق روسیه وارد مرز سرخس می‌شود و از مرز سرخس تا بندرعباس ظرف مدت کمتر از ۳ روز طی شده و سپس با کشتی به کشور هند حمل می‌شود.
سیدمیعاد صالحی تأکید کرد: سال گذشته توانستیم رکورد تاریخ راه‌آهن را با یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن در حوزه ترانزیت و یک میلیون و ۹۱۹ هزار تن در حوزه صادرات داشته باشیم. البته این روند ادامه پیدا کرد و ما در سال ۱۴۰۱ تلاش کردیم از تک محصولی و تمرکز بر تعداد اندکی از محصولات به سمت چند محصولی پیش برویم. 
وی با بیان اینکه بیش از دو ماه است که محصولات استراتژیک روسیه به هند از طریق کشورمان صادر می‌شود، افزود: این محصولات به‌صورت تمام ریلی از شمال شرق روسیه وارد مرز سرخس شده و از مرز سرخس تا بندرعباس که به طول مسیر حدود ۱۶۰۰ کیلومتر است ظرف مدت کمتر از ۳ روز طی شده و سپس با کشتی به کشور هند حمل می‌شود. این مسیر تقریباً یک‌سوم مسیر قبلی است که از مسیر دریای سیاه از روسیه به هند طی می‌شد. 
صالحی با اشاره به اینکه این تعاملات یک توفیق برای کشور مبدأ و مقصد محسوب می‌شود، تأکید کرد: این مسیر علاوه بر اینکه زمان کوتاه‌تری را از جهت سیر کالا از مبدأ به مقصد می‌تواند داشته باشد، همچنین درآمد ارزی برای کشورمان خواهد داشت ضمن اینکه می‌تواند باعث سیادت سیاسی و امنیتی کشورمان شود.


۳ بندر به مقاصد صادراتی ایران در روسیه اضافه شد

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در راستای سیاست‌های دولت مبنی بر توسعه تجارت خارجی با روسیه و کشور‌های دریای خزر، مقاصد صادراتی ایران را متنوع‌تر کرده و هم‌اکنون علاوه بر بندر سالیانکا، سه بندر ماخاچ کالا، وی تی اس و علیا نیز به جمع مقاصد صادراتی ایران در روسیه اضافه شده‌­اند. 
این اقدام کشتیرانی به منظور سرعت‌بخشی به انجام عملیات تخلیه و بارگیری و نیز افزایش تردد کشتی‌ها به بنادر روسیه بوده تا بتوان همزمان با استفاده بیشتر از ظرفیت‌های ناوگان کشتیرانی دریای خزر، حمل کالا‌های صادراتی و ترانزیتی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را افزایش داد. در این راستا طی مذاکرات مقامات ارشد کشتیرانی دریای خزر در سفر به آستاراخان روسیه و طی رایزنی و توافق با مسئولین بنادر، مقرر شده تا امکانات بیشتری جهت استفاده از تمام ظرفیت‌های این بنادر و انتقال حجم بیشتری از کالا‌های ترانزیتی و صادراتی فراهم شود که بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود سرعت کشتی‌ها، سرعت سفر و سرعت تخلیه و بارگیری افزایش پیدا کند.  
به این ترتیب گروه کشتیرانی دریای خزر، شبکه بنادر خود را در روسیه توسعه داده که با اضافه شدن این سه بندر، استفاده حداکثری از بنادر روسیه برای سرعت بخشیدن به صادرات صورت خواهد گرفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8070/11/635651/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها