نشست 34 اوپک پلاس برگزار شد

قیمت نفت خام در کانال 85 تا 90 دلار


سی‌وچهارمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس (ائتلاف اوپک و متحدانش) دیروز (یکشنبه، ۱۳ آذرماه) درحالی به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد که اعضا انتظار نشست سریع و بدون تغییر در تولید را داشتند. در کمیته نظارتی JMMC نیز هیچ تغییر جدیدی پیشنهاد نشد. به عبارتی اعضای این ائتلاف نفتی به دنبال آن بودند که سیاست فعلی یعنی کاهش 2 میلیون بشکه در روز تا پایان سال 2023 به قوت خود باقی بماند. ۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌ پلاس) در سی‌وسومین نشست خود با کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تولید از ماه نوامبر (آبان‌ماه - آذرماه) تا دسامبر سال ۲۰۲۳ به اجماع رسیدند.
همچنین در زمان برگزاری این نشست و تا زمان تنظیم این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام نیز در محدوده 85 دلار بود و بازار انتظار کاهش و تغییر قیمت‌ها را نداشت. چراکه پنج منبع عضو اوپک‌پلاس پیش از این نشست پیش‌بینی کردند که کشورهای این ائتلاف در سی‌وچهارمین نشست وزارتی خود به برنامه کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تا پایان سال ۲۰۲۳ پایبند می‌مانند. این کاهش که در ادامه برنامه اوپک‌پلاس در واکنش به فروپاشی تقاضاست؛ از زمان اوج‌گیری بحران شیوع ویروس کووید۱۹ شروع شده است. به این ترتیب که اوپک پلاس تولید خود را از ماه مه سال ۲۰۲۰، به ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تقاضای جهانی محدود، اما پس از آن زمان با بهبود تقاضا، محدودیت عرضه را به مرور تسهیل کرد.
وزیر نفت عراق اعلام کرد که اعضای اوپک به سهمیه‌های تعیین‌شده در قالب توافق کاهش تولید ائتلاف اوپک‌پلاس متعهد هستند. رویترز در این باره نوشت: وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای به نقل از حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق اعلام کرد که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به رقم تولید توافق‌شده ازسوی ائتلاف اوپک و متحدانش (اوپک‌پلاس) تا پایان سال ۲۰۲۳ متعهد هستند.
وزیران نفت و انرژی عربستان و عراق به‌تازگی در دیداری ضمن گفت‌وگو درباره همکاری‌های دوجانبه در حوزه نفت و انرژی، بر پایبندی به توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس و بررسی دقیق تحولات بازار نفت تأکید کرده بودند. دو طرف همچنین به توانایی انجام اقدام‌های بیشتر در صورت نیاز به دستیابی به تعادل و ثبات در بازارهای جهانی نفت اشاره کردند.
نشست ۱۸۵ عادی اوپک وزیران نفت و انرژی اوپک نیز شنبه، ۱۲آذرماه برگزار شد. اعضای اوپک در یکصد و هشتاد و پنجمین نشست‌ عادی این سازمان ضمن تصویب بودجه سال ۲۰۲۳ این سازمان، گابریل امباگا اوبیانگ لیما، وزیر صنعت، معدن و انرژی گینه استوایی را به‌عنوان رئیس دوره‌ای نشست‌های اوپک و وینسنت دی پل ماساسا، وزیر نفت، گاز، هیدروکربن و معادن گابن را به‌عنوان ریاست علی‌البدل دوره‌ای اوپک انتخاب کردند و در همین حال، چهارچوب راهبرد بلندمدت اوپک را تصویب کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8070/14/635663/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها