ژاپن – کرواسی؛ مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی 2022

شطرنج سامورایی ها با نایب قهرمان


گروه ورزشی/ از ساعت 18:30 در ورزشگاه الجنوب، ژاپن غول‌کش جام‌جهانی 2022 مقابل کرواسی به دنبال یک قربانی بزرگ دیگر است. تیم هاجیمه موریاسو با صدرنشینی در گروه E بالاتر از اسپانیا و آلمان شگفتی آفرید، در حالی که نایب قهرمان جام جهانی قبل، به دومی پشت‌سر مراکش در گروه F رضایت داد.
حماسه سامورایی
عملکرد آنها تا اینجای جام باورنکردنی بوده، اما آیا معجزه است؟ ژاپنی‌ها بی‌شک برای بردن آلمان و اسپانیا برنامه داشتند و این موفقیت برای‌شان تبدیل به آرزو نشد. سامورایی‌ها با حساب‌شده‌ترین نمایش و بدون ذره‌ای ترس از نام‌ها، 6 امتیاز مهم گرفتند که برای صدرنشینی‌شان کافی بود. این بهترین اتفاق برای ژاپن در تاریخ جام‌جهانی بوده و حالا همه به نسل جدید سامورایی‌ها با سرمربی ژاپنی‌شان هاجیمه موریاسو احترام می‌گذارند. سامورایی نمی‌خواهد در هیچ نبردی بازنده باشد و از فرصت می‌خواهد استفاده کند. ژاپن تابه‌حال از مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی فراتر نرفته و این یک فرصت خوب برای آنهاست که نایب‌قهرمان دوره قبل را هم کنار بزنند. برای تیم نترسی مثل ژاپن خلق لحظات شاد بعدی غیرممکن نیست. در انتظار یک غافلگیری دیگر از ژاپن هستیم.
کرواسی، آرام و مرموز
بعد از توقف مقابل مراکش به نظر می‌رسید کرواسی با تیم 4 سال قبل فاصله دارد، اما بعداً مشخص شد مراکش رقیب بزرگی بوده! حالا کرواسی یکی از تیم‌های مرحله حذفی است و خبر خوب برای هواداران‌شان این است که هر وقت به مرحله حذفی رفته‌اند بین 4 تیم برتر جهان قرار گرفته‌اند. کرواسی با تغییر نسل هم قدرتش را حفظ کرده و نقطه قوت‌شان در این دوره بیشتر خط دفاعی‌شان بوده، با اینکه ستاره‌های مطرحی در خط آتش دارند. کرواسی در سمتی از جدول قرار گرفته که در صورت گذر از سامورایی‌ها به برزیل برخورد خواهد کرد، اما بلایی که ژاپن بر سر آلمان و اسپانیا آورد زلاتکو دالیچ را نگران می‌کند. در واقع بی‌محابا حمله کردن می‌تواند برای بلیزرها مثل خودکشی باشد. دالیچ باید مثل یک شطرنج‌باز قهار مهره‌هایش را در زمان درست تکان بدهد تا بتواند سامورایی‌ها را کیش و مات کند. اگر روملو لوکاکو یکی از فرصت‌های طلایی‌اش را گل می‌کرد، الان کرواسی به خانه‌اش رسیده بود اما این اتفاق نیفتاد و در عوض بلژیک حذف شد. درخشش دفاعی ستاره لایپزیگ، یوشکو گواردیول هم در تساوی بدون گل در بازی آخر کرواسی پررنگ بود که حکم به صعود نایب قهرمان جام جهانی 2018 پشت‌سر مراکش داد. زدن چهار گل به کانادا به اندازه آمار دفاعی کرواسی درخشان است، این تیم تا اینجای تورنمنت تنها یک گل خورده اما از طرف دیگر در دو تا از سه بازی این جام موفق به گلزنی نشده آماری که در 13 بازی‌اش در سه جام جهانی 2006 و 2014 و 2018 برایش ثبت شده بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8070/21/635688/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها