گزارش «ایران» از پاسخ مسئولان به گلایه والدین و معلمان از مشکلات شبکه آموزشی دانش آموزی شاد

زیرساخت های «شاد» به روز است


اکرم رضایی ثانی
خبرنگار

​​​​​​​

با سرد شدن هوا، آلودگی نیز به سمت کلانشهرها ازجمله پایتخت سرازیر می‌شود، در این‌گونه مواقع عموماً آلودگی هوا به میزانی است که برای گروه‌های حساس بویژه کودکان خطرناک است، از این رو اولین راه برای مصون ماندن کودکان تعطیل شدن یا بهتر است بگوییم با وجود بسترهای مجازی، غیرحضوری شدن مدارس است. از سوی دیگر با شروع فصل بارندگی امکان تعطیلی مدارس به‌خاطر این بارش‌ها مانند سالیان قبل وجود دارد. کما اینکه در روزهای گذشته آلودگی هوا چند روزی آموزش دبستانی‌ها را دوباره به فضای مجازی برد هر چند گلایه والدین، معلمان و دانش‌آموزان به دلیل کند بودن اینترنت شنیده شد. به گفته معلمان، ارسال فیلم‌های آموزشی در شبکه‌هایی ازجمله شاد به سختی میسر می‌شد یا در آخر نتیجه‌ای برای ارسال به دست نمی‌آمد. یا اینکه در شبکه شاد دانش‌آموزان به‌طور مکرر از گروه بیرون می‌افتادند و این یکی از مشکلات اساسی شبکه شاد (شبکه آموزشی دانش‌آموزی) است. با توجه به اینکه امکان تداوم آلودگی هوا در کلانشهرها و بارندگی‌ها در کشور وجود دارد و مجدد کلاس‌ها در شبکه شاد تشکیل خواهد شد، برای انتقال مسائل پیرامون شبکه شاد با علی کاظم‌زاده مدیر فنی شبکه شاد گفت‌و‌گو کردیم. وی در این‌ باره بیان کرد: آموزش و پرورش در خصوص ایامی که به هر دلیل مدارس تعطیل می‌شود، آموزش ترکیبی را در دستورالعمل کار خود قرار داده است و از این به بعد دیگر به‌هیچ‌وجه آموزش قطع نمی‌شود.
وی در ادامه بیان کرد: این به آن معنی است که شبکه شاد جایگاه خودش را در نظام آموزشی کشور باز کرده است. اگر طی دو سالی که با شیوع کرونا در کشور مواجه بودیم، ورود جمعیت دانش‌آموزی به شبکه شاد مدیریت نمی‌شد و سرورهای فنی و زیرساختی پاسخگوی این حجم از نیاز نبود، مسلماً الان هم نمی‌توانست دانش‌آموزان حاضر در شبکه شاد را پشتیبانی کند. به نظرم در مواجهه با شبکه شاد بحث کندی اینترنت و نارضایتی بابت نوع خدماتی که داده می‌شود، مطرح نیست و نکته‌ای که مطرح شده بحث دسترسی‌های دانش‌آموزان، معلم‌ها و مدیران به گروه کلاس‌های خودشان است. البته این یک مشکل فنی بود که آن را حل کردیم و اکنون مشکلی وجود ندارد.
مدیر فنی شبکه شاد در پاسخ به این سؤال که در سال تحصیلی جدید چه میزان کلاس درس در شبکه شاد برگزار شد، گفت: به‌صورت میانگین آماری که داریم حدوداً ۳۵ تا ۴۵ دقیقه است، اما نکته مهم اینکه این آمار میانگین است یعنی کسی که یک دقیقه از اپلیکیشن استفاده کرده و نیز کسی که سه ساعت استفاده کرده باشد در این آمار حساب شده‌اند. شاید این آمار درست نباشد، از این رو برای اینکه میزان استفاده از شاد را بسنجیم بهترین راه این است تعداد یوزرها و پایه‌های تحصیلی را که در شاد هستند حساب کنیم. به‌عنوان مثال ۳۰ آبان‌ماه سال‌جاری مدارس تهران و چند شهرستان دیگر به دلیل آلودگی هوا به‌صورت غیرحضوری در بستر شاد برگزار شد، آمارهای ما نشان می‌دهد نزدیک به ۶ میلیون دانش‌آموز در این روز از شاد استفاده کردند.
کاظم‌زاده بیان کرد: در کنار این موارد، شاد سعی کرده خود را به‌روز نگه دارد و امکاناتی را اضافه کند تا ارتباط دانش‌آموزان با شاد قطع نشود. تعداد کاربرانی که تابستان امسال در شبکه شاد حضور داشتند از تعداد کاربرانی که تابستان سال گذشته در شاد حضور داشتند، بیشتر بوده است. سال گذشته حدود یک و نیم میلیون نفر و تابستان امسال بیش از چهار میلیون نفر از شبکه شاد برای دیدن برنامه‌های فوق برنامه، پرورشی و فرهنگی استفاده کردند. مدیر فنی شبکه شاد همچنین در پاسخ به این سؤال که چقدر هزینه‌ها و تلاش‌هایی که برای ساخت شاد صرف شده مثمرثمر است، گفت: از آنجا که شبکه شاد یک بستر رایگان است در این زمینه مسأله‌ای متوجه آن نیست. شاد تأسیس شد تا دانش‌آموزان وابسته اینترنت بین‌المللی نباشند و محیطی امن برای دانش‌آموزان فراهم کند که این امر با موتور جست‌و‌جوی «شادبین» اتفاق می‌افتد. کاظم‌زاده در توضیح چگونگی فعالیت «شادبین»، گفت: موتور جست‌و‌جوی شادبین محتوای مناسب سن کودک و نوجوان را در اختیار آنها قرار می‌دهد علاوه بر این با راهنمایی که به کاربر می‌کند، باعث شده است ۲۵ درصد از جست‌وجوهای غیراخلاقی کم شود.
مدیر فنی شبکه شاد در واکنش به گلایه دیگری از والدین مبنی بر اینکه دانش‌آموزان از گروه‌های کلاسی در شبکه شاد به شکل اتفاقی بیرون می‌افتند، گفت: به نظرم این والدین شاید دو سال پیش از شاد استفاده می‌کردند و اخیراً استفاده نکرده‌اند وگرنه شاد ۱۴۰۱ با شاد ۱۳۹۹ خیلی فرق دارد و همه کاربرها هم این را می‌گویند. در عین‌حال مشکلی که وجود داشت این بود که قبل از استفاده دانش‌آموز از گفت‌و‌گوی صوتی یا گفت‌و‌گوی تصویری با معلم، از تماس به بیرون رانده می‌شد و ما این را انکار نمی‌کنیم، اما این مشکل به‌مرور زمان برطرف شد.
کاظم‌زاده خاطرنشان کرد: در بهمن ماه سال گذشته ما به صورت همزمان حدود سه میلیون و پنجاه هزار نفر را به‌صورت آنلاین پوشش می‌دادیم؛ یعنی در یک لحظه سه میلیون نفر داخل یک اپلیکیشن بودند. برای اینکه بفهمیم بزرگی این عدد چقدر است باید اشاره کنیم تلگرام که در سال ۹۶ هنوز فیلتر نشده بود، دو میلیون و هشتصد هزار نفر را به‌صورت همزمان ساپورت می‌کرد و ما رکورد تلگرام فیلترشده را هم در این حوزه زدیم یا رکورد ۵۲۰ گیگابیت پرسکند پهنای باند رقم خیلی بزرگی بود که در سال گذشته رکورد پهنای باند واتس‌آپ را زده بود.
کاظم‌زاده با تأکید بر اینکه استفاده از فضای مجازی برای آموزش نیازمند آگاهی و دانش است، گفت: یک نکته مهم این است که آیا واقعاً سواد استفاده از فضای مجازی برای آموزش را در اختیار کاربران قرار داده‌ایم یا خیر. کاربران یعنی معلمان، مدیران، دانش‌آموزان و والدین چگونگی استفاده از فضای مجازی برای امر آموزش را می‌دانند یا اینکه تاکنون فضای مجازی را برای سرگرمی استفاده می‌کردند و فکر می‌کنند کاربرد فضای مجازی فقط برای سرگرمی است؟! اینها سؤالات خیلی مهمی است که باید به آنها پاسخ داده شود تا مسأله آموزش ترکیبی حل شود. ما باید ذائقه کاربر را برای استفاده از فضای مجازی به گونه‌ای تغییر دهیم که بداند و مطمئن باشد می‌تواند این فضا را برای آموزش خود استفاده کند.
وی در پاسخ به این سؤال که آن‌طور که به نظر می‌رسد با وجود اپلیکیشن‌های خارجی و قابلیت‌های بیشتر آنها، شبکه شاد به سایه رفته است، گفت: نتیجه‌گیری مبنی بر اینکه آموزش مجازی به سایه رفته است را قبول ندارم. تهدیدی که کرونا برای غیرحضوری شدن مدارس و نظام آموزشی ساخت، موجب ایجاد یک فرصت شد تا به آموزش ترکیبی نگاه ویژه‌ای شود. لذا موضوع را این‌طور نمی‌بینم و امیدوارم در سال‌های آینده آموزش ترکیبی را به صورت رسمی‌تر داشته باشیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8070/22/635699/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها