هنرمندان در فضای مجازی


 چهره روز
امروز چهاردهم آذر سالروز کوچ ابدی علی حاتمی است. فیلمساز شاعرانه‌های سینمای ایران که تصویری واقعی از فرهنگ ایران را به نمایش گذاشت. علی حاتمی با نام کامل عباسعلی حاتمی متولد 1323 تهران است. او در اواخر دوره متوسطه به اداره هنرهای دراماتیک رفت و کلاس‌های نمایشنامه‌نویسی را گذراند و بعد از مدتی از دانشکده هنرهای دراماتیک فارغ‌التحصیل شد. کار هنری را از سال اول تحصیل در دانشگاه با نمایش دیب آغاز کرد. از دیگر نمایش‌های وی می‌توان به خاتون خورشید باف، آدم و حوا، حسن کچل و چهل گیس اشاره کرد. حاتمی سپس به کار ساخت فیلم‌های تبلیغاتی مشغول شد. بعدها شروع به همکاری با تلویزیون کرد و اولین کار مهمش در آنجا در مجموعه تلویزیونی جنگل 1347 به عنوان نویسنده و بازیگر بود. فعالیت در سینما را از سال 1349 به عنوان نویسنده و کارگردان با فیلم حسن کچل آغاز کرد. از آثار سینمایی زنده‌یاد حاتمی می‌توان از طوقی، باباشمل، قلندر، سوته‌دلان، حاجی واشنگتن، کمال‌الملک، مادر و دلشدگان نام برد. علی حاتمی در 14 آذرماه سال 1375 پس از یک بیماری طولانی درگذشت.
سخن روز
محسن اسلام‌زاده که قرار است مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» او در طرح جدید اکران «رویش» به نمایش در بیاید در گپ و گفتی با ایلنا، گفته است: «آرزو دارم با ساخت مستند به رفع معضلات و مشکلات پیرامونمان کمک کنیم و امروز خانم علیزاده با معضلات زیادی برای ادامه فعالیتشان مواجه هستند که امیدوارم نمایش این مستند بتواند به رفع این مشکل کمک کند و این افتخاری برای سینمای مستند باشد.» «هیچ‌کس منتظرت نیست» با دنبال کردن فعالیت‌های سپیده علیزاده، مددکار اجتماعی، در جهت حل معضل کارتن‌خوابی و اعتیاد به راهکارهای جدیدی می‌پردازد که این مددکار اجتماعی دنبال می‌کند.
اتفاق روز
پیکر مفتون امینی از منزل این شاعر به سمت خانه‌ ابدی‌اش در بهشت زهرا(س) بدرقه شد. به گزارش ایسنا، این مراسم، روز گذشته (یکشنبه، سیزدهم آذرماه) در حال و هوایی بارانی از منزل این شاعر، با حضور ابوالقاسم ایرانی، فرهاد عابدینی، پونه ندایی، کامیار عابدی، مهدی مظفری ساوجی و نوروزی، مدیر بنیاد مقبرةالشعرا شهریار و خانواده او برگزار شد.
چالش روز
«تنها دو فیلم در اکران امسال به سود رسیده‌اند!» این خبر تأمل برانگیز را هاشم میرزاخانی در مراسم رونمایی از سامانه جامع بلیت‌فروشی سینمای ایران با نام آی‌تیکت اعلام کرده است. او با اشاره به اینکه امسال تنها ۲ فیلم به سود رسیده و ۴ فیلم توانسته پول خود را درآورد، توضیح داده است: «در سال‌جاری ضریب اشغال سینمای ایران 02/5 است که درصد بسیار پایینی برای یک کشور فرهنگی است، عددی که نشان می‌دهد تعداد مخاطب در سینما زیر ۱۰ میلیون نفر از ابتدای سال تا کنون است. اگر این صنعت نتواند خود را با امکانات به روز هماهنگ کند از نظر اقتصادی دچار مشکل می‌شود.»
عدد روز
«تولید و اجرای تئاتر با ۱۷ بازیگر زن، گروهی از هنرمندان ۵ تا ۴۰ساله هستند» این عبارت تیتری است که مهر برای نمایش «به حق چیزهای ندیده و نشنیده» انتخاب کرده است. این نمایش به کارگردانی سمیه آباده اثری است که قرار است با حضور ۱۷ بازیگر زن که از ۵ تا ۴۰ سال را شامل می‌شود، در هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت اجرا ‌شود. «به حق چیزهای ندیده و نشنیده» به موضوع زنان در طول ۸ سال جنگ تحمیلی می‌پردازد و ماجرا در ۲ زمان روایت می‌شود.
مکث روز
کتاب «رز آبی» توسط انتشارات مطاف عشق راهی بازار نشر شد. این کتاب زندگینامه شهید مدافع حرم علیرضا جیلان، به روایت همسر وی کوثر سادات افضلی است. کوثر سادات افضلی همسر شهید مدافع حرم علیرضا جیلان، اولین تجربه نویسندگی را در کتاب «رز آبی» خاطرات زندگی همسر شهید مدافع حرمش به ارمغان آورد. وی پیش‌تر گفته یکی از عادات همسر شهیدش، هدیه دادن گل رز آبی به او بوده است: «کمتر پیش می‌آمد که به خانه بیاید و برایم گل نخریده باشد. در تمام اعمال و رفتارش خلوص نیت به چشم می‌خورد برای خدا نه‌تنها بندگی بلکه دلبری هم می‌کرد به‌واسطه همین خوی و منش انسانی‌اش خداوند نیز نازش را خرید و به مقام رفیع شهادت رسید مقامی که کسی چون او لایقش بود، در یک‌کلام مرد زندگی من، مرد رؤیاهایم بود.» طبق گزارش مهر، شهید مدافع حرم علیرضا جیلان اهل بروجن در شب شهادت امام رضا(ع) در عملیات آزادسازی بوکمال به مقام رفیع شهادت رسید. وی به طور داوطلبانه و بسیجی‌وار مدت زیادی در جهاد فی سبیل‌الله در سوریه حاضر شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8070/24/635707/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها