امیرعبداللهیان در جریان سفر به صربستان خبر داد

امضای توافق با یک کشور اروپایی در حوزه انرژی


حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه که روز گذشته با سفر به بلگراد، با همتای صربستانی خود دیدار کرد، در کنفرانس خبری پس از این دیدار با اشاره به دیدار رؤسای‌جمهور دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: روابط تجاری دو کشور بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است و دو طرف اعتقاد داریم حجم روابط تجاری باید افزایش بیشتری داشته باشد و در این سفر راه‌های توسعه روابط اقتصادی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. به گزارش خبرنگار «ایران»، وی با تأکید بر اینکه برای بالکان غربی آرزوی رشد و توسعه و همبستگی بیشتر داریم‌، عنوان کرد: جمهوری اسلامی همواره از تمامیت ارضی کشورها به‌خصوص صربستان حمایت کرده است و در موضوع کوزوو از تلاش‌های مسالمت‌‌آمیز صربستان حمایت می‌کند‌. امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه اغتشاشات اخیر در ایران با مداخلات بیگانگان یک جنگ ترکیبی بود، در خصوص هدف دشمنان ایران خاطرنشان کرد: قابل درک بود که امریکا و کشورهای غربی به دنبال فشار و تشویق آشوب و ترور در ایران هستند. وی افزود: یکی از اهداف امریکا وادار کردن ایران به ارائه امتیازات بزرگ بود، اما مردم ایران با بصیرت از این جنگ ترکیبی خارج شدند.
آماده همکاری با صربستان در حوزه انرژی
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا ایران آمادگی همکاری با صربستان در موضوع نفت و گاز را دارد، تصریح کرد: ما آمادگی داریم سندی بین دو کشور ایران و صربستان در حوزه انرژی امضا شود. با یک کشور اروپایی در حوزه انرژی امضا شده و چنانچه درخواستی از سوی صربستان روی میز قرار بگیرد بخوبی به آن توجه می‌شود.وزیر خارجه صربستان نیز در این نشست خبری با اشاره به سفر خود به تهران و حضور در جریان مراسم تحلیف آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: ۸۵‌امین سالگرد روابط دو کشور گواهی روابط دوستانه دو کشور است و در سطح عالی قرار داریم. وی ضمن تأکید بر گسترش همکاری‌ها گفت: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که به‌رغم افزایش مبادلات اما ظرفیت توسعه بیشتر همکاری‌ها را داریم.
به استانداردهای دوگانه انگلیس عادت داریم
وی با قدردانی از ایران در مورد حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی جمهوری صربستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌رغم فشارها، در مورد مسأله کوزوو موضع اصولی گرفته است.
وزیر خارجه صربستان  با اشاره به حوادث اخیر گفت: ما در امور داخلی ایران دخالت نمی‌کنیم کما اینکه دوست نداریم دیگران در امور ما دخالت کنند.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص موضع‌گیری مقامات انگلیسی در حمایت از اغتشاشات و برخورد تند همین کشور با معترضان داخلی ضمن یادآوری دشمنی‌های صورت گرفته، خاطرنشان کرد: ما به استاندارد دوگانه عادت داریم و سال‌ها در موضوعاتی مانند تمامیت ارضی طعم آن را چشیده‌ایم!

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8070/2/635719/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها