داده‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد

معافیت بیمه‌ای حدود 12 هزار بنگاه تولیدی از طریق طرح کارورزی


گروه اقتصادی/ بررسی‌ها نشان می‌دهد که از سال 1398 تا 16 آذرماه امسال، 11 هزار و 502 بنگاه تولیدی در قالب طرح کارورزی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول معافیت بیمه‌ای شده‌اند.
طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی به استناد ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه و به‌عنوان یکی از برنامه‌های اثربخش وزارت کار ذیل سیاست‌های فعال بازار کار در قالب تبصره ۱۸ قوانین بودجه سنواتی تدوین شده و زمینه‌های لازم را برای ارائه آموزش‌های شغلی به دانش‌آموختگان دانشگاهی بـا استفاده از ظرفیت‌های بدون‌استفاده موجود در واحـدهای فعال اقتصادی در بخش‌های خصوصی و تعاونی فراهم کرده است.
در واقع این طرح با هدف کاهش نرخ بیکاری جوانان دانش‌آموخته، از طریق تکمیل مهارت‌ها، جذب و به‌کارگیری آنها در بخش‌های تعاونی و خصوصی در سال ۹۸ برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شد.
این طرح در راستای اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای اشتغال توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب سامانه‌ ملی کارورزی برای ارتباط‌‌گیری دانش‌آموختگان و کارفرماها تدوین شده است و زمینه‌ای برای آشنایی دانش‌آموختگان با محیط کار و افزایش قابلیت‌های آنان برای اشتغال را در آینده فراهم می‌آورد و پس از پایان طرح، حدود ۷۰ درصد کارورزان در همان بنگاه محل انجام طرح، مشغول به کار خواهند شد.
استخدام حدود 64 هزار و 500 نفر از طریق طرح کارورزی
حالا بر پایه داده‌های سامانه ملی کارورزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از سال 98 تا 16 آذرماه امسال، بیش از 29 درصد از افراد ثبت‌نام شده، طرح کارورزی را به پایان رسانده و در بنگاه‌های تولیدی مشغول به‌کار شده‌اند.
به‌عبارتی براساس طرح کارورزی از جمعیت دانـــش‌آمـــــوختـــــگان ثبت‌نام‌شده در قالب این طرح، از مجموع 155 هزار و 871 دانش‌آموخته دانشگاهی ثبت‌نام شده، تعداد ۶۴ هزار و ۴۲۰ فارغ‌التحصیل دانشگاهی در کارگاه‌های مشمول طرح استخدام شده‌اند.
همچنین در این مدت ۲۱ هزار و ۶۳۷ واحد تولیدی در این سامانه ثبت‌نام کرده و اجرای دوره کارورزی فارغ‌التحصیلان را برعهده گرفته‌اند.
در مدت یاد شده، 11 هزار و 502 واحد تولیدی به دلیل اجرای دوره کارورزی و استخدام کارورزان دانش‌آموخته از معافیت بیمه‌ای برخوردار شده‌اند؛ در واقع از امکان مزایای دوطرفه این طرح برای کارجویان و کارفرمایان استفاده کرده‌اند.
بر این اساس بیشترین تعداد داوطلب و بالاترین تعداد اشتغال از طریق استفاده از طرح کارورزی، در استان‌های فارس و لرستان به ثبت رسیده است که استان فارس با بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ هزار داوطلب و بیش از 7هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال دانش‌آموخته، بالاترین آمار ثبت شده در قالب طرح مذکور را در اختیار دارد.
در همین راستا استان‌های فارس، لرستان و خوزستان در حوزه اجرای طرح کارورزی دارای بیشترین داوطلب واجد شرایط هستند.
به‌نظر می‌رسد، یکی از راهکارهای عملیاتی موفق در حوزه اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی، تدوین و اجرای طرح کارورزی وزارت کار است که بر اساس پیش‌بینی‌های آغاز اجرای آن، این طرح باید شکاف بین آموخته‌های دانشگاهی و مهارت‌های مورد نیاز در بازار کار را کاهش داده و راهکاری برای دستیابی به سیر رو به کاهش آمار بیکاری دانش‌آموختگان و افزایش آمار اشتغال در این قشر باشد.
استخدام بیش از 33 هزار نفر از طریق طرح یارانه دستمزد
همچنین جدیدترین نتایج گزارش عملکرد طرح یارانه دستمزد نیز نشان می‌دهد که ۳۹ هزار و ۵۷۲ نفر از طرح یارانه دستمزد وزارت کار استقبال و در آن ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین به دنبال آن تعداد ۳۳ هزار و ۷۷۴ نفر تا 16 آذر ۱۴۰۱ از این طریق قرارداد کار امضا کرده و با بهره‌مندی از مزایای طرح یارانه دستمزد، به استخدام بنگاه‌های مشمول درآمده‌اند.
بخش دیگری از عملکرد اجرای طرح یارانه دستمزد نشان می‌دهد که تعداد ۶ هزار و ۸۳۳ کارفرما در قالب طرح یارانه دستمزد اقدام به جذب نیروی کار واجد شرایط داشته و استخدام این افراد را در دستور کار قرار داده‌اند. گفتنی است که در چهارچوب اجرای طرح مذکور در حال حاضر ۷۶۴ مورد قرارداد جاری در حال انجام است. داده‌های طرح یارانه دستمزد حاکی است در سطح کشور، استان‌های خوزستان، مازندران و لرستان بیشترین تعداد جویندگان کار را در این طرح به خود اختصاص داده‌اند. همچنین در استان‌های خوزستان، کرمانشاه و مازندران نیز ‌کارفرمایان بیشترین اقبال را نسبت به طرح یارانه دستمزد و جذب نیروی کار از این طریق داشته‌اند.
یارانه دستمزد عنوان طرحی تشویقی و انگیزشی برای کارفرمایان در به کارگیری نیروی کار است که در صورت اجرای آن، کارفرما مشمول کمک‌های پرداختی دولت در قالب یارانه‌ای برای دستمزد نیروی کار استخدام‌شده، می‌شود.
وزارت کار بر اساس این طرح پرداخت بخشی از دستمزد نیروی کاری را که در این قالب استخدامی جذب شده باشد، برای تشویق کارفرمایان، جذب بیشتر کارجویان ازجمله دانش‌آموختگان و بهبود شاخص‌های عمده بازار کار مانند نرخ بیکاری و اشتغالزایی عهده‌دار می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8073/8/636078/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها