«ایران» از روند هفتگی معاملات سهام گزارش می‌دهد

رشد قیمت سهام زیر پوست شاخص‌های قرمز


گروه اقتصادی / با به صدا درآمدن سوت پایان معاملات روز چهارشنبه، معاملات هفته منتهی به 17 آذرماه نیز با افزایش قیمت حدود 52 درصد از نمادهای بازار به پایان رسید.
رشد اکثریت نمادهای بازار در این هفته باعث شد تا شاخص کل (هم‌وزن) روند صعودی خود را که از اواخر مهرماه شروع کرده بود، ادامه دهد و با افزایش 3 هزار و 960 واحد (معادل 0,96 درصد)، تا ارتفاع 417 هزار واحد قد بکشد.
این روند اما در شاخص کل بورس مشاهده نشد و این شاخص به پشتوانه کاهش قیمت در سهام بزرگ و شاخص‌ساز، در حدود 14 هزار و 540 واحد از ارتفاع خود را از دست داد و با کاهش 1,03 درصدی، در ارتفاع یک میلیون و 402 هزار واحد به کار خود پایان داد.
در فرابورس نیز شاخص آیفکس، راه شاخص کل بورس را پیش گرفت و با از دست دادن 127 واحد، هفته را با عدد 18 هزار و 564 واحد به پایان رساند.
آمار معاملات نشان می‌دهد، از بین صنایع بزرگ بازار، گروه‌های فرآورده‌های نفتی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و آهن و فولاد بیشترین تأثیر را بر کاهش ارتفاع شاخص‌ها داشته‌اند. همچنین رشد قیمت‌ها در گروه‌های محصولات غذایی، کاشی و سرامیک، خودرو و ساخت قطعات و سیمان، گچ و آهک، بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص‌های بازار به ثبت رسانده است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد، گروه‌هایی که سهام آنها در این هفته با افزایش قیمت روبه‌رو شده، گروه‌هایی بوده‌اند که گزارش‌های عملکرد آنها با رشد قابل توجه درآمد و سودسازی روبه‌رو شده است و خوشبینی در بهبود فعالیت‌های عملیاتی این صنایع باعث شده تا سهامداران در بازار سهام نیز نسبت به خرید بیشتر سهام آنها اقدام کنند. 

تنور معاملات در این هفته داغ‌تر شد
آمار معاملات هفتگی نشان می‌دهد، هرچند در روزهای پایانی آبان و روزهای ابتدایی آذر و پس از جهش قیمت‌ها در بسیاری از نمادهای بازار، تا حدودی از تب و تاب معاملات کاسته شد و ارزش معاملات خرد که تا قبل از آن به محدوده 5 هزار میلیارد تومان رسیده بود تا سطح 3 هزار و 200 میلیارد تومان کاهش یافت، اما در معاملات این هفته و با بهبود وضعیت بنیادی بازار و کف‌سازی شاخص‌های در محدوده‌های حرکتی، بازهم تنور معاملات در بازار داغ‌تر شده و به طور میانگین تعداد سهامی که در بازار جابه‌جا شده، افزایش یافته است.
در این هفته هرچند روند خروج پول حقیقی از معاملات سهام ادامه یافت، اما در حدود 90 هزار کد حقیقی به جمع معامله‌گران افزوده شده است و میانگین ارزش معاملات خرد نیز با رشد 9 درصدی نسبت به هفته گذشته، به محدوده 3 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است.
از نظر کارشناسان، تداوم افزایش ارزش معاملات در هفته پیش رو می‌تواند نشانه‌ای برای شروع رشد دوباره شاخص‌های بازار باشد و این موضوع می‌تواند شروع موج جدید صعودی قیمت‌ها را در پی داشته باشد. 

عملکرد موفق خودروسازان در کاهش زیان عملیاتی و رشد قیمت سهام خودرویی در بازار سهام
براساس آخرین آمار منتشر شده از دو شرکت بزرگ خودروساز کشور، این شرکت‌ها توانسته‌اند طی ماه‌های گذشته تولید و فروش خود را با افزایش قابل توجهی روبه‌رو کنند. این موضوع هرچند در سال‌های گذشته به واسطه قیمت‌گذاری دستوری، اتفاق خوشایندی به حساب نمی‌آمد اما در سال جاری با توجه به صفر شدن حاشیه زیان عملیاتی فعالیت‌های این شرکت‌ها، سهامداران را نسبت به خروج آنها از بحران خوشبین کرده است.خوشبینی‌ای که بخش قابل توجه آن مربوط به راهیابی خودروهای پرتیراژ به بورس کالا می‌شود و افزایش درآمدهای عملیاتی‌ای که از منبع فروش بدون واسطه خودرو به متقاضیان به دست آمده است.
از نظر کارشناسان بازار، تداوم فروش خودروهای پرتیراژ در بورس کالا و به قیمت‌هایی که نه از طریق دستور، بلکه از طریق عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود، می‌تواند در قدم اول فعالیت‌های خودروسازان را از زیان خارج کند و رشد زیان انباشته آنها را به صفر رساند.
اما در قدم بعدی و با ورود خودرو‌های وارداتی، شرایط برای رقابت در بازار نیز تا حدودی مهیا خواهد شد و شرکت‌های خودروساز باید با برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه‌های تولید و افزایش کیفیت، ضمن حفظ سهم خود از بازارهای داخلی، شرایط را برای تولید مازاد و حضور در بازارهای خارجی ایجاد کنند که در بازار سهام نیز به نوبه خود می‌تواند افزایش سودسازی و پوشش کامل زیان انباشته آنها درآینده نزدیک را به دنبال داشته باشد.
همچنین کارشناسان بازار بر این عقیده‌اند که با حذف کامل قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو، از یک طرف منافعی که از این طریق به جیب رانت‌جویان می‌رفت، به خود صنعت بازمی‌گردد و از طرفی دیگر می‌توان نسبت به اصلاح سیستم معیوب تخصیص انرژی، سرمایه و مواد اولیه نیز اقدام کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8073/10/636085/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها