«ایران» به مناسبت هفته داوطلب گزارش می‌دهد

حمایت از اقشار آسیب پذیر با جلب مشارکت‌های مردمی


مهسا قوی قلب
خبرنگار

داوطلب جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر بودن در سراسر دنیا یک اعتبار است، هفته‌ای که در آن هستیم، هفته داوطلب نامگذاری شده است و 63 سال از تأسیس رسمی سازمان داوطلبان، همچنین یکصد سال از تولد و تأسیس جمعیت هلال احمر در کشور می‌گذرد. داوطلب جمعیت هلال احمر بودن یعنی فدایی مردم کشور باشی اما بدون هیچ گونه چشمداشتی. حالا در سنین مختلف بویژه در سنین جوانی شمار بالایی از هموطنان ما با روحیه داوطلبی بی‌مثالی عضو این سازمان هستند و در سوانح با ایثار و فداکاری در عرصه‌های مختلف در سطح کشور خدمت‌رسانی می‌کنند. بر اساس آمارهای موجود در حال حاضر دومیلیون داوطلب در سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر کشور فعال هستند و نکته مهم اینجاست که از این تعداد 140 هزار نفر را نخبگان تشکیل می‌دهند.
وحید سلیمی، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر کشور ضمن تبریک هفته داوطلب به «ایران» می‌گوید: جمعیت هلال احمر ایران در سال‌های اخیر با تمرکز بر جذب گروه‌های مختلف مردمی و صاحبان حرف، صنایع، مشاغل و تعامل با سمن‌ها و تشکل‌های مردمی سعی بر آن دارد، شبکه‌ فعالیت‌های انساندوستانه را بخصوص در زمان بروز حوادث گسترش دهد. سازمان داوطلبان در طول سال‌های فعالیت خود با تکیه بر ترویج فرهنگ داوطلبی و شفافیت و پاسخگویی که آن را از اصلی‌ترین تعهدات خود در برابر اعضا و داوطلبان می‌داند، توانسته همواره تصویر روشنی از فعالیت‌های خود ارائه دهد. این در حالی است که حمایت‌ها از اقشار آسیب‌پذیر با جلب مشارکت‌های مردمی انجام می‌گیرد. نیروهای داوطلب به‌صورت خستگی‌ناپذیری به هموطنان خود خدمت‌رسانی کرده و در شرایط اضطراری از افراد آسیب‌پذیر دستگیری می‌کنند و در همه برهه‌های زمانی نیکوکاری و الگوهای نیکوکاری و خیرخواهی را به جامعه هدیه می‌دهند.
او با بیان اینکه یکی از اصول اساسی نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر اصل خدمات داوطلبانه است، اضافه می‌کند: هم اکنون در 190 کشور دنیا سازمان‌ها و مؤسسات داوطلبان وابسته به جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر فعال هستند. در کشور ما هم سازمان داوطلبان با هدف حمایت از نیازمندان و قشر آسیب‌پذیر از نیروی افرادی که داوطلبانه به عضویت افتخاری جمعیت درآمده‌اند، بهره‌مند شده است. از سال 1358 به بعد همزمان با بروز تحولاتی در ساختار و وظایف جمعیت از جمله تغییر نام شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، فعالیت سازمان داوطلبان برای مدتی کمرنگ شد اما در دی ماه سال 1359 آیین‌نامه سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر تصویب شد و در سه سال بعد از آن با تغییراتی دوباره ابلاغ شد. سازمان داوطلبان با بیش از 160 سال تجربه در اقدامات بشردوستانه و حمایتی با اهداف کلان جمعیت و توسعه فرهنگ داوطلبی مأموریت‌های زیادی را به سرانجام رسانده است.
به گفته سلیمی، جمع‌آوری کمک‌های نقدی از طریق سامانه‌های هوشمند جهت کمک به آسیب دیدگان از بلایای طبیعی و غیر طبیعی از جمله زلزله سی سخت - غزه- نذرآب - سیل جنوب - پویش هلال رحمت - خرید دستگاه همو دیالیز - کمک به نیازمندان با محوریت معیشت و درمان - زلزله افغانستان - زلزله هرمزگان پویش همدلی - پویش مرهم زائر اربعین - استمداد بین‌المللی خشکسالی نذر آب 5 به ارزش بیش از 173,692,940,426 ریال از جمله مهم‌ترین و آخرین فعالیت‌های سازمان داوطلبان است. همچنین از فعالیت‌های شاخص سازمان داوطلبان در طول یک سال اخیر برای تسهیل در جذب مشارکت مردمی می‌توان به راه‌اندازی سامانه ussd با کد دستوری #112* ، راه‌اندازی درگاه‌های پرداخت موردی (از طریق بانک مرکزی)، ایجاد درگاه پرداخت اینترنتی بانکی و ایجاد پویش جمع‌سپاری مالی با همکاری pspها اشاره کرد. با توجه به تکالیف قانونی ما در جمعیت هلال احمر در حال حاضر، بانک مرکزی ایران به‌عنوان بانک عامل در بحران‌ها شناسایی شده و حساب بانک مرکزی، به‌عنوان حساب پشتیبان درگاه پرداخت الکترونیکی در سطح کشور تعریف شده است.
نذر آب 5 همچنان ادامه دارد
یکی از عمده‌ترین خدمات سازمان داوطلبان مأموریتی است که هر ساله در چند استان کشور که با بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند، انجام می‌شود. به گفته سلیمی، در سال‌جاری این خدمات از نظر زمانی از سال‌های گذشته طولانی‌تر شده و همچنان هم ادامه دارد. تاکنون هم 85 روستای کشور در طرح نذر آب هلال احمر از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند شدند. با توجه به تقارن امسال با صدسالگی جمعیت هلال احمر 100 روستا را در این طرح در نظر گرفتیم که عملیات آبرسانی به روستاهای باقیمانده نیز تا پایان سال انجام خواهد گرفت. برای اجرای این طرح‌های آبرسانی روستایی در مجموع 186 میلیارد ریال اعتبار از محل مشارکت‌های مردمی و کمک‌های خیرین، همچنین اشخاص و حامیان حقیقی و حقوقی در این مناطق صرفاً برای نذر آب در این 85 روستا صرف شده است. در کنار کمک به رفع کم آبی در مناطق محروم، بحث خدمات سلامت محور با اعزام کاروان‌های سلامت متشکل از پزشکان، متخصصان و پیراپزشکان داوطلب جمعیت هلال احمر در دستور کار قرار گرفته است و بر اساس ارزیابی‌ها در مناطق هدف و بیماری‌های شایعی که در آن مناطق وجود دارد، ترکیب کاروان‌های سلامت را بر آن اساس تشکیل می‌دهیم. در کنار این اقدامات، بسته‌های بهداشتی، غذایی و همچنین آموزش‌های مبتنی بر جوامع محلی را هم در دستور کار قرار دادیم.
او در ادامه با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی داوطلب «همبستگی با کار داوطلبانه» است که هرسال در برنامه سازمان ملل متحد قرار دارد، می‌افزاید: در مورد توانمندسازی و تحول اجتماع محور، علاوه بر هلال احمر ارگان‌های دیگری از قبیل کمیته امداد، بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز فعال هستند و نسبت به توانمندکردن جامعه هدف اقدامات لازم انجام شده و فعالیت‌های چشمگیری از جمله تأسیس خانه‌های هلال احمر و توزیع عادلانه خدمات رفاهی را نیز برعهده داشتیم. همچنین در 12 استان کشور مجمع خیرین با همکاری هلال احمر شکل گرفت و نتایج خوبی هم در پی داشت، چه در زمان بحران‌های طبیعی و چه در زمان‌های غیربحران در راه‌اندازی پایگاه‌های امداد و نجات و آسیب‌های اجتماعی در سطح استان‌ها گام‌های خوبی برداشته شد. از آذر سال گذشته تاکنون هم کمک هزینه بلاعوض 247 میلیارد تومانی برای درمان بیماران نیازمند و صعب‌العلاج از محل اعتبارات سازمان داشتیم که به میزان 89 هزار نفر از این خدمات بهره‌مند شده‌اند. امسال 21 هزار قلم تخت، ویلچر و دستگاه اکسیژن‌ساز نیز به بیماران سراسر کشور ارائه یا به‌صورت امانت اعطا شده است. علاوه بر موارد یاد شده در خصوص بیماران نیازمند، یکهزار و 300 نفر تا امروز از تسهیلات قرض‌الحسنه برای امور درمانی بهره‌مند شده‌اند.
به گفته سلیمی، طرح بسیار خوبی که امسال برگزار شد، بیمه سلامت افرادی است که فاقد هرگونه بیمه بودند. در این طرح بیش از 16 هزار نفر از ساکنان محلات، توانستند از خدمات بیمه سلامت برخوردار شوند، این در حالی است که داوطلبان ما در شناسایی این افراد نقش پررنگی داشتند.
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر کشور، در خصوص تشویق داوطلبان توضیح می‌دهد: اپلیکیشن «هلال من» با همین هدف راه‌اندازی شده است و از طریق آن، داوطلبان می‌توانند بر اساس امتیازات کسب شده از تخفیفات رفاهی بابت خدمات داوطلبانه‌ خود، بهره‌مند شوند. تاکنون 921 هزار داوطلب شناسنامه دار در سراسر کشور با جمعیت هلال احمر همکاری دارند. بی‌شک، تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص داوطلب در راستای اهداف و مأموریت‌های جمعیت قرار دارد. همچنین تأمین منابع مالی از طریق مشارکت‌های مردمی و اقدامات بشردوستانه نیز از جمله وظایف سازمان داوطلبان است. افرادی که بر اساس تمایل خود عضو این سازمان می‌شوند، به‌صورت داوطلبانه به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند. همچنین داوطلبان جمعیت هلال احمر می‌توانند انواع خدمات از جمله فنی، فکری، برنامه‌ریزی، تخصصی، مشورتی، کمک‌های نقدی یا غیرنقدی را جهت ارائه به نیازمندان در اختیار ما قرار دهند تا از طریق این گام‌های خیر، دست در دستان هم بتوانیم باری را از دوش محرومان برداریم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8073/14/636094/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها