افزایش مبلغ جوایز جشنواره و معضل پخش آثار


فرهنگی/ شمارش معکوس برای آغاز شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت، در حالی شروع شده که آخرین تصمیم‌گیری شورای سیاستگذاری این رویداد بین‌المللی فیلم مستند حاوی خبری دلگرم‌کننده برای فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره است؛ «مبلغ جوایز شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» در چهار بخش افزایش یافت.»
با توجه به پیشنهاد نمایندگان انجمن صنفی تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای مستند در جلسه شورای سیاستگذاری (‌28 مهرماه 1401) مبنی بر افزایش مبلغ جوایز جشنواره، این موضوع در شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت، مطرح و با حمایت دبیر و نظر اکثر اعضا با افزایش مبلغ جوایز در بخش‌های مسابقه ملی، شهید آوینی، جایزه ویژه استعداد نو و جایزه سرباز وطن (یادبود شهید سردار حاج قاسم سلیمانی) موافقت شده است.
براساس آمار و اطلاعات ارائه شده در این خبر برنده بهترین فیلم جشنواره مستند که بالاترین جایزه جشنواره است در این دوره علاوه بر دریافت نشان فیروزه سینماحقیقت، تندیس جشنواره و دیپلم افتخار، مبلغ 50 میلیون تومان دریافت خواهد کرد.
معضل بزرگ سینما مستند
اما فارغ از جوایز جشنواره و فرصت 5 روزه «سینما حقیقت» برای نمایش مستند و ایجاد فضای گفت‌وگو درباره آثار، مهمترین دغدغه فیلمسازان این حوزه همچنان ایجاد عرصه‌ای برای اکران این آثار و فرصتی برای دیده شدن بهتر آن و البته جبران بخشی از سرمایه است. با وجود طرح «اکران حقیقت» از مرداد ماه ۱۴۰۰ و نمایش فیزیکی (در مراکز فرهنگی سراسر کشور) و آنلاین (سایت هاشور) آثار اما همچنان نگرانی‌های مستندسازها برای دیده شدن فیلمشان وجود دارد.
هادی شریعتی که با مستند «آت اوغلان» در بخش مسابقه مستندهای کوتاه شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد، در این باره گفته است: «در این سال‌ها با بودجه کم یا زیاد آثار خوب و قابل تأملی در سینمای مستند ساخته شده که از بعد جهانی نیز وجهه خوبی کسب کرده‌اند اما بزرگترین معضل ما به پخش آثار مربوط بوده که درآمد چندانی را نصیب ما نمی‌کند. به‌عنوان مثال تولید مستند «سارا» ۵ سال زمان برد و در جشنواره‌های مهمی نیز دیده شد اما در پخش اتفاقی که انتظار می‌رفت رخ نداد.»
این سینماگر با تأکید بر اینکه سینمای مستند ایران سازمان نظام‌مندی برای پخش فیلم‌های مستند ندارد، عنوان کرد: «در جهان امروز برای پخش آثار مستند برنامه‌ریزی خاصی صورت می‌گیرد، به‌طوری‌که در دوران کرونا شاهد فروش و استقبال بیشتر از اکران آنلاین آثار مستند سینمای جهان به نسبت سینمای داستانی بودیم. در صورتی که ما هیچگاه نتوانستیم تماشای فیلم مستند را به سبد فرهنگی خانوارهای خود اضافه کنیم. این درحالی است که پخش مجموعه مستندهای تلویزیونی از مخاطبان بالای این آثار و طبیعتاً سینمای مستند خبر می‌دهد.» «آت اوغلان» یا چابک‌سوار قصه جمیل است از جایی که شروع به کارگری می‌کند و تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا تبدیل به یک چابک‌سوار حرفه‌ای شود. به‌گفته هادی شریعتی، علاوه بر موضوع پرکشش این تلاش، در این مستند روی موارد دیگری چون اقلیم خاص منطقه ترکمن صحرا، گویش، ادبیات، گردشگری و... نیز توجه شده است.
«سینماحقیقت» در تلویزیون
برای علاقه‌مندانی که موقعیت حضور در این رویداد را ندارند، بازتاب اتفاق‌های روزانه جشنواره صرفاً به شبکه مستند معطوف نمی‌شود و شبکه‌های مختلف تلویزیون این جشنواره را پوشش خواهند داد. در این ایام دو ویژه برنامه در شبکه‌های افق و چهار سیما روانه آنتن می‌شوند که در بخش‌های مختلف به معرفی برخی کارگردان‌ها و آثار آنها در جشنواره، پوشش نشست‌ها و مصاحبه با مدیران جشنواره می‌پردازد.
اجرای ویژه برنامه «سینماحقیقت» شبکه چهار سیما را شهریار ربانی برعهده دارد که قرار است هر شب ساعت ۲۲:۳۰ روانه آنتن شود. همچنین ویژه برنامه شبکه افق نیز با شروع جشنواره هر شب ساعت ۶:۳۰ از این شبکه تلویزیونی پخش می‌شود.
ویــژه‌بـــرنــامـه‌هــای جــشنـــواره «سینماحقیقت» به تهیه‌کنندگی علی بختیان در قالب برنامه‌های ۱۵ دقیقــــه‌ای بـــه اطلاع‌رسانی از شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت اختصاص دارند.
شبــکه مســتند تــلویــزیــون نیز همچون ادوار گذشته همراه جشنواره «سینما حقیقت» است و امسال نیز «ویژه‌برنامه جشنواره سینماحقیقت» همزمان با آغاز جشنواره روی این شبکه می‌رود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8073/15/636099/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها