هنرمندان در فضای مجازی


یاد
قطعه «ایران ایران» یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین تک‌آهنگ‌های ملی – میهنی به خوانندگی محمد نوری است که صدای فراموش‌نشدنی این هنرمند به آن ارزشی صدچندان داده است. ترانه «ایران ایران» ازجمله آثار ملی – میهنی مرحوم محمد نوری است که سال‌ها پیش در قالب آلبوم «دلاویزترین» با شعری از تورج نگهبان و آهنگسازی محمد سریر پیش روی مخاطبان قرار گرفت. اثری که علاوه بر دارا بودن مهم‌ترین مؤلفه‌های محتوایی و موسیقایی در حوزه آثار مرتبط با کشورمان به‌واسطه حضور بزرگانی چون تورج نگهبان و محمد سریر به خودی خود دربرگیرنده ارزش‌های فراوانی است و چه بهتر که چنین ارزشمندی به‌واسطه صدای منحصربه‌فرد هنرمندانی چون محمد نوری بتواند این چنین میان مردمان کوچه و بازار گل کند و تبدیل به یکی از بهترین کارهای موسیقایی در این حوزه شود؛ اثری که چندی پیش نیز در یک نظرسنجی که پیرامون برترین و ماندگارترین ترانه‌ها با محوریت ایران در شبکه رادیویی صبا صورت گرفت به‌عنوان اولین و بهترین ترانه انتخاب شد.
فقدان
در خبرها آمد که جلال خسروی شاعر شناخته شده و نام‌آشنای دشتستانی و مدیر مجله ادبی جن‌زار دار فانی را وداع گفته است. به‌گفته نزدیکان این شاعر مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر خسروی، صبح روز جمعه (هجدهم آذرماه) در برازجان برگزار خواهد شد. جلال خسروی اهل برازجان و متولد ۱۳۳۵ بود و در شعر سپید و پست مدرن و نیمایی آثار فراوانی داشت که برخی در نشریات استان بوشهر به چاپ رسیده است. نخستین مجموعه‌ شعر او با عنوان با باوری به حجم گلوله در سال ۱۳۵۸ به چاپ رسید. اثر دیگر زنده یاد خسروی با نام کی وقت‌داری با هم برویم؟ در سال ۱۳۸۱ منتشر شده است و بمیری بیچاره می‌شوم، عزرائیل جان! مجموعه شعر دیگری از مرحوم خسروی است که به چاپ نرسیده است.
 تئاتر
کارگردان نمایش «راه پیموده نشده» که در هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت حضور دارد، در گفت‌وگو با مهر از شرایط و روند تولید و آماده‌سازی این نمایش گفته است. غلامحسین دولت‌آبادی در این گفت‌وگو به این نکته اشاره می‌کند که «ماجرای این نمایش درباره یک عکاس است که در جنگ زخمی می‌شود و بعد از خروج از جبهه با نامزد خود که یک پرستار است، ازدواج می‌کند اما نمی‌تواند از جبهه دور بماند و همین امر زندگی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.» او درباره برنامه اجرای عمومی این اثر هم گفته «تلاشم بر این است سال آینده اجرای عمومی اثر را روی صحنه ببرم چون دلیل اصلی حضورم در جشنواره تئاتر مقاومت اجرای عمومی نمایش بود.» گفتنی‌ است اصغر شریعتی، مرضیه غلامی، فائقه شلال‌وند و غلامحسین دولت‌آبادی بازیگران نمایش «راه پیموده نشده» هستند. این را هم بدانید که همین چند روز پیش ​سیدوحید فخرموسوی دبیر جشنواره تئاتر مقاومت نسبت به تعریف موجود از عدالت فرهنگی انتقاد کرد و با تأکید بر اینکه فرار از تهران به‌ معنی عدالت فرهنگی نیست، گفت: «علیرغم هجمه‌های صورت گرفته از بین ۵۰۰ هنرمند جشنواره مقاومت هیچ انصرافی وجود نداشت.» او همچنین خطاب به مسئولان گفته بود: «ما در بحث عدالت فرهنگی و تمرکززدایی برادری‌مان را ثابت کردیم اما عدالت‌ فرهنگی صرفاً فرار از تهران نیست و این عدالت نیست که کارهای سفارشی با بودجه‌های میلیاردی در تهران اجرا و مورد حمایت باشند و ما در این جشنواره با ۵۰۰ هنرمند یک‌چهارم آنها بودجه داشته باشیم.»
 کتاب
رمان «تنهایی دونده استقامت» برای نوجوانان بزرگ‌تر از ۱۶ سال نوشته شده است. ماجرای این رمان از این قرار است که «پسر نوجوانی، که به جرم دزدی به دارالتأدیب سپرده شده، از سوی مسئولان آن مرکز، برای شرکت در مسابقات دو برگزیده می‌شود. او روزها، بدون هیچ نگهبانی، در جنگل به تمرین‌های طولانی پرداخته و تمام مدت با خود به مسائل گوناگون می‌اندیشد. آمادگی جسمانی وی و تمرین‌های مستمرش باعث شده همه یقین داشته باشند که او برنده حتمی مسابقه خواهد بود. اما آنچه در ذهن پسرک می‌گذرد کاملاً متفاوت است. او که همیشه رنج کشیده و صحنه‌های تکان‌دهنده و زجرآور بسیاری را با وجود سن کم از نظر گذرانده است، تمامی افراد پیرامون خویش را مقصر شناخته و به خصوص با کسانی که به نوعی با پلیس، دولت و زندان در ارتباط هستند، احساس دشمنی شدیدی می‌کند.» کتاب تنهایی دونده استقامت نوشته آلن سیلیتو و ترجمه ناصر زاهدی در ۸۵ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۵ هزار تومان توسط «انتشارات پیدایش» منتشر شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8073/16/636108/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها