رئیس جمهور روز گذشته در دانشگاه تهران حاضر شد و به سؤالات دانشجویان پاسخ داد

بدون تعارف با رئیسی


گروه سیاسی/ مراسم روز دانشجو که با حضور رئیس جمهور در سالن فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد، گرم، پرشور و بانشاط بود. آنچه صبح دیروز در این دانشگاه گذشت، هم نشان‌دهنده پویایی و زنده بودن دانشگاه بود و هم نشانه تأکید دولت بر تعامل و گفت‌و‌گو با این نهاد، آن هم در عالی‌ترین سطح. 
آیت‌الله رئیسی درحالی به دعوت تشکل‌های مختلف دانشجویی به دانشگاه تهران رفت که به گفته خود، برخی پیشنهاد کردند تا از حضور در این برنامه صرف نظر کند؛ دغدغه‌ای که می‌توان آن را پیامد اغتشاشات اخیر دانست.
اما واقعیت این است که به رغم تلاش برخی برای تعطیلی دانشگاه یا القای فاصله میان دانشگاه و ارکان مختلف نظام، استقبال گسترده روز گذشته دانشجویان از حضور رئیس جمهور در جمع خود، خط بطلانی بر این تلاش‌ها و این ادعاها بود.
آیت‌الله رئیسی با شعار «رئیس مستضعفین، حمایتت می‌کنیم» پشت تریبون رفت، شعاری که چند بار از دانشجویان دانشگاه تهران شنیده می‌شود. جمعیت حاضر، بیش از ظرفیت سالن بود و به دلیل کمبود جا، عده‌ای در کناره‌ها و پشت سالن،  ایستاده به سخنان رئیس‌جمهور گوش دادند.
ابتدای صحبت‌های رئیس‌جمهور، یک نفر راجع به رشته علوم پزشکی ایراداتی را مطرح کرد و رئیس‌جمهور به او قول داد که روز دیگری به دانشگاه‌شان سر خواهد زد.
هنگامی که صحبت‌های آیت‌الله رئیسی به آنجا رسید که «به من گفتند که امروز دانشگاه نرو...» سالن رئیس‌جمهور را تشویق کرد. یا وقتی که رئیس‌جمهور گفت «صدای دانشجوی ما صدای ضداستکباری است» مشت‌های دانشجویان همراه با شعار«مرگ بر امریکا» بالا رفت. البته گویا یک دانشجوی دختر تلاش کرد شعار آزادی سر بدهد که پس از بی‌توجهی سالن به او، ناچار می‌شود به تنهایی آنجا را ترک کند.
خارج از سالن مراسم، با اینکه جمعیت زیادی وجود داشت، اما شعاری شنیده نشد. به این ترتیب با وجود فراخوان ضدانقلاب، دانشگاه تهران جو آرام، و البته پرنشاطی را سپری کرد.
پیش از آغاز سخنان رئیس جمهور، دانشجویان، از گرایش‌ها و تشکل‌های مختلف فرصت طرح نظر و ایده‌های خود را یافتند؛ نظراتی که بخشی از سخنان رئیس جمهور صرف پاسخ به دغدغه‌های آنان شد.
زهرا کمالی، دانشجوی زبان و ادبیات عرب به عنوان نماینده کانون‌های فرهنگی از دانشگاه تهران، خطاب به رئیس جمهور گفت که «ما در ایران می‌مانیم و ایران را می‌سازیم؛ ما پای کار شما هستیم برای ساختن آینده‌ای بهتر.»
کمالی اضافه کرد: در دولت شما ایران چهارراه دنیا و محل حضور سران کشور‌های مختلف شده است. عدم پایبندی برخی مدیران دولت به گفتمان دولت یکی از مشکلات این دولت است، مثلاً از ابتدا مشخص بود که ساخت چهار میلیون مسکن با وزیری که مریض‌احوال باشد شدنی نیست؛ اکنون سؤال است که آقای رئیسی چگونه می‌خواهد به وعده خود عمل کند؟
محمد هوشچیان، دانشجوی مهندسی مکانیک بیوسیستم و دبیر انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه تهران از دغدغه خروج نخبگان از کشور گفت و به عنوان راهکار این مسأله، اظهارکرد که دانشجویان باید خودشان را در ساختن آینده کشور سهیم بدانند. وی گفت: انجمن‌های علمی دانشجویی باید ظرفیت‌شان در راستای پیشرفت علمی و فناوری کشور به کارگرفته شود و حمایت شوند.
امیرحسین سیدرحیم‌زاده، دانشجوی رشته اقتصاد، به عنوان نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی، آشوب‌های سه ماه گذشته را حاصل فعالیت‌های دشمن دانست و درعین حال از آنچه «بسته شدن شیر اینترنت» خواند، انتقاد کرد. وی خطاب به آیت‌الله رئیسی با طرح این پرسش که راه اعتراض به عملکرد شما و دولت چیست؟ گفت: صف اعتراض را به ما نشان دهید و سازکاری برای اعتراض اقشار مختلف فراهم کنید.
محمد هادی نصر، نماینده بسیج دانشجویی کشور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست، خواستار توجه بیشتر دولت به قشر محروم در سیاستگذاری‌های اقتصادی خود شد. 
نماینده بسیج دانشجویی با ابراز تأسف از اینکه این روزها هدف شورشِ «اشراف» به حاشیه راندن توجه دولتمردان جمهوری اسلامی از گرفتاری‌های مردم مستضعف است، اظهار کرد: اکنون که شورش «اشراف» نفس‌های آخرش را می‌کشد، موقع آن است که دولت و آقای رئیس‌جمهور دردها و گرفتاری‌های واقعی مردم را مسأله اصلی خود بدانند و با همه توان و به دور از نمایش آنها را پیگیری کنند و صدای معترضانی را که صف خود را از اغتشاشگران جدا کرده‌اند و از عملکرد بخشی از مسئولان گله دارند، بشنوند. بسترهایی را فراهم کنید که بتوانند گله کنند و گله‌شان شنیده شود.
فاطمه سادات هوشمند، نماینده تشکل دانشجویی دفتر تحکیم وحدت اظهارکرد: کسانی که همصدا با رسانه‌های سعودی جاده صاف کن فرزند شاه شده‌اند، خائن خون شهید قندچی، شهید بزرگ نیا و شریعت رضوی‌اند؛ امروز به برکت خون آن شهیدان یک زن در برابر رئیس‌جمهور ایستاده است. این دانشجو با بیان اینکه دولت سیزدهم امید را در دل مردم زنده کرد، عدم پایبندی برخی مدیران به گفتمان دولت را یکی از مشکلات این دولت دانست و گفت: به عنوان یک دختر ایرانی به نفس کشیدن در اتمسفر جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کنم. مسائل زنان و خانواده با کارهای جزیره‌ای حل نخواهد شد، مسائل زنان سال‌هاست دستمایه بازی سیاسی گروه‌های مختلف شده است.
امیرمحمد پولانی دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات منطقه‌ای و معین رضیعی دانشجوی حقوق عمومی نیز از دیگر دانشجویانی بودند که در حضور رئیس جمهور نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود درباره مسائل مختلف کشور را مطرح کردند.
از نکات جالب این مراسم، این بود که برخی از دانشجویان، بدون تعیین وقت، نظرات خود را در سالن و در حضور رئیس جمهور مطرح کردند.
همچنین یک دانشجوی خانم، در لابه‌لای صحبت‌های دانشجویان از جای خود برخاست و ضمن بیان نظراتش، اعلام کرد فارغ از نگاه‌های سیاسی، مسائل و مشکلات دانشگاه و مطالبات دانشجویان را در نامه‌ای برای رئیس جمهور مکتوب کرده و از موانع رسیدن نامه‌اش به دست‌ رئیس‌جمهور گلایه کرد. مسئولان برگزاری مراسم با شنیدن حرف‌های این دانشجو هماهنگ کردند تا نامه‌اش را به رئیس دفتر رئیس جمهور بدهد اما رئیس‌جمهور به احترام این بانوی دانشجو برخاست و به سوی او رفت و با گرفتن نامه‌ و تشکر از مساعی این دانشجو برای طرح مشکلات و مطالبات دانشجویان، قول داد نامه او را پیگیری کند. این اقدام رئیس جمهور مورد استقبال و تشویق مکرر دانشجویان قرار گرفت. آیت‌الله رئیسی پیش از شرکت در نشست دانشجویان و اساتید، با حضور بر مزار شهدای گمنام دانشگاه تهران و قرائت فاتحه به مقام والای این شهیدان و تمامی شهدای دانشجو ادای احترام کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8073/2/636128/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها