یک هفته با بورس کالا

فلزی‌ها بیشترین ارزش فروش هفتگی را به نام خود ثبت کردند


بورس کالای ایران برترین‌های بورس کالا را در هفته سوم آذر (منتهی به ۱۸ آذر) براساس ارزش فروش شرکت‌ها در بازار فیزیکی اعلام کرد.
بر این اساس، فولاد مبارکه اصفهان با ثبت معامله ۳۵۱ هزار و ۱۰۰ تن ورق گرم، تختال SM، ورق رنگی، ورق گالوانیزه و ورق قلع اندود به ارزش نزدیک ۱۱۴۱ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد.
ملی صنایع مس ایران با فروش ۴ هزار و ۷۰۰ تن مس کاتد، مس کاتد عیار و سولفور مولیبدن به ارزش بیش از ۱۱۶۶ میلیارد تومان، دوم شد.
معدنی و صنعتی چادرملو با فروش ۲۷۰ هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن و شمش بلوم به ارزش بیش از ۱۰۹۷ میلیارد تومان، سوم شد. 
فولاد خوزستان با ثبت معامله ۷۰ هزار تن شمش بلوم و تختال C به ارزش بیش از ۹۲۹ میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد. 
ذوب‌آهن اصفهان با ثبت معامله ۳۰ هزار و ۸۱۶ تن تیرآهن، میلگرد و ناودانی به ارزش بیش از ۵۱۰ میلیارد تومان پنجم شد. 
ورق خودرو چهارمحال و بختیاری ۱۵ هزار و ۹۰۰ تن ورق گالوانیزه را به ارزش بیش از ۴۴۶ میلیارد تومان فروخت و ششم شد.
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با فروش ۵۱۰ هزار تن سنگ آهن کلوخه، آهن اسفنجی و سنگ آهن دانه‌بندی به ارزش بیش از ۴۰۴ میلیارد تومان هفتم شد. 
مجتمع فولاد خراسان با ثبت معامله ۲۷ هزار و ۵۳۲ تن میلگرد و شمش بلوم به ارزش بیش از ۴۰۲ میلیارد تومان، هشتم شد.
پتروشیمی تندگویان با فروش ۱۳ هزار و ۲۴ تن پلی اتیلن ترفتالات نساجی و بطری و نخ پلی استر در گریدهای مختلف به ارزش بیش از ۳۸۹ میلیارد تومان در رتبه نهم ایستاد. 
مجتمع سرب و روی انگوران نیز با ثبت معامله ۳۵ هزار و ۵۰۰ تن خاک روی و ثبت ارزش ۳۷۹ میلیارد تومان دهم شد.
۱۴.۷ میلیون اوراق گواهی کالایی دست به دست شد
بر‌اساس آمار منتشر شده، همچنین ۱۴ میلیون و ۷۰۲ هزار و ۸۳۵ ورقه بهادار مبتنی بر کالا با ارزش بیش از ۸۶۷ میلیارد تومان در بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالا در هفته گذشته دست به دست شد. 
ارزش معاملات هفته منتهی به ۱۱ آذر نیز بیش از ۸۹۲ میلیارد تومان برای ۱۹ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۳۲۹ ورقه بهادار مبتنی بر کالا بود. در جریان معاملات هفته گذشته، ۳ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۸۰۰ اوراق گواهی سپرده سکه طلا در حالی دست به دست شد که این دارایی پایه ارزش نزدیک ۶۵۸ میلیارد تومان را ثبت کرد. 
اوراق مبتنی بر طلا با کسب سهم ۷۶ درصدی در ارزش معاملات، جایگاه نخست و با سهم ۲۶ درصدی در حجم معاملات، رتبه سوم بازار گواهی سپرده کالایی را پس از سیمان و زعفران از آن خود کرد. سیمان با ثبت معامله ۵ میلیون و ۸۹۰ هزار گواهی سپرده، رتبه نخست را از نظر حجم از آن خود کرد و ارزش معاملات این دارایی نزدیک ۴.۸ میلیارد تومان شد. سهم این دارایی از حجم کل معاملات ۴۰ درصد بود و از لحاظ حجم در جایگاه نخست ایستاد. 
در هفته منتهی به ۱۸ آذر، ۴ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۱۳۰ گواهی سپرده زعفران نیز به ارزش بیش از ۱۳۴ میلیارد تومان دست به دست شد که این دارایی پایه، با سهم ۲۹ درصدی در حجم و ۱۵ درصدی در ارزش در هر دو آیتم رتبه دوم را به خود اختصاص داد.
ارزش معاملات ۷۴۷ هزار و ۵۹۰ گواهی سپرده شیشه نیز به ۶۹.۹ میلیارد تومان نزدیک شد و این دارایی توانست مقام سوم را از لحاظ ارزش بعد از سکه و زعفران از آن خود کند. 
این دارایی پایه، همچنان سهم ۸ درصدی را از لحاظ ارزش کل معاملات گواهی سپرده کالایی دارد.
در هفته‌ای که گذشت معامله ۹ هزار و ۲۶۵ گواهی سپرده برنج به ارزش بیش از ۶۸۶ میلیارد تومان و ۵۰ گواهی سپرده زیره سبز به ارزش ۵.۵ میلیون تومان در بازار مالی بورس کالای ایران نیز به ثبت رسید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8074/10/636156/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها