وزیر صمت اعلام کرد:

تولید ماشین‌آلات معدنی در کشور ۲ برابر شد


گروه اقتصادی / وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید ماشین‌آلات معدنی در کشور در ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 100 درصدی داشته است.
سیدرضا فاطمی‌امین با اشاره به انجام 1400 میلیون تن عملیات معدنی در سال گذشته گفت: در موضوع معدن بیشتر افکار به سمت استخراج می‌رود، اما معدن پس و پیشی دارد که در صورت تکمیل این زنجیره، اشتغال و ارزش افزوده بسیار بالایی برای کشور فراهم می‌شود.
او با بیان اینکه از 1400 میلیون تن عملیات معدنی، 670 میلیون تن ماده معدنی به‌دست آمده است، افزود: این حجم گسترده و رو به رشد عملیات معدنی را در حالی شاهد هستیم که در تولید ماشین‌آلات معدنی در 6 ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 100 درصد رشد داشته‌ایم.
هماهنگی وزارت صمت با وزارت نفت در بخش گاز صنایع
فاطمی‌امین همچنین درباره مشکلات معادن در تهیه ماشین‌آلات نیز افزود: از تولید داخلی حمایت می‌کنیم و حمایت ما از برخی جاها نباید به تولیدات دیگر ضربه بزند. او افزود: حمایت از تولید را شبکه‌ای می‌بینم نه نقطه‌ای، لذا به ماشین‌آلاتی که ظرفیت ساخت آن را در داخل نداریم، اجازه واردات می‌دهیم و به آنها که ظرفیت ساخت داخل دارند ۵۰ درصد اجازه واردات می‌دهیم. فاطمی‌امین یادآور شد: طی هفت ماه ابتدای امسال معادل کل سال گذشته تخصیص واردات ماشین‌آلات معدنی داده شده است در حالی که ماشین‌آلات معدنی ۱۰۰ درصد رشد تولید داشتند.
وزیر صمت همچنین با بیان اینکه یک مصوبه برای رفع مشکل تأمین اجتماعی صنایع در حال اجراست، گفت: پیشنهاد تفکیک حقوق دولتی معادن بزرگ و کوچک ایده‌ای قابل تأمل است که روی آن وقت می‌گذاریم.
برق صنایع ۲۰ درصد افزایش یافت
او با اشاره به مشکل قطع برق و گاز برخی واحدهای تولیدی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه‌ها آغاز شده اما به سرانجام نرسیده است.
وزیر صمت گفت: سالانه باید 3هزار مگاوات سرمایه‌گذاری در حوزه برق کشور می‌شد که این طرح‌ها به پایان نرسیده است؛ در حوزه گاز برنامه ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشتیم که انجام نشد لذا به جز مدیریت مصرف کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.
او ابراز داشت: تابستان امسال در دوره کسری برق، میزان ۲۰ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل برق به صنعت داده شد. فاطمی‌امین افزود: همکاری خوبی با وزارت نفت در حوزه تأمین گاز وجود دارد لذا تخصیص گاز باید به گونه‌ای باشد که تولید با مصرف برابر باشد و با اجرای طرح‌های جدید و اقدامات و سرمایه گذاری‌های اخیر این مشکل رفع می‌شود. 
او با اشاره به فعالیت صندوق ضمانت صنایع کوچک در کشور گفت: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی وثیقه است که رفع آن یکی از برنامه‌های ما در سال ۱۴۰۲ خواهد بود و در این زمینه می‌توانیم بخشی از مشکلات را حل کنیم.
تأمین اجتماعی، بانک و مالیات بزرگ‌ترین مشکلات تولید
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه مشکلات مرتبط با تأمین اجتماعی، بانک و مالیات با فاصله معناداری از مهم‌ترین مشکلات تولید کشور است، عنوان کرد: مشکل بانکی واحدهای تولیدی را با همکاری بانک مرکزی به کمک  روش‌های نرم‌افزاری و تأمین مالی حل می‌کنیم. 
فاطمی‌امین افزود: برگشت ارز حاصل از صادرات از قوانین مجلس شورای اسلامی است که امسال ابلاغ شد و طی توافق‌هایی با بانک مرکزی در کاهش ۳ درصدی آن توافق کردیم زیرا به هزینه‌های بازاریابی و سرمایه‌گذاری توجه داشتیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8074/12/636165/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها