روی خط خبر


13 میلیارد دلار پروژه نیمه‌تمام درچهار شرکت اصلی وزارت نفت وجود دارد

وزیر نفت گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در همان ماه‌های نخست آغاز به‌کار دولت سیزدهم سوآپ گاز آغاز شد، ضمن آنکه تاکنون توانسته‌ایم نیمی از بدهکاری گازی سنگین به ترکمنستان به یادگار مانده از دولت گذشته را پرداخت کنیم.
جواد اوجی افزود: با رایزنی‌های پرشمار توانستیم یخ‌های موجود در روابط با کشورهای همسایه بویژه ترکمنستان را آب کنیم.
وی گفت: در ۱۶ ماه اخیر توانسته‌ایم به اندازه بشکه‌های صادر شده نفت پولش را دریافت کنیم و در این مدت از نظر حجمی و ارزشی در صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی افزایش به ثبت رسیده است.
اوجی با اشاره به افزایش صادرات گاز در سال گذشته، گفت: در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۱۵ درصدی صادرات گاز را شاهد بودیم.
وزیر نفت با بیان اینکه صنعت نفت هیچگاه مانند امروز در شرایط سخت تحریم نبوده است، گفت: حتی در زمانی که ترامپ صنعت نفت ایران را تحریم کرد تعدادی از شرکت‌های اروپایی با ایران همکاری می‌کردند، اما اکنون با شدیدترین و سخت‌ترین تحریم‌ها روبه‌رو هستیم و حتی زمانی که دولت سیزدهم را تحویل گرفتیم براساس مکاتباتی که در دولت قبل انجام شده بود، پیش‌بینی افت شدید فروش نفت نیز مطرح بود.
وی افزود: در روزهای پایانی دولت دوازدهم بعضی مشتریان همیشگی هم روی نفت فوق سنگین مالیات گذاشتند که باعث شد به محض آغاز به‌کار دولت سیزدهم شاهد کاهش روزانه قابل ملاحظه‌ای در فروش نفت فوق‌سنگین باشیم بنابراین وصول درآمدهای ارزی ما به پایین‌ترین حد خود رسیده بود.
اوجی با اشاره به تصویب تعرفه تازه مشترکان پرمصرف گاز در روز چهارشنبه (۱۶ آذرماه) در هیأت دولت، اظهار داشت: این تصمیم کلیدی می‌تواند به مدیریت مصرف در فصل سرما کمک زیادی کند.
تولید صیانتی روزانه ۵ میلیون بشکه نفت تحقق‌یافتنی است
وزیر نفت گفت: با توجه به منابع نفتی کشور، ما هم به‌راحتی می‌توانیم با سرمایه‌گذاری لازم روزانه دست‌کم پنج میلیون بشکه به‌صورت صیانتی تولید داشته باشیم.
اوجی با اشاره به بررسی و ممیزی همه پروژه‌های موجود در صنعت نفت در روزهای آغازین دولت سیزدهم با همکاری معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت، تصریح کرد: با توجه به بررسی‌ها، در هشت سال آینده در چهار شرکت اصلی برای تکمیل پروژه‌ها به ۲۴۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.
وی با تأکید بر اینکه در ۱۶ ماه اخیر تلاش شد از حداکثر توان سرمایه داخلی برای تأمین منابع مالی صنعت نفت استفاده شود، اظهار داشت: تا امروز بیش از ۲۰ میلیارد دلار قرارداد و ۸۰ میلیارد دلار تفاهمنامه با شرکت‌های داخلی و خارجی سرمایه‌گذار و بانک‌ها همچون مشارکت نامه توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان امضا شده است.
وزیر نفت با اشاره به وجود ۴۸ پروژه نیمه‌تمام در چهار شرکت اصلی وزارت نفت به ارزش ۱۳ میلیارد دلار و تأکید براینکه اطلاع‌رسانی از تسریع در ساخت پروژه‌های نیمه‌تمام صنعت نفت کشور می‌تواند میان مردم امیدآفرین باشد، گفت: بر اساس اولویت‌بندی تلاش می‌شود هر چه زودتر این طرح‌ها به مرحله بهره‌برداری برسند.


صادرات سالانه گاز به 4/21میلیارد مترمکعب افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: بهره‌مندی خانوارهای شهری از نعمت گاز طبیعی تا پایان امسال به ۹۸.۷ درصد می‌رسد و این آمار در بخش روستایی و بهره‌مندی خانوارها ۸۵.۷ درصد خواهد بود.
«مجید چگنی» افزود: بهره‌مندی خانوارهای شهری تا پایان پارسال ۹۸.۴ درصد بود که تا پایان سال‌جاری به ۹۸.۷ درصد و تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۹۹ درصد می‌رسد.
چگنی در مورد حجم گاز انتقال داده شده سالانه نیز گفت: در ۱۴۰۰ در مجموع رشد خوبی را در گاز‌رسانی داشتیم و از ۲۳۳ میلیارد مترمکعب به ۲۳۸ میلیارد مترمکعب افزایش پیدا کرده است.
وی درباره صادرات گاز نیز تصریح ‌کرد: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ افزایش صادرات داشتیم و در ۱۴۰۱ صادرات سالانه تا ۲۱.۴ میلیارد متر مکعب افزایش پیدا خواهد کرد.
وی از فعال‌سازی سوآپ گاز یاد کرد و گفت: در سال گذشته سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان فعال شد که کمک خوبی بود که ناترازی در شمال شرق کشور را تسهیل کنیم، در هفته‌های اخیر نیز تمدید تهاتر گاز با ارمنستان را محقق کردیم و تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق و ترکیه را با مذاکرات دنبال می‌کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه ‌داد: برداشت از منابع در سال ۱۴۰۰ برابر ۲۸۸ میلیارد مترمکعب بوده است که امید می‌رود در ۱۴۰۱ به ۳۰۵ میلیارد مترمکعب برسیم و پیش‌بینی می‌شود با توسعه‌های جدید در پارس‌جنوبی و میدان‌های مستقل برداشت به ۳۱۰‌میلیارد مترمکعب در سال ۱۴۰۲ برسد.


اتلاف ۵۵ درصدی آب در بخش کشاورزی

سخنگوی صنعت آب کشور با تأکید بر ضرورت تدوین الگوی کشت مبتنی بر اقلیم مناطق مختلف کشور، گفت: اکنون بازده مصرف آب در بخش کشاورزی نزدیک به ۴۵ درصد است و امکان ارتقای آن با دنبال کردن این طرح قابل دستیابی است.
«فیروز قاسم‌زاده» درباره تلفات آب از طریق نشت از کانال‌ها و روش‌های ناکارآمد آبیاری و نیز تلفات بخش آب شرب، افزود: هم‌اکنون بخش کشاورزی دارای بازدهی ۴۵ درصد در مصرف آب است و نزدیک به ۵۵ درصد آب مصرفی در این بخش در قالب تلفات و آب خارج شده از محدوده ریشه گیاه محاسبه می‌شود.
وی گفت: در حوزه شرب نیز تلفات فیزیکی حدود ۱۵ درصد است که با احتساب تلفات ظاهری و آب بدون درآمد، این میزان نزدیک به ۳۰ درصد است.
سخنگوی صنعت آب کشور در این خصوص افزود: به دلیل فقدان سند آمایش سرزمین یا عدم پایبندی برخی متولیان به اسناد بالادستی، محصولاتی در مناطقی از کشور کشت و برداشت می‌شود که به لحاظ شرایط منابع آبی، این محصولات نقش سم را دارند و نباید این روند ادامه یابد.
وی طراحی و تدوین الگوی کشت مبتنی بر اقلیم مناطق مختلف کشور را یک اصل مهم در این زمینه عنوان و درباره تلفات آب در بخش کشاورزی تصریح کرد: بخشی از تلفات آب در حوزه کشاورزی در زمان انتقال منابع آبی به محل مصرف رخ می‌دهد؛ در این زمینه، طرح‌های توسعه‌ای منابع آبی و طرح‌های مرمت و بازسازی با هدف حفاظت از منابع آبی و کاهش تلفات آب در حال اجراست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8074/14/636173/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها