انگلیس-فرانسه؛ مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی2022

نبرد گلادیاتورها


گروه ورزشی/ امشب از ساعت 22:30 در ورزشگاه البیت، سرنوشت آخرین تیم حاضر در مرحله نیمه‌نهایی جام‌جهانی 2022 قطر با برگزاری دیدار حساس و حیثیتی انگلیس و فرانسه در مرحله یک‌چهارم نهایی مشخص خواهد شد. پیش از این بازی بزرگ و حساس، هری مگوایر مدافع سه‌شیرها گفت: «این مرتبه جام به خانه می‌آید!» آرزویی که سال‌ها است مردم انگلیس دارند و به نوعی به دیگران بابت خاستگاه فوتبال طعنه می‌زنند، اما این حرکت‌شان فشار را روی بازیکنانی که حالا بسیاری از آنها جوان هم هستند، زیاد می‌کند. از طرفی آن‌قدرها هم سابقه خوبی در جام‌جهانی نداشته‌اند که همیشه خودشان را مدعی درجه یک قهرمانی می‌دانند. در هر صورت تیم گرت ساوتگیت این دوره هم عملکرد خوبی تا یک‌چهارم نهایی داشته است مثل دوره قبل، اما مسیر تا فینال خیلی سخت است. انگلیس حالا باید به مصاف رقیبی برود که قهرمان دوره گذشته است و مدت‌ها برد بزرگی مقابل آن نداشته‌ است. تنها مسابقه دو تیم در جام‌جهانی را انگلیس برده، ولی از 4 دهه پیش تا حالا فاصله زیادی است. آیا واقعاً این مرتبه جام به خانه می‌رود؟ اگر برود که باید ساوتگیت و پسرانش را تحسین کرد.
مأموریت فرانسه نسبت به انگلیس متفاوت است. خروس‌ها حداقل به نسبت حضورهایشان در جام‌جهانی عملکرد خوبی داشته‌اند و 6 مرتبه در نیمه‌نهایی حاضر بوده‌اند. در دو‌ونیم دهه اخیر نیز 2 مرتبه قهرمان شده‌اند و هر دو قهرمانی هم بدون شکست بوده است. با وجود این در دوره‌ای که قرار داریم مقابل تونس شکست عجیبی خوردند. از طرفی تاریخچه جام‌جهانی می‌گوید حداقل در فوتبال مدرن سابقه نداشته است تیمی 2 مرتبه متوالی قهرمان جام‌جهانی شود. اولین و آخرین مرتبه ایتالیای دهه 1930 توانست 2 قهرمانی متوالی کسب کند. با وجود این در قطر، فرانسه با ستاره‌های خط حمله‌اش و درخشش کیلیان امباپه که صدرنشین جدول گلزنان است، امید زیادی دارد که جام را پس ندهد! باز کردن خط دفاعی انگلیس برای فرانسوی‌ها نباید کار دشواری باشد و شاید سرنوشت بازی در یک‌سوم تهاجمی خروس‌ها رقم بخورد. این فرصت برای دیدیه دشان و شاگردانش طلایی است که نام‌شان را در تاریخ ثبت کنند. ساوتگیت بعد از شروع کندی که داشتند، از جسارت دوباره تیمش خوشحال بود و حالا بازی نیمه‌نهایی با برنده مراکش و پرتغال در انتظار فینالیست یورو 2020 است، اگر قهرمان جهان را به خانه بفرستند، اما حذف در یک‌چهارم‌نهایی برای انگلیس یک معضل بوده و این تیم در جام‌جهانی سال‌های 1954، 1962، 1970، 1986، 2002 و 2006 در این مرحله کنار رفته، ضمن اینکه شش تا از هشت حذفش در جام‌های جهانی مقابل رقبای اروپایی بوده است.
اخبار تیمی
پیروزی انگلیس مقابل سنگال تا حدی تحت‌الشعاع دستبرد به خانه مهاجم چلسی، رحیم استرلینگ قرار گرفت که به انگلیس برگشت و معلوم نیست برای باقیمانده جام‌جهانی به قطر برگردد. بن وایت آرسنال هم به دلایل شخصی در دسترس نیست. کالوم ویلسون هم با مصدومیتی جزئی درگیر بوده اما قرار هم نبود در ترکیب اصلی باشد، نگرانی کوچکی هم از بابت دکلان رایس برای ساوتگیت پیش آمد که تمرین چهارشنبه را به‌ دلیل بیماری از دست داد، اگرچه بعید است درمانش مانع از حضورش در بازی امشب شود. خیلی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند مربی 52 ساله انگلیس به دفاع سه نفره برمی‌گردد اما خودش گفته به روش امتحان شده 3-3-4 پایبند است که تا به حال برایشان پرثمر بوده و در آن هندرسون با رایس و بلینگهام در مرکز زمین همکاری می‌کنند. بعد از آنکه امباپه تمرین سه‌شنبه را به‌ دلیل آسیب‌دیدگی قوزک پا از دست داد، بایکوت رسانه‌ای بر اردوی فرانسه حاکم شد اما شاید اینها برای رد گم کردن باشد چون او به تمرین چهارشنبه رسید و بخشی از ترکیب بدون تغییر آبی‌ها خواهد بود. فرانسه در هر 9 بازی که امباپه در ترکیب اصلی‌اش بوده، برنده شده است و همکار او در خط حمله، ژیرو که سه گل در قطر زده، می‌تواند با رکورد روژه میلا برابر شود. مهاجم سابق کامرون در 38 سالگی گل زد و تا به حال تنها بازیکن بالای 36 سال محسوب می‌شود که در یک جام‌جهانی چهار گل زده است. اورلین شوامنی و ژول کنده، بازی احتمالی نیمه‌نهایی را از دست می‌دهند، اگر کارت زرد بگیرند اما بعید است دیدیه دشان در انتخاب بهترین ترکیب برای بازی امشب این موضوع را در نظر بگیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8074/21/636198/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها