روایت‌هایی تاریخی از هنرمندی که صدای انقلاب شد


«متولد بهمن» از جمله آثاری است که با‌ وجود جایگیری‌اش در عرصه خاطره‌نگاری، بخش مهمی از تاریخ شفاهی سرزمین‌مان را شامل می‌شود؛ نوشته‌ای که زندگی خواننده ترانه ماندگار «امریکا ننگ به نیرنگ تو»، اسفندیار قره‌باغی را پیش‌روی مخاطبان قرار داده است.
این کتاب در نتیجه گفت‌وگوی بیست ساعته روح‌الله رشیدی با اسفندیار قره‌باغی نوشته شده و روایتگر بخش‌هایی از موسیقی کشورمان است که این هنر از یکی دو دهه مانده به پیروزی انقلاب تا به امروز طی کرده است. نکته قابل توجه درباره این اثر را می‌توان در آن دانست که هم بحث تاریخ شفاهی و روایتی از سال‌های انقلاب و هم روندی را که موسیقی‌مان در دوره معاصر از سر گذرانده در قالب مجموعه‌ای از خاطرات شیرین و خواندنی در دسترس علاقه‌مندان قرار داده است.
آنچه بیش از همه سبب شهرت یافتن قره‌باغی شده، خلق ترانه ماندگار«امریکا ننگ به نیرنگ تو» با صدای این هنرمند کشورمان است؛ ترانه‌ای که آن را یکی از نمادهای استکبارستیزی می‌دانند. همان‌طور که در مقدمه کتاب هم ذکر شد، یکی از فصل‌های مهم کتاب «متولد بهمن» بازخوانی رویدادها و تحرکات اهالی موسیقی، همزمان با روزها و شب‌های منتهی به بهمن ۵۷ است، اما خواندنی‌ترین بخش کتاب، همان‌جایی‌ است که اسفندیار قره‌باغی با ورود به مرکز موسیقی صداوسیما، همراه با جمعی از نامداران شعر و ‌موسیقی آن روزگار، به خلق قطعات و آثار پرشکوه و ماندگاری مانند «امریکا ننگ به نیرنگ تو» و صدها اثر دست می‌زند و مخاطب با مرور خاطرات قره‌باغی به واقع تاریخ موسیقی انقلاب را نیز بازخوانی می‌کند. در ادامه یکی از خاطرات زنده‌یاد اسفندیار قره‌باغی با عنوان «نفوذی‌ها» را که در کتاب هم درج شده است، می‌خوانید: 
«فردی به نام «سیدین» در رادیو بود که بعداً معلوم شد عضو سازمان مجاهدین است و در واقع نقش رابط این گروه را با رادیو بازی می‌کرد. او مسئولیت ضبط‌ها را به عهده داشت و از این موقعیت سوء‌استفاده کرده و به اعتبار بی‌اطلاعی بعضی دوستان، تعدادی سرود با محوریت «مجاهدین» ساخته بود؛ یک‌ بار مطلع شدم به یکی از دوستان خواننده‌ سرودی را پیشنهاد داده‌اند و او داشت زمزمه می‌کرد: «ای مجاهد... ای مجاهد...» از او پرسیدم این چیست که‌ داری زمزمه می‌کنی؟ گفت قرار است بخوانمش و من توجیهش کردم که این مجاهد، آن مجاهد نیست! این مجاهدی که به تو داده‌اند بخوانی، همین مسعود رجوی و رفقایش هستند و... . او وقتی متوجه شد، منصرف شد از خواندن سرود. بعد از اتفاقات سال 1360 و افشای ماهیت حقیقی سازمان مجاهدین، این فرد دیگر در رادیو پیدایش نشد؛ ظاهراً از کشور خارج شده بود.»
گفتنی است کتاب «متولد بهمن» به قلم «روح‌الله رشیدی» و به همت انتشارات «راه‌یار» روانه کتابفروشی‌ها شده است.
متولد بهمن (خاطرات اسفندیار قره‌باغی) 
نویسنده: روح‌الله رشیدی
انتشارات: راه‌یار  

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8074/24/636223/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها