خط خبر


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع مستندسازان سینما:
درصدد افزایش بودجه و امکانات برای مستندسازان هستیم

محمدمهدی اسماعیلی طی نشستی صمیمانه، پای صحبت و گفت‌وگو با مستندسازان حاضر در جشنواره سینماحقیقت نشست. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از صحبت‌های خود به بحث بودجه اشاره کرد و گفت: یکی از اتفاقات مهم لایحه بودجه ۱۴۰۲ تخصیص اعتبارات مستقل برای انجمن‌های هنری، فرهنگی است که امیدواریم با تشکیل ساختار جدیدی برای سینمای مستند بتوان از این ظرفیت برای حمایت از مستندسازان استفاده کرد. حمایت از جوانان فیلمساز باید به رویکرد اصلی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تبدیل و با ایجاد فضایی مختص مستندسازان جوان، به رشد و بالندگی آنان کمک شود البته ناگفته نماند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه هنر، نقش حمایتی، نظارتی و تسهیلگری دارد که باید با اهتمام ویژه در این خصوص، جوانان هنرمند را در مسیر اصلی خود هدایت و حمایت کنیم. او در بخش پایانی صحبت‌هایش هم به این نکته اشاره کرد که «این روزها کشور در شرایط حساسی قرار دارد و عده‌ای به دنبال ناآرام کردن فضای کشور هستند و اهالی فرهنگ و هنر باید در مأموریتی بزرگ، بهترین نقش را در مسیر روایت زیبایی‌ها و دستاوردهای ایران بزرگ ایفا کنند زیرا هنر، هر رویداد و موضوعی را ماندگار می‌کند.» گفتنی‌است شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با حضور مستندسازانی از سراسر کشور در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.


در نشست خبری جشنواره فیلم «مقاومت» مطرح شد
سینمای مقاومت گفتمانی جدید است

گروه فرهنگی: دبیر هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» در نشست خبری این رویداد با اشاره به برگزاری آیین اختتامیه این رویداد در پهنه خلیج فارس، از برگزاری آن از همین دوره به‌صورت سالانه خبر داد. جلال غفاری در ابتدای این نشست ضمن اشاره به این نکته که «توفیق یا عدم توفیق ما همواره مرتبط با چهارچوب نظری در نگاه به مقاومت و گفتمان مقاومت است»، گفت: جشنواره فیلم «مقاومت» تا یازده دوره با نام «جشنواره دفاع مقدس» برگزار می‌شد و از دوره یازدهم، هم عنوان آن تغییر کرد و هم بین‌المللی شد. این اتفاق از سال ۸۹ به بعد رقم خورد. مقام معظم رهبری در سیزده آبان سال ۹۷ فرمایشی داشتند مبنی‌بر اینکه نظریه مقاومت را در مقابل دشمن تبیین و تبلیغ کنید. به نظر می‌آید ما یک‌چالش جدی داشتیم و داریم و آن ناشی از این است که مقاومت را در فرایند فهم، به یک سوژه، یک موضوع یا یک اتفاق سیاسی تقلیل می‌دهیم. غفاری تأکید کرد: حتی تقلیل «مقاومت» به «جبهه مقاومت» جفایی در نگاه کلان به گفتمان مقاومت است. برای عبور از این مقطع باید مقاومت را به عنوان یک گفتمان فهم کنیم. مقاومت نه تنها یک سوژه و رخداد امنیتی، بلکه یک کلان‌گفتمان است که ریشه آن به ابتدای زندگی برمی‌گردد و وجهی از خلقت انسان دارد. 


«سرقت از بانک ملی» سریال می‌شود

پیمان جبلی در ماه‌های اخیر از ساخت سریال‌های مختلفی در مراحل مختلف طرح و فیلمنامه، پیش تولید و تولید سخن گفته است که بخشی از این سریال‌ها زیر نظر مرکز سیمافیلم پیش می‌رود. به گزارش مهر، از جمله طرح‌هایی که هم میان مخاطبان طرفدار دارد و هم ساخت سریال درباره آنها در صورت بهره‌گیری از کارگردان و تیم حرفه‌ای می‌تواند به خروجی جذابی تبدیل شود آثار پلیسی است و صداوسیما این روزها چندین اثر در مراحل مختلف طرح و تولید در حوزه سریال‌های پلیسی دارد. یکی از این سریال‌های پلیسی که این روزها مراحل تصویب طرح را پشت سر می‌گذراند سریالی مربوط به ماجرای سرقت صندوق امانات بانک ملی است که در سیمافیلم مراحل مورد نظر را طی می‌کند. هنوز کارگردان این سریال مشخص نیست و فعلاً طرح اولیه آن مراحل تصویب را طی می‌کند تا به سرانجام برسد. بعد از تعطیلات نیمه خردادماه امسال بود که ماجرای سرقت از بانک ملی به یکباره در صدر اخبار قرار گرفت. تعدادی از سارقان با استفاده از فرصت تعطیلات از ساختمان مجاور وارد شعبه ممتاز بانک ملی واقع در خیابان انقلاب روبه‌روی دانشگاه تهران شده بودند و حدود ۲۵۰ عدد از صندوق امانات را باز و اموال داخل این صندوق‌ها را به سرقت برده بودند.


دبیر «شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران» منصوب شد

طی حکمی از سوی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن پرویز به‌عنوان «نماینده تام‌الاختیار وزیر و دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور» منصوب شد. در بخشی از این حکم آمده است: «امید است با استعانت از خداوند متعال و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اعضای حقوقی و حقیقی این شورا در جهت پاسداشت‌ شأن و منزلت هنرمندان، نویسندگان و شاعران و همچنین پیگیری تشکیل کمیته‌های تخصصی و انجام وظیفه محوله، موفق و مؤید باشید.» محسن پرویز، پزشک، نویسنده و روزنامه‌نگار که در کارنامه حرفه‌ای خود مسئولیت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را  دارد، در حوزه ادبیات، آثاری چون داستان‌های بلند معلم خودمانی و بوی گل، بوی او و مجموعه داستان‌های عبدالله، دیگر از پرستوها خبری نیست، آن روز در کنار تو و ستاره‌ای در زمین را به چاپ رسانده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8080/23/637095/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها