فضای مجازی


 یاد
نامش «اسکندر ابراهیمی‌زنجانی» بود ولی به واسطه اینکه در آن زمان تعصباتی نسبت به موسیقی وجود داشت، او هم برای اینکه مبادا خدشه‌ای به نام و نشان پدرش وارد شود، اسم مستعار «منصور نریمان» را برای خود برگزید. نریمان پدر عودنوازی ایران لقب گرفت و کم به موسیقی ایران خدمت نکرد ولی گویا او نیز اواخر عمر از کم‌لطفی‌ها گله‌مند بود؛ می‌گفت: «تا وقتی که سالم هستی همه دورت جمع می‌شوند، اما همین که بنیه‌ات ضعیف می‌شود همه کنارت می‌گذارند، مسئولان هم با من خداحافظی کرده‌اند.» اواخر آذر ماه امسال «مهارت ساختن و نواختن عود» به‌طور مشترک به نام ایران و سوریه در یونسکو ثبت شد و به همین دلیل ایسنا در گزارشی ذکرخیری کرده از این نوازنده شهیر ایرانی که تنها عود نمی‌نواخت و حتی سر و کارش با موسیقی فقط در حد عودنوازی نبود؛ اتفاقاً نقاشی و خوشنویسی هم می‌کرد، پیانو می‌نواخت و در سازهای دیگر هم تبحر داشت. نریمان همان‌طور که «حسن ناهید» ـ نوازنده نی و از اعضای گروه پایور ـ گفت، حق بزرگی بر گردن موسیقی ایران دارد؛ چراکه به گفته ناهید، 50 سال پیش در رادیو نوازندگان عود انگشت‌شمار بودند اما با فعالیت‌های نریمان و تربیت شاگردانی از سوی او، ساز عود رونق بسیاری یافت. «پدر عود ایران» ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ دار فانی را وداع گفت و در قطعه هنرمندان در کنار شاپور قریب آرام گرفت. 
علیه شایعه
طی یکی دو روز گذشته، خبرهایی درباره درگذشت توران مهرزاد (بازیگر قدیمی سینما، تئاتر و رادیو) منتشر شد و شهین نجف‌زاده از همکاران قدیمی این هنرمند (که پس از سال‌ها ایفای نقش مادر و دختری در رادیو در زندگی واقعی هم باهم چنین رابطه‌ای دارند) در گفت‌وگویی با ایسنا، خبرهای  منتشر شده در مورد مرگ وی را تکذیب کرد و به ایسنا گفت: خانم مهرزاد حال‌شان خوب است و در منزل هستند. نمی‌دانم این خبرهای نادرست و بدون منبع چگونه و به چه دلیلی منتشر شده، ولی خدا را شکر اتفاقی برای خانم مهرزاد نیفتاده است.
او اضافه کرد که توران مهرزاد در سال‌های گذشته فعالیت هنری خاصی نداشته بخصوص آنکه با توجه به شرایط سنی، چندان توانایی جلوی دوربین رفتن را ندارد ضمن اینکه خود این هنرمند هم تمایلی به کار ندارد. نجف‌زاده همچنین یادآور شد که در سال‌های گذشته حسن خجسته، از مدیران پیشین رادیو، از طریق رادیو حمایت‌های زیادی از این هنرمند به عمل آورده که همچنان ادامه دارد. گفتنی‌ است توران مهرزاد که متولد ۱۳۰۹ است، در سال ۱۳۲۳ فعالیت‌های هنری خود را در تئاتر شروع کرد و سپس کارش را با ایفای نقش در نمایش‌های رادیویی ادامه داد. 
سینما مستند
مهدی بخشی‌مقدم در گفت‌و‌گو با ایرنا و در توضیح مضمون قصه مستند «خونه مامان شکوه» که امسال در بخش مسابقه ملی مستندهای بلند شانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت حضور دارد، می‌گوید: «خونه مامان شکوه، خانه‌ای است که دخترانی برای ترک اعتیاد در آنجا حضور دارند یعنی حالت کمپ دارد. این مستند، قصه زندگی این بچه‌هاست که هر کدام به شکلی به این خانه وارد و از آن خارج می‌شوند. هرکدام در سن پایین یعنی بین ۱۸ تا ۲۵ ساله هستند و با آرزوها و رؤیاهایی وارد این خانه شده و با داستان‌های مختلف و امیدهایی از این خانه خارج می‌شوند.» او در پاسخ به این پرسش که چرا سراغ ساخت این فیلم و این سوژه رفته اینطور پاسخ می‌دهد: «دغدغه مهم من این بود که بسیاری از کسانی که به سمت کمپ‌های ترک اعتیاد می‌روند، قادر به ترک نیستند و دوباره بازمی‌گردند. برای من مهم بود بدانم در کمپ چه اتفاقاتی برایشان می‌افتد تا اینکه با خونه مامان شکوه آشنا شدم و توانستم اعتمادشان را جلب کنم تا بتوانیم فیلمبرداری کنیم و خیلی راحت با دخترانی که در آنجا هستند، صحبت کنیم و آنها زندگی‌هایشان را روایت کنند.»
 کتاب
کتاب «خداحافظ عمو میر» از مجموعه داستان‌هایی از تاریخ علم معاصر و برای گروه سنی بالای ۱۲ سال (گروه سنی نونگاه) نوشته شده‌است. این کتاب، داستان یک ایستگاه فضایی قدیمی است. ایستگاه میر با اینکه تأثیر زیادی در پیشرفت علم و فناوری داشته‌ اما به دلیل کهنه شدن قطعاتش و هزینه بالای نگهداری از آن، باید تعطیل شود. این کتاب یکی از مجموعه داستان‌هایی از تاریخ معاصر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و بینش علمی کودکان و نوجوانان را رشد می‌دهد و دریچه تازه و شگفت‌انگیزی به تخیل و کنجکاوی آنان باز می‌کند تا بتوانند با خودباوری و خلاقیت، نقش‌آفرین فردایی بهتر باشند. حمید نوایی لواسانی نویسنده کتاب، متولد۱۳۴۲ - تهران است و تحصیلات خود را تا مقطع کاردانی در رشته امور فرهنگی ادامه داد و به‌عنوان کارشناس و منتقد ادبیات کودک و نوجوان فعالیت‌هایی انجام داده است. او از بدو تأسیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان عضو این گروه بود. کتاب «خداحافظ عمو میر» با تصویرگری ریحانه آل‌شیخ در ۳۱ صفحه و به قیمت ۳۲ هزار تومان با شمارگان 2 هزار و ۵۰۰ نسخه در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8080/24/637105/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها