رئیسی با اشاره به برنامه دولت برای پیشرفتِ بدون توقف کشور انسجام را زمینه هرگونه توسعه یافتگی عنوان کرد

وحدت رمز پیشرفت


ادامه از صفحه اول
سفرهای موضوعی؛ تکمیل‌کننده سفرهای استانی
سفرهای استانی، تنها برنامه دولت انقلابی در سال فعالیت نخست خود نبود. محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور، در یک صورتبندی از سفرهای انجام شده در دولت سیزدهم، با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های مهم سفرهای رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم، تفکیک نوع سفر در حوزه زمانبندی، اجرا و برنامه‌ریزی و با توجه به اهداف و فوریت موضوع است، اظهار کرد: از این منظر سفرهای آقای رئیس‌جمهور در سه بُعد موضوع‌محور، پروژه‌محور و استان‌محور است. وی اضافه کرد: به این ترتیب، سفرهای موضوعی در زمره سفرهایی قرار می‌گیرد که با دستور شخص آیت‌الله رئیسی دنبال می‌شود؛ سفرهای استانی هم به شهرستان‌ها اختصاص دارد و سومین دسته از سفرها هم پروژه‌ای است. منظور منصوری از سفرهای موضوعی، سفرهایی است که خارج از جریان کلی سفرهای استانی انجام شده است. بازدید آیت‌الله رئیسی از مناطق زلزله‌زده اندیکا، حضور در مناطق سیلزده جنوب استان کرمان، سفر به آبادان و بازدید از محل حادثه متروپل، بخشی از سفرهای موضوعی آیت‌الله رئیسی است. درخلال این پیگیری‌های میدانی، اتفاقات بزرگی برای استان‌های مختلف کشور رخ داده که تأمین آب پایدار برای 52 درصد شهرها و روستاهای استان خوزستان از محل اتمام طرح آبرسانی غدیر، از آن جمله است؛ طرحی که به‌دلیل بی‌توجهی دولت قبل، با قریب به 10درصد پیشرفت فیزیکی به دولت سیزدهم تحویل داده شده بود. یا آبرسانی به سنندج، آن هم در شرایطی که تنها زمان اندکی پس از آن، گروهک‌های تجزیه‌طلب در برخی شهرهای این استان فعال شده بودند.
سفرهای موضوعی پیش از دور دوم
به نظر می‌رسد سفرهای متعدد آیت‌الله رئیسی به شهرستان‌های استان تهران را هم می‌توان در زمره سفرهای موضوعی دسته‌بندی کرد. این سفرها، بویژه در ماه‌های اخیر صورت گرفت، یعنی در فاصله دور نخست و دور دوم سفرهای استانی. در این طرح‌ها، علاوه بر دیدار با مردم، نیازهای شهرستان‌های به نسبت محروم مانده استان تهران بررسی و دستورات لازم برای تکمیل طرح‌ها داده شد. نکته مهم این بود که رنج شهرستان‌های استان، عمدتاً از نیمه‌کاره ماندن و طولانی شدن گاه 14 ساله طرح‌هایی است که دولت‌های مختلف برای آنها تصویب کرده بودند. آنچه در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به پاکدشت، ورامین و اسلامشهر دیده شد، از این دست است؛ طرح‌هایی که مطابق دستور رئیس‌جمهور و وعده مسئولان، به‌زودی شاهد افتتاح آنها خواهیم بود.
آغاز دور دوم سفرها، با یک کارنامه
به این ترتیب، در سال دوم فعالیت دولت سیزدهم، دور دوم سفرهای استانی درحالی آغاز می‌شود که دولت، تجربه یک دور سفر استانی به همه استان‌های کشور را در اختیار دارد. این امر، به همراه سفرهای موضوعی، به این معنی است که دولت، تصویر روشنی از نیازهای استان‌ها و مسیری که باید طی کند، در دست دارد. حالا این سفرها، نسبت به یک سال گذشته دقیق‌تر، کارشناسی شده‌تر و درعین حال، با اهداف مشخص‌تر دنبال خواهد شد. این همان چیزی است که گوشه‌ای از آن را در سفر اخیر آیت‌الله رئیسی به استان خراسان جنوبی دیدیم. طرح‌های توسعه‌ای افتتاح شده، نشان‌دهنده جهت‌گیری دقیق دولت برای پیشرفت این استان است و مؤید اینکه نیازها از پیش بدرستی احصا شده و اعتبارات با هدفگذاری دقیق و مشخص، تأمین شده است. مجموعه اینها، مؤید این واقعیت است که در یک سال پیش‌رو، استان‌های دیگر کشور، در هر سفر استانی باید منتظر افتتاح طرح‌های دیگری باشند، طرح‌هایی که در کنار هم، پازل توسعه و پیشرفت ایران را تکمیل می‌کنند.
9 عضو کابینه همراه رئیس جمهور
آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به خراسان جنوبی، با بیان اینکه دولت انتظارات مردم استان در زمینه اتصال ریلی و مسأله آب را دنبال می‌کند، اظهار کرد: اقدامات مقدماتی برای اتصال ریلی و تأمین آب انجام شده است، کار در زمینه مسکن چه در زمینه واگذاری زمین و چه در زمینه ساخت مسکن در خراسان جنوبی خوب پیش رفته است و این موضوع را در استان دنبال می‌کنیم که به نتیجه مورد نظر برسد. برخی از اعضای دولت همچون وزرای نیرو، کشور، صمت، بهداشت، جهاد کشاورزی، معاون امور زنان،  رئیس شورای اطلاع رسانی، معاون اجرایی و رئیس دفتر رئیس جمهور، وی را در این سفر همراهی کردند.
قدرت ایران برگرفته ازمردم
رئیس جمهور صبح پنجشنبه در اجتماع باشکوه مردم بیرجند، پشتوانه مردمی را مهم‌ترین مؤلفه اقتدار و امنیت کشور دانست و گفت: بسیاری از کشورها قدرت‌شان متکی به سخت‌افزارها و جنگ‌افزارهای نظامی است، اما قدرت جمهوری اسلامی ایران برگرفته از پشتوانه عظیم مردمی است که امروز در کشور به آن شدیداً نیاز داریم.آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه کشور با وجود همه دشمنی‌ها و فشارها در حال پیشرفت است، اما برخی در پیشرفت کشور تردید دارند، افزود: حتماً به یاد دارید که در ابتدای فعالیت این دولت روزانه ۷۰۰ نفر به‌دلیل نبود واکسن کرونا جان خود را از دست می‌دادند، اما به نقطه‌ای رسیدیم که وقتی دبیرکل سازمان ملل از من به خاطر عدم موفقیت در رفع تحریم دارویی برای واردات واکسن کرونا عذرخواهی کرد، به او گفتم آقای دبیرکل ما امروز در ایران ۶ نوع واکسن تولید می‌کنیم و از واردکننده به صادرکننده واکسن تبدیل شده‌ایم و بیش از ۷۰ درصد مردم کشورمان نیز واکسینه شده‌اند و امروز با اتکای به استقلال و توکل به خدا برخلاف دیگر کشورها روزهای صفر کرونایی را تجربه می‌کنیم.
فروش نفت به اندازه قبل از تحریم
وی تصریح کرد: تلاش کردند صادرات نفت ما را به صفر برسانند و تجارت غیرنفتی ما را متوقف کنند، اما دیدند نه تنها صادرات نفت ایران متوقف نشد، بلکه امروز به اندازه قبل از دوران تحریم نفت می‌فروشیم و تجارت غیرنفتی ما با منطقه و جهان رشد قابل توجهی داشته است، آیا اینها پیشرفت نیست؟ رئیس جمهور در ادامه تأکید کرد: امروز ملت ما در بسیاری از حوزه‌های صنعتی، معدنی، رفاهی، کشاورزی، نفت، گاز، پتروشیمی و دیگر حوزه‌ها در مسیر پیشرفتی قرار دارد که استمرار آن حتماً ثبات اقتصادی را در کشور تضمین خواهد کرد.
تأکید بر پیگیری مطالبات مردم استان
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود سه موضوع کم‌آبی، مسکن و اتصالات جاده‌ای و ریلی را از جمله مهم‌ترین مطالبات مردم استان خراسان جنوبی برشمرد و تصریح کرد: برای رفع مشکل کم‌آبی در این استان برنامه داریم و اعتبارات لازم در نظر گرفته شده است. در موضوع اتصالات جاده‌ای و ریلی نیز برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبار انجام و کار آن با جدیت آغاز شده و با پیگیری هفتگی و بلکه روزانه من و دیگر مسئولان مربوطه ان‌شاءالله بزودی محقق خواهد شد.
ساخت مسکن تکلیف قانونی است
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در موضوع مسکن برخی اشکال وارد می‌کنند که چگونه ساخت یک میلیون مسکن در سال قابل تحقق است، افزود: اولاً ساخت یک میلیون مسکن نیاز قطعی کشور است و دولت‌های گذشته در این زمینه به وظایف خود عمل نکردند و عقب‌ماندگی‌های آن باید جبران شود. دوم اینکه این میزان ساخت مسکن تکلیف قانونی است و سوم اینکه نیاز مردم است. ممکن است در تحقق این هدف با برخی موانع نیز مواجه شویم، اما به مدیران تأکید کرده‌ام هر جا با مشکلی مواجه شدید صریح و صادقانه به مردم بگویید چرا که مردم صداقت را می‌پسندند.آیت‌الله رئیسی گفت: رویه این طلبه خدمتگزار از ابتدا تا به امروز صداقت با مردم بوده و از این به بعد نیز با مردم خود صادق خواهیم بود.
رئیس جمهور با بیان اینکه زمین موجود است و مصالح در حال آماده شدن، چشم امید به ساخت خارجی‌ها نداریم و با همت مردم کار انجام خواهد شد، افزود: بنابر این شده که در قالب طرح نهضت ملی مسکن در این استان در بخش‌هایی که امکان واگذاری وجود دارد، زمین به‌صورت ویلایی به متقاضیان عرضه شود و در بخش دیگر ساخت و واگذاری بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی آپارتمانی در حال اجراست.
زیست برادرانه شیعه و سنی در  استان
آیت‌الله رئیسی همچنین انسجام و وحدت را زمینه هرگونه توسعه‌یافتگی در کشور دانست و گفت: از موهبت‌های خدای متعال به استان خراسان جنوبی مسأله انسجام و وحدت است که شیعه و سنی سال‌ها در کنار هم برادرانه زیسته‌اند و دلشان برای نظام و ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌تپد. این انسجام و وحدت زمینه هرگونه توسعه‌یافتگی در کشور است و همه تریبون‌داران اعم از علمای شیعه و سنی، فرهیختگان و دیگر چهره‌های اثرگذار باید همواره بر ضرورت حفظ این وحدت تأکید کنند.
رئیس جمهور گفت: به لطف خدای متعال، هوشیاری مردم، بصیرت‌آفرینی رهبر انقلاب و حضور همه‌جانبه مردم کشور از فتنه‌ای که برای ایجاد اغتشاش و آشوب در کشور رقم زدند، عبور کرده و ما راه پیشرفت را ادامه خواهیم داد.
تجربه حضور بخش دولتی در اقتصاد 
شامگاه پنجشنبه رئیس جمهور در نشست «پیشرفت و آبادانی» خراسان جنوبی حضور یافت که در آن فعالان اقتصادی و کارآفرینان در حضور اعضای عالیرتبه دولت، دغدغه‌ها و مسائل مورد نظر خود را مطرح کردند. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه بخش دولتی در ۴۳ سال گذشته تجربه موفقی از حضور در بخش اقتصادی نداشته است، گفت: بخش تعاونی و بخش خصوصی کشور ظرفیت و آمادگی حضور فعال و مؤثر در بخش اقتصاد کشور را دارند و بخش دولتی باید از آنها حمایت و شرایط فعالیت آنها را تسهیل کند.رئیس جمهور همچنین به برخی مسائل مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی حاضر در جلسه از جمله مسأله مالیات و تسریع در نصب دستگاه‌های ایکس‌ری در گمرکات استان اشاره کرد و به استاندار و معاون اجرایی رئیس جمهور مأموریت دارد این موارد را به طور جدی دنبال کنند.
قیمت‌گذاری دستوری کارآمد نیست
وی به طرح موضوع قیمت‌گذاری دستوری از سوی فعالان اقتصادی در این جلسه اشاره و اظهار کرد: این حرف صحیحی است که قیمت‌گذاری دستوری کارآمد نیست، اما برای آنکه هم منافع تولیدکننده تأمین شده و متحمل زیان نشوند و هم در حق مصرف‌کننده اجحافی صورت نگیرد، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده می‌تواند در تعامل با تولیدکنندگان، جزئیات هزینه‌های تولید را احصا و به قیمت منصفانه و منطقی برسد.
آیت‌الله رئیسی در ادامه به تأکید دولت بر تسریع در تکمیل جاده قائن به بیرجند با هدف جلوگیری از تصادفات و کاهش تلفات جاده‌ای اشاره کرد و گفت: به گفته وزیر راه و شهرسازی  تنها ۱۲ کیلومتر از احداث این جاده باقی مانده و تکمیل آن در اولویت قرار خواهد گرفت. 
محاسبات غلط دشمن در فتنه اخیر
روز دوم سفر رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی، با سفر به نهبندان و حضور در اجتماع باشکوه مردم این شهر آغاز شد. آیت‌الله رئیسی در این دیدار با بیان اینکه محاسبات دشمن در توطئه اخیر مثل فتنه‌های گذشته اشتباه از آب درآمد، اظهار کرد: دشمنان تصور می‌کردند ایران مثل کشورهای دیگر است و می‌توانند مردم ایران را هم مثل آنها بازی بدهند و شعارهای دروغین و دهن‌پرکن بدهند. فکر کردند می‌توانند با کلمه آزادی مردم را گول بزنند و تصور کردند با اسم بردن از زندگی مردم به حرف آنها اعتماد می‌کنند. وی با تأکید بر اینکه مردم دشمنان را خوب می‌شناسند و می‌دانند که اگر آنها سلب‌کننده زندگی مردم نباشند به هیچ کس در عالم زندگی نمی‌دهند، خطاب به دشمنان تصریح کرد: شما به کدامین نقطه، به کدام منطقه از مناطق دنیا زندگی دادید؟ ما اینجا در نزدیکی مرز قرار گرفتیم و آن طرف مرز افغانستان است، ببینید آنها با افغانستان چه کردند!
آیت‌الله رئیسی با طرح این سؤال که دو دهه حضور امریکایی‌ها و غربی‌ها در افغانستان چه بر سر مردم مظلوم و مسلمان افغانستان آورده و آیا یک مسأله در افغانستان هست که در جای خودش قرار داشته باشد؟ افزود: این وضعیت پیش‌روی ما است و لازم نیست در تاریخ بخوانیم که چه اتفاقی افتاده است. کافی است در اخبار روزانه ببینیم که امریکایی‌ها و کشورهای غربی چه بر سر افغانستان، کشورهای آفریقایی، عراق، سوریه و یمن می‌آورند؛ شما می‌خواهید ملت ایران را گول بزنید. 
مردم پای انقلاب و نظام ایستاده‌اند
رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز به برکت انقلاب اسلامی و خون شهدا و مجاهدت‌های سرداران رشیدی مثل سرداران رشید نهبندان، مردم از آزادی بهره‌مندند، گفت: این مردم می‌خواهند به دنیا اعلام کنند که ما با همه وجود پای انقلاب و نظام و ارزش‌هایمان ایستاده‌ایم و دشمن را همانگونه که تاکنون ناامید کردیم، بعد از این هم ناکام خواهیم گذاشت.وی با اشاره به حضور خود در مناطق محروم شهرستان سربیشه پیش از حضور در جمع مردم نهبندان اظهار کرد: در آنجا دیدیم که خانم‌های درس‌خوانده، باسواد و تحصیلکرده چگونه برای روستاها و مناطق محروم خدمتگزاری می‌کنند؛ اینها زنان نمونه کشور هستند. زنان نهبندانی ما زنان نمونه هستند که همواره هم آزادگی را و هم زندگی به سبک اسلامی را نه فقط برای خودشان زندگی می‌کنند، بلکه به دیگران نیز می‌آموزند.رئیس‌جمهور خطاب به امریکایی‌ها و کشورهای غربی گفت: این سخن ما است، شما ببینید، چرا چشم‌تان را باز نمی‌کنید تا ببینید؟ بله، در همه جای عالم مشکلات وجود دارد، مردم ما هم بخاطر تحریم‌ها، تهدیدها، دشمنی‌ها و کینه‌توزی‌ها دچار مشکلاتی هستند، اما اراده مردم این است که در مقابل دشمن خم به ابرو نیاورند و اگر هم مشکلی دارند خودشان، دولت و خدمتگزاران‌شان برای رفع آنها تلاش کنند و می‌دانند که شما می‌خواهید از مشکلات آنها سوءاستفاده کنید. 
توجه ویژه به مشکلات مناطق محروم
آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به طرح مسائل و مطالبات مردم نهبندان از سوی امام جمعه اظهار کرد: باید از همه دست‌اندرکاران گازرسانی به استان خراسان جنوبی قدردانی کنیم که با تلاش آنها امروز همه نقاط استان از نعمت گاز برخوردار هستند. همچنین باید از عزیزان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیجیان دلاور که برای مناطق کم‌آب طرح‌های آبرسانی اجرا می‌کنند نیز تشکر کنیم.
وی با اشاره به مطالبات مطرح شده درباره اجرای طرح توسعه منطقه اظهار کرد: تأکید می‌کنم که طرح توسعه این منطقه باید با قوت دنبال شود. البته این طرح توسعه زیرساخت‌هایی می‌خواهد. گازرسانی به منطقه انجام شده و مشکل کم‌آبی منطقه نیز با اقدامات قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در حال پیگیری است.
رئیس‌جمهور در ادامه به استاندار مأموریت داد دو مسأله فعالیت بازارچه مرزی و رفع نقاط حادثه‌خیز در جاده‌های مواصلاتی را دنبال کند.
آیت‌الله رئیسی همچنین به موضوع تسهیلات در نظر گرفته شده برای مرزنشینان، از جمله درنظر گرفتن سهمیه پزشک برای منطقه اشاره و تصریح کرد: در آینده نزدیک هم باید کاری کنیم که پزشکان این منطقه از فرزندان خود منطقه باشند. رئیس‌جمهور تأکید کرد: دولت مردمی، دولتی نیست که از کنار مسائل عبور کند. ما دنبال حل مسأله هستیم و معتقدیم مسائل به دست توانای مردم و با خدمتگزاری دولت حل خواهد شد؛ ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم. در فرهنگ ما «نمی‌شود، نخواهد شد، مگر می‌شود، امکان ندارد، وجود ندارد» نیست. قطار پیشرفت کشور پرشتاب حرکت خواهد کرد و هیچ زمان توقف نخواهد داشت و لحظه‌ای بر بنده نمی‌گذرد که به فکر شما نباشم.
 دیدار با مردم روستای مرزی لانو 
آیت‌الله رئیسی روز گذشته با هدف دیدار با اقشار مختلف مردم و همچنین بازدید از طرح‌های عمرانی و محرومیت‌زدایی روستاهای شهرستان سربیشه، به روستای لانو سفر کرد. رئیس‌جمهور در جریان این سفر از طرح‌های تأمین آب و آبرسانی به روستاهای منطقه که از سوی قرارگاه‌های پیشرفت و آبادانی سپاه پاسداران در حال اجرا است، بازدید کرد. وی در ادامه از کارگاه‌های قالیبافی و حوله‌بافی که از سوی گروه‌های جهادی به منظور توانمندسازی زنان سرپرست خانوار راه‌اندازی شده، بازدید کرد و با فعالیت‌های در حال انجام در این مرکز برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و نیز خانوارهای روستایی آشنا شد. رئیس‌جمهور در جریان حضور خود در منطقه روستایی لانو همچنین با گروه‌های جهادی که از مناطق مختلف کشور در این منطقه محروم حضور یافته و به فعالیت‌های خدماتی و محرومیت‌زدایی مشغول هستند، دیدار کرد و ضمن قدردانی از اقدامات و تلاش‌های آنان برای زدودن محرومیت از چهره این مناطق، از جزئیات فعالیت‌های آنها مطلع شد.آیت‌الله رئیسی در ادامه در اجتماع اهالی روستاهای منطقه حضور یافت و ضمن دیدار و گفت‌وگوی رو در رو با ایشان، دستوراتی برای رفع مشکلات و تأمین مطالبات آنان به مقامات استانی داد.
قدردانی از حساسیت‌های مردم 
آیت‌الله رئیسی در نشست «شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان» که عصر روز گذشته برگزار شد، با اشاره به اینکه با وجود فرهنگ دینی متعالی مردم بازهم شاهد آن هستیم که مردم متدین و افراد دغدغه‌مند نسبت به ناهنجاری‌های اندک نیز حساسیت نشان داده و گلایه می‌کنند، تصریح کرد: این حساسیت‌ها البته جای خرسندی دارد چراکه دشمن همواره حساسیت جوامع هدف خود را می‌سنجد تا اگر حساسیت جامعه به مسائل فرهنگی کاهش یافت آنها را مورد تهاجم قرار دهد و از همین‌رو است که رهبر معظم انقلاب همواره تأکید به مراقبت از سرمایه‌های فرهنگی دارند.
وی اظهارکرد: نظام اداری کشور نیز موظف است متناسب با همین روحیه عمل کند.
 تکمیل کارهای قبلی در دور دوم سفرها
رئیس‌جمهور در پایان این سفر در یک نشست خبری با اشاره به اینکه خوشبختانه اعتبارات تخصیص‌یافته در اولین سفر دولت به خراسان‌جنوبی با همت مدیران و جوانان سختکوش استان مورد پیگیری قرار گرفت، افزود: از مجموع ۵ هزار میلیارد تسهیلات تخصیصی که ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد آن برای کارهای عمرانی و ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد هم برای تسهیلات بود، هر دو پرداخت شد؛ یعنی کارها به میزان بایسته پیش رفته اما باید بر سرعت کار افزود تا مصوبات دور اول به نتیجه قطعی برسند. آیت‌الله رئیسی گفت: راه‌آهن از ضرورت‌‌های استان است و تقریباً باید ۲۷۰ کیلومتر خط‌‌آهن احداث شود که اعتبارات و پیمانکار آن مشخص و کار آغاز شده است. وی همچنین اعتماد مردم به دولت را سرمایه‌ای بزرگ برای کارگزاران دولتی دانست و گفت: مردم از پیگیری دولت برای سامان‌ دادن به امور آگاه هستند و بنای ما این است که با مردم درباره روند کارها، اعتبارات و مشکلات سخن بگوییم وآنها را در جریان پیشرفت کارها قرار دهیم.

برش
یک بازدید و  افتتاح 2 طرح مهم در سفر دو روزه آیت‌الله رئیسی به خراسان جنوبی
در سفر دو روزه آیت‌الله رئیسی به خراسان جنوبی، چندین طرح مهم اقتصادی و توسعه‌ای در این استان به بهره‌برداری رسید. نخستین آنها، بخش مایع مدول دوم «پروژه تصفیه‌خانه پساب و بازچرخانی شهر بیرجند» بود که با ظرفیت ۲۱ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز، پنجشنبه گذشته با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. این تصفیه‌خانه با هدف افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب، سالم‌سازی محیط‌ زیست، رونق کشاورزی، تأمین آب جایگزین و اشتغالزایی، بهره‌برداری از بخش مایع واحد تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با سیستم لجن فعال و نیز حذف نیتروژن، برای جمعیت ۱۴۰ هزار نفری این شهر راه‌اندازی شد. اعتبار ارزی این پروژه بالغ بر ۲۳ میلیون یورو است که برای اولین بار از اعتبارات خارجی و از سوی بانک بین‌المللی توسعه و تجارت اکو تأمین شده است. احداث خط انتقال ۹ کیلومتری به قطر ۱۲۰۰ میلی‌متری از ویژگی‌های دیگر این پروژه است.
بازدید از اولین خط تولید تایر تک مرحله‌ای کشور
آیت‌الله رئیسی همچنین به کارخانه کویرتایر به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی و تولیدی استان رفت و از بخش‌های مختلف تولیدی و نمایشگاه داخلی‌سازی قطعات این کارخانه بازدید کرد. رئیس‌جمهور در بدو ورود به کارخانه کویرتایر از خط تولید تک‌مرحله‌ای این کارخانه که برای اولین بار به همت متخصصان داخلی ساخته و به بهره‌برداری رسیده است، دیدن کرد. ساخت و بهره‌برداری از این خط تولید از سوی متخصصان کشورمان باعث صرفه‌جویی ۳۰۰ هزار دلاری در ساخت و راه‌اندازی هر دستگاه از این خط تولید در کشور شده است. ایران هشتمین کشور دنیاست که به دانش ساخت و بهره‌برداری از خط تولید (UNI STAGE) دست یافته است. رئیس‌جمهور در پایان بازدید خود در جمع کارگران این کارخانه با اشاره به اینکه بر اساس گزارش ارائه شده از سوی مدیران کارخانه، محصولات تولیدی آن نه‌تنها قابل رقابت با بهترین و جدیدترین محصولات دنیاست، بلکه نسبت به آنها برتری کیفی نیز دارد، اظهارکرد: محصول تلاش شما کارگران، مهندسان و مدیران کارخانه کویرتایر تولید ثروت و قدرت برای کشور است. تولید قدرت صرفاً در تولید سلاح و تجهیزات نظامی نیست، بلکه تولید محصولات با کیفیت و به‌روز به نحو احسن برای کشور تولید قدرت و ثروت می‌کند و از این بابت از همه شما صمیمانه قدردانی می‌کنم.
بهره‌برداری از واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قائنات
واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قائنات با ظرفیت تولید سالیانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی، از طرح‌های مهم دیگری بود که با حضور رئیس‌جمهور به شکل رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. با بهره‌برداری از این واحد که اولین واحد صنعت سنگین در شرق کشور محسوب می‌شود، ۴۰۰ فرصت شغلی مستقیم و ۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد خواهد شد. با توجه به اینکه در راستای تقویت دانش فنی و مهندسی ایرانی و مقابله با تحریم‌ها ۴۵ شرکت داخلی عهده‌دار طراحی و تولید قطعات مورد نیاز این مجتمع بودند، در احداث این واحد بالغ بر ۲ میلیون و ۳۵۳ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8080/2/637107/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها