اخبــــار


پاسخ صریح ایران به ادعاهای اخیر اتحادیه اروپا

دوشنبه هفته گذشته اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای به تداوم تکرار مواضع مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران، اتهام‌زنی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و تکرار ادعاهای سیاسی درباره مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین پرداخت. در واکنش به این ادعاها، ‌وزارت امور خارجه کشورمان با انتشار بیانیه‌ای 11‌بندی به جمع‌بندی شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا و مواضع خصمانه برخی دولت‌های اروپایی پاسخ داد. محکوم کردن سوء‌استفاده از آیین‌های بین‌المللی برای تحت فشار قرار دادن حاکمیت و ملت ایران در یک کارزار سیاسی و یادآوری تعهدات کشورهای ذیل استراتژی جهانی مبارزه با تروریسم سازمان ملل (قطعنامه A/RES/۶۰/۲۸۸) و همچنین اعلامیه اصول حقوق بین‌الملل (قطعنامه A/RES/۲۶۲۵)، از جمله محورهای مطرح شده در این بیانیه است.
در بیانیه وزارت خارجه تصریح شده است ایران با افراد و نهادهایی که به‌صورت نظام‌مند در ترویج خشونت و تروریسم دخیل بوده‌اند، مدارا نکرده و بدون هیچ مسامحه‌ای از همه ظرفیت‌های حقوقی، قضایی ملی و بین‌المللی برای استیفای حقوق ملت ایران استفاده خواهد کرد.
در این بیانیه همچنین در خصوص مواضع هسته‌ای ایران عنوان شده است: «ایران، بر اساس پیش‌نویس مذاکرات وین که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده بود، آماده جمع‌بندی مذاکرات است. اکنون طرف‌های غربی مقابل هستند که با اتخاذ سیاست‌های غیرواقع بینانه و محاسبات اشتباه، دچار سردرگمی هستند.»حمایت از تمامیت ارضی اوکراین و ضرورت پایان بخشی به مخاصمه از طریق راه حل‌های سیاسی نیز از دیگر تأکیدات این بیانیه است. در این بیانیه همچنین یادآور شده است که ایران ضمن یادآوری تعهدات قانونی و الزام‌آور دولت‌های ایالات متحده امریکا، بریتانیا و فرانسه تحت «معاهده تجارت تسلیحات»، تأکید می‌کند که طبق این معاهده، دولت‌های یادشده به‌صورت «آگاهانه» تسلیحات مرگبار را در اختیار ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی برای استفاده در جنگ یمن قرار داده‌اند و بر اساس گزارش کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، این تسلیحات در حملات به غیرنظامیان یا اهداف غیرنظامی و ارتکاب جنایات جنگی نقش اصلی داشتند. از این رو، ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه با تسلیح و حمایت از ائتلاف در جنگ علیه یمن، در ارتکاب جنایات جنگی احتمالی مشارکت داشته‌اند.

وزارت دفاع و شرکت نفت ۷ کالای راهبردی می‌سازند

وزارت دفاع اعلام کرد برای ساخت هفت کالای راهبردی با شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تفاهمنامه امضا کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی این وزارتخانه، تفاهمنامه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت‌های زیرمجموعه وزارت دفاع با موضوع انجام تمامی اقدام‌های مهندسی پشتیبانی و اجرایی لازم برای نهایی‌سازی پیشنهاد فنی شرح کار برنامه زمانبندی تفصیلی به‌ منظور تحقق 7 فناوری راهبردی مانند ساخت و تحویل رشته‌های تکمیلی دوگانه، ساخت و تحویل رشته‌های تکمیلی 15 هزار پام و تعمیر و تأمین دکل حفاری 750 اسب بخار و چند دستگاه لوله مغزی سیار و دیزل ژنراتور، چهارشنبه (23 آذرماه) در حاشیه نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت ایران امضا شد.
از دیگر موارد این توافق، ساخت و تحویل چند مجموعه پمپ‌های درون‌چاهی ESP، ساخت و تحویل چند مجموعه پمپ‌های میله‌ای مکشی SRP، ساخت پیگ هوشمند و انجام خدمات پیگرانی هوشمند در خطوط لوله انتقال نفت و گاز و ساخت و تعمیر توربین و کمپرسور بوده است.

الگوی مشارکتی، پیشنهاد برخی نمایندگان  برای تغییر مدل انتخابات

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگویی با «ایران جمعه» به تشریح دیدگاه‌های خود پیرامون طرح در دست بررسی کمیسیون شوراها درباره الگوی جدید مشارکت در انتخابات پرداخت. براساس این طرح انتخابات پارلمانی در پنج حوزه انتخابیه بزرگ شامل تهران، مشهد، شیراز، تبریز و اصفهان به‌صورت «تناسبی» و در بقیه حوزه‌های انتخابیه به‌صورت فعلی یعنی «اکثریتی» برگزار خواهد شد.
خضریان با بیان اینکه موافق الگوی تناسبی هستم، دلایل آن را مطرح کرد و گفت:  الگوی اکثریتی به دوقطبی سیاسی می‌انجامد اما با وجود الگوی تناسبی، یک فهرست از نامزدهای انتخاباتی برای مثال با کسب 20 درصد از آرای مردم، 20 درصد از مجموع کرسی‌های نمایندگی آن حوزه را به دست می‌آورد. وی با تصریح اینکه نظام انتخاباتی ما نباید به گونه‌ای باشد که بخشی از مردم ما احساس کنند در مجلس نماینده‌ای ندارند، اظهار داشت: الگوی تناسبی کمک می‌کند تا همه‌ مردم در مجلس شورای اسلامی نماینده داشته باشند. وی افزود: برای مثال در حال حاضر حوزه انتخابیه تهران خالی از اصلاح‌طلبان نشده اما نماینده‌ای در تهران ندارند. یا در مجلس دوره دهم حوزه انتخابیه تهران خالی از جریان اصولگرایی نبود اما آنان نیز در مجلس آن دوره نماینده‌ای نداشتند. این عضو کمیسیون شوراها خاطرنشان کرد:  برخی از گروه‌های سیاسی با نداشتن نماینده در حاکمیت ممکن است علاوه بر سرخوردگی، رادیکال نیز بشوند. الگوی اکثریتی با این ویژگی به رادیکالیسم کمک می‌کند. ما انتخابات برگزار می‌کنیم که جریان‌های مختلف سیاسی را همگرا کنیم اما با این وضعیت صرفاً شاهد شکاف میان آنها هستیم.


رئیس قوه قضائیه در چهاردهمین سفر استانی خود به زنجان مطرح کرد
اغتشاشات نباید تمرکز را از مبارزه با مفاسد اقتصادی بردارد

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا در چهاردهمین سفر استانی خود روز پنجشنبه به استان زنجان سفر کرد. اژه‌ای طی سخنانی در جمع قضات و کارکنان قضایی استان زنجان گفت:دشمن در حال تلاش است با عملیات روانی و اجماع‌سازی در مجامع بین‌المللی، علیه مردم و کشور ما اقدامات ایذایی انجام دهد؛ لذا باید همچنان هوشیار و فعال در میدان حضور داشته باشیم. وی افزود: در کنار توجه و هوشیاری نسبت به توطئه‌های دشمن باید به رفع ضعف‌ها و نواقص مدیریتی خود نیز اهتمام داشته باشیم تا اعتماد مردم‌ را افزایش دهیم. رئیس قوه قضائیه در این دیدار تأکید کرد: اگر در حکمی که می‌دهیم احساس عدالت نباشد، حکم قاضی هیچ فایده‌ای ندارد. وی افزود: حکم همراه با تکریم ارباب رجوع، بیان و تبیین درست برای مردم و برخورد مناسب؛ اثر معنوی بیشتری از اصل حکم در مردم خواهد داشت.
کانون اصلی: مبارزه با مفسدین
اژه‌ای همچنین در جمع اقشار مختلف مردم زنجان عنوان کرد: دستگاه قضایی در مبارزه با مفسدینی که در شرایط فعلی اقتصادی و معیشتی مردم درصدد ماهی‌گرفتن از آب گل‌آلود هستند مصمم است و دشمن نیز این مهم را می‌داند، لذا با اقدامات ایذایی خود می‌خواهد تمرکزها را مختل و معطوف به مقابله با ناامنی و اغتشاشات سازد. وی با بیان اینکه رسانه‌ها و دستگاه‌های دروغ‌پراکن و تبلیغاتی نظام سلطه در راستای قلب واقعیت اقدام می‌کنند، تأکید کرد: میدان جهاد تبیین را منحصر به دستگاه‌های تبلیغاتی و‌ رسانه‌ای رسمی کشور ندانیم و همه می‌بایست وارد این مبارزه شویم.در جریان این سفر آیین آزادی دو نفر از محکومان به قصاص در حضور و با وساطت رئیس دستگاه قضا انجام شد. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، در نشست خبری پایان سفر استانی اظهار کرد: بالغ بر ۶۵ میلیارد تومان برای تجهیز مراکز و مراجع قضایی استان زنجان تخصیص داده شد .

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8080/2/637108/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها