رئیس سازمان امور مالیاتی:

سال آینده برای 5 میلیون کسب و کار پرونده مالیاتی تشکیل می شود


رئیس سازمان امور مالیاتی گفت:‌ سال آینده برای 5 میلیون فعال در بخش مشاغل غیردولتی پرونده مالیاتی در سامانه مالیاتی تشکیل می‌شود.
به گزارش فارس، داوود منظور در برنامه صف اول سیما در مورد پرونده سامانه پایانه‌های فروشگاهی در قالب سامانه جامع مؤدیان گفت:‌ منظور ما از اجرای این طرح رفتن به سمت مالیات هوشمند و الکترونیک و دولت الکترونیک است و باید مالیات‌ها بر اساس اطلاعات و داده‌های واقعی دریافت شود و لازمه آن این است که اطلاعات بموقع به سازمان مالیاتی داده شود. این اطلاعات شامل خرید و فروش شرکت‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی است.
وی افزود: با شفافیت اطلاعات مالیاتی و اطلاعات خرید و فروش می‌توانیم قانون پایانه‌های فروشگاهی را به خوبی اجرا کنیم و این قانون مهم‌ترین ابزار برای تحقق دولت الکترونیک و مالیات‌ستانی هوشمند است.
رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه شرکت‌ها و اشخاص حقوقی باید اطلاعات خود را بموقع ارائه کنند، گفت:‌ اشخاصی که اطلاعات مالیاتی را بموقع ارائه نکنند، مشمول جریمه می‌شوند و حتی شرکت‌های بورسی که تأخیرهای یکی دو ماهه در ارائه اطلاعات دارند نیز مشمول جریمه خواهند شد.
وی در مورد لایحه قانون پایانه‌های فروشگاهی گفت:‌ لایحه را با قید دوفوریت به مجلس ارائه کردیم که با یک فوریت آن موافقت شد و این لایحه در کمیسیون اقتصادی مصوب شده و با اعضای کمیسیون به توافق رسیده‌ایم و بزودی به صحن اصلی مجلس برای رسیدگی وارد می‌شود.
وی گفت:‌ در این لایحه پیشنهاد کردیم، اگر سازمان مالیاتی تشخیص دهد که یک مؤدی از روی غیرعمد اطلاعات مالیاتی را دیر ارائه کرده است، اجازه داشته باشیم جریمه‌های او را ببخشیم؛ ابتدا قانون با 50 درصد بخشش جرایم موافقت کرده و بعداً ما درخواست کردیم که بتوانیم 100درصد جرایم را ببخشیم و هدف ما این است که به مردم و مؤدیان مالیاتی فشار وارد نشود و اجرای قانون مالیاتی بتدریج انجام شود.
وی گفت:‌ همچنین اصلاحیه‌ای در قانون مالیات پایانه‌های فروش آوردیم که درخواست کردیم تا زمانی که قانون اجرا می‌شود صورتحساب‌های خارج از سامانه را هم قبول کنیم، اما بعد از اجرای قانون صورتحساب‌ها فقط از طریق سامانه باشد پایان دوره تدریجی هم تا پایان سال 1402 خواهد بود و در این مدت مؤدیان مالیاتی را مرحله به مرحله فراخوان می‌دهیم.
رئیس سازمان امور مالیاتی تصریح کرد:‌ هسته سخت قانون پایانه‌های فروشگاهی در سال آینده در بخش مشاغل است که اگر این مشاغل در شرکت‌های غیردولتی باشند، یعنی اشخاص حقوقی غیردولتی محسوب می‌شوند که از ابتدای سال آینده این شرکت‌ها بتدریج فراخوان می‌شوند و پیش‌بینی می‌کنیم، تعداد یک میلیون شرکت غیردولتی در کشور فعالیت دارند که از اول فروردین 1402 فراخوان می‌شوند تا در سامانه سازمان امور مالیاتی اطلاعات خود را ثبت کنند، البته اگر کسی بخواهد زودتر از فراخوان هم می‌تواند وارد سامانه سازمان مالیاتی شود، چون در حال حاضر 10 میلیون کارپوشه در سامانه سازمان مالیاتی طراحی شده است که اگر 10 میلیون فرد حقوقی هم بیایند امکان ثبت اطلاعات وجود دارد.
منظور همچنین گفت:‌ از ابتدای تابستان سال آینده از مشاغل گروه‌های یک و 2 که حجم فروش سالانه آنها از 15 میلیارد تومان بیشتر باشد، از اول تیر ماه سال آینده دعوت می‌کنیم، پیش‌بینی می‌شود 600 هزار واحد صنفی در این گروه قرار دارند و گروه‌های دیگر مشاغل از نیمه دوم یعنی از اول مهرماه سال 1402 دعوت می‌شوند که پیش‌بینی می‌کنیم 5 میلیون واحد صنفی و فعال صنفی مانند لبنیاتی، بقالی، میوه‌فروشی، سبزی‌فروشی، آرایشگری، ‌مکانیک و سایر مشاغل در کشور وجود دارند.
رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به این پرسش که آیا کارتخوان‌های موجود نقش صندوق پایانه فروشگاهی را بازی می‌کنند، گفت: ما نمی‌خواهیم برای مشاغل کوچک بار اضافه ایجاد کنیم که آنها مجبور شوند صندوق پایانه فروش و نرم‌افزار حسابداری خریداری کنند، بلکه طبق قانون برای مشاغل خرد همان دستگاه پوز یا پذیرنده به عنوان پایانه فروشگاهی قبول می‌شود که همان‌طور که یک رسید به خریدار می‌دهد یک نسخه الکترونیکی هم برای شرکت شاپرک در بانک مرکزی ارسال می‌شود و بر اساس قانون اطلاعاتی که شاپرک از هر دستگاه کارتخوان اطلاعاتی دریافت می‌کند، همان را به بانک مرکزی ارسال می‌کند و آن اطلاعات را با کد اختصاصی برای سازمان امور مالیاتی ارسال می‌کند و برای 5 میلیون واحد صنفی همین گزارش معاملات به عنوان صورتحساب پذیرفته می‌شود.
وی گفت:‌ از زمانی که فراخوان برای مشاغل می‌دهیم مکلف هستند، صورتحساب الکترونیکی بدهند و گزارش فروش آنها از سوی شاپرک در آخر هفته یا آخر هر روز به سازمان مالیاتی ارائه می‌شود و این اطلاعات در کارپوشه مؤدی مالیاتی قرار می‌گیرد.
وی همچنین گفت:‌ سامانه امور مالیاتی می‌تواند به فرد اطلاع دهد که چه کالاهایی به نام او خرید یا فروش شده است و مردم می‌توانند از طریق تلفن همراه خود مرتب به کارپوشه مالیاتی خود مراجعه کنند که آیا مشمول مالیات شده‌اند یا نه.
منظور همچنین در مورد شرکت‌های معتمد خدمات الکترونیکی مالیاتی گفت:‌ 20 شرکت درخواست دادند که مجوز بگیرند اما شرایطی برای احراز وجود دارد که این شرایط باید رعایت شود از جمله اینکه توانمندی نیروی انسانی با دارا بودن تخصص‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری باید احراز شود و در حال حاضر 9 شرکت فعال هستند و تا کنون 300 هزار صورتحساب الکترونیکی مالیاتی صادر شده است.
صدور ۱۰ هزار میلیارد تومان برگ تشخیص برای فرار‌های مالیاتی بزرگ
همچنین رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در جلسه کارگروه مقابله با فرار مالیاتی، بر استفاده حداکثری از ابزار‌های قانونی در مقابله با فرار‌های مالیاتی بزرگ خبر داد.
به گزارش رسانه مالیاتی ایران، داوود منظور روز شنبه ۲۶ آذرماه در جلسه کارگروه مقابله با فرار مالیاتی که عملکرد واحد‌های بازرسی مالیاتی و هیأت‌های بازرسی موضوع ماده ۱۸۱ قانون مالیات‏‌های مستقیم مورد ارزیابی قرار گرفت، بر ضرورت تمرکز واحد‌های بازرسی مالیاتی بر مؤدیان مهم و فرار‌های مالیاتی بزرگ و همچنین کوتاه کردن دوره زمانی تشخیص، مالیات‏‌های متمم و دوره دادرسی و هیأت‏‌های حل اختلاف مالیاتی رسیدگی کننده به این پرونده‌ها تأکید کرد. منظور افزود: اقدامات قضایی و قهری در جمع‌آوری و رسیدگی به دفاتر، اسناد و مدارک و مستندات مؤدیان باید به‌ صورت حداقلی و صرفاً در موارد اضطرار انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: با تشکیل و تقویت واحد‌های مقابله با فرار‌های مالیاتی، در ادارات کل امور مالیاتی در سال‌ جاری تاکنون حدود ۳۰ هزار پرونده در اجرای ماده ۱۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم تعیین‌تکلیف شده که ارزش اوراق تشخیص متمم صادره بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده و حدود ۲ هزار میلیارد تومان از آن قطعی شده است.
ابلاغ فهرست اطلاعات هزار شرکت‏ دانش‌بنیان مشمول معافیت مالیاتی
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور فهرست اطلاعات ۱۰۹۸ شرکت و مؤسسه دانش‌‏بنیان مشمول معافیت مالیاتی در سال مالی ۱۴۰۰ را جهت اجرا به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ کرد.
به گزارش رسانه مالیاتی ایران، در نامه داوود منظور خطاب به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور آمده است: به پیوست تصویرنامه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور منضم به اطلاعات ۱۰۹۸ شرکت و مؤسسه دانش‌بنیان مورد تأیید کارگروه موضوع ماده (۴) آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات برای سال ۱۴۰۰ برای اطلاع و بهره‌برداری ارسال می‌شود. لازم به ذکر است مصادیق فعالیت‏‌های دانش‌بنیان مربوط به شرکت‌ها و مؤسسات مذکور در سامانه سنیم این سازمان بارگذاری شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8082/7/637264/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها