150 هزار تن گوشت طیور در آبان‌ماه به بازار تزریق شد

عرضه بی‌سابقه گوشت و مرغ به بازار


گروه اقتصادی / نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان‌ماه منتشر شد و بر این اساس عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور به بیش از 54 هزار تن رسیده است. وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه گذشته ۵۳ هزار و ۴۳۳ تن گزارش شده که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است.
براساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با ۲۵ هزار و ۲۳۶ تن، ۴۷٫۲ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ۲۳ هزار و527 تن، بز و بزغاله با ۳ هزار و ۷۳۲ تن و سایر انواع دام با ۹۳۸ تن به‌ترتیب ۴۴٫۰ درصد، ۷٫۰ درصد و ۱٫۸ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.
مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان‌ماه ۱۴۰۱ با ماه مشابه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده کاهش ۳ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار تولید گوشت در آبان‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ برای گوسفند و بره ۷ درصد و برای بز و بزغاله ۳ درصد افزایش، برای گاو و گوساله ۱۱ درصد و برای شتر و بچه‌شتر ۶ درصد کاهش داشت اما برای گاومیش و بچه‌گاومیش بدون تغییر بوده است.
همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل (مهر) در حدود ۲ درصد کاهش داشته است. طی هفته‌های اخیر قیمت گوشت افزایش داشته، در حالی که دلایل منطقی مانند کمبود یا قاچاق گسترده گوشت قرمز رخ نداده است. منصور پوریان رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور، جهش‌های قیمتی در بازار گوشت قرمز را خودسرانه می‌داند و دلال‌بازی را که ناشی از شکاف تولید و عرضه است، یکی از دلایل مهم در بالا رفتن قیمت گوشت قرمز عنوان کرده است.
بر اساس قیمت‌های بازار اکنون هر کیلوگرم شقه گوسفندی بین ۱۹۸ تا ۲۴۰ هزار تومان، ران گوسفندی بین ۲۲۰ تا ۲۷۰ هزار تومان و گوشت گوساله بین ۱۹۵ تا ۲۴۴ هزار تومان عرضه می‌شود.
عرضه 150 هزار تنی گوشت طیور در آبان‌ماه
طبق نتایج بررسی‌های مرکز آمار، عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان‌ماه به ١٥٠ هزار و ٦٢٤ تن رسیده که سهم گوشت ماکیان (مرغ و خروس) بیش از سایر انواع طیور بوده است.
بر اساس این آمارگیری، گوشت ماکیان (مرغ و خروس) با ۱۴۷ هزار و ۸۱۳ تن، ۹۸٫۱ درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت بوقلمون با یک‌هزار و ۲۶۶ تن، شترمرغ با ۱۳۲ تن و سایر انواع طیور با یک‌‌هزار و ٤١٣ تن به‌ ترتیب ۰٫۸ درصد، ۰٫۱ درصد و یک درصد از وزن کل گوشت طیور عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند.
مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان‌ماه ۱۴۰۱ با ماه مشابه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده کاهش ١١ درصدی مقدار عرضه گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت در آبان‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال قبل برای ماکیان (مرغ و خروس) ۱۱ درصد، بوقلمون ۵۲ درصد و بلدرچین ۶۱ درصد کاهش، برای شترمرغ ۸ درصد و برای سایر انواع طیور ۲۰ درصد افزایش داشته است. همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آبان‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل (مهر) در حدود ۱۴ درصد افزایش داشته است.
عرضه گوشت طیور بخصوص مرغ و خروس در آبان‌ماه نسبت به مهرماه افزایش داشته است و دلیل آن هم افزایش میزان جوجه‌ریزی در شهریورماه امسال به 96 میلیون قطعه، مهرماه 109 میلیون قطعه و در آبان‌ماه به 127 میلیون قطعه بود. این افزایش جوجه‌ریزی باعث رشد تولید شد در شرایطی که قدرت خرید کاهش پیدا کرده است. بنابراین با عرضه بیش از تقاضا مواجه شدیم و کاهش قیمت مرغ حاصل میزان عرضه و تقاضا در کشور بود.
در شرایطی که قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب رسیده است، طی هفته‌های اخیر مرغداران از مردم خواسته بودند تا با خرید و‌ ذخیره‌سازی این کالای اساسی مانع کاهش تولید و افزایش قیمت آن در ماه‌های آینده شوند، به همین دلیل مردم پای کار حمایت از تولیدکنندگان و مرغداران ایرانی آمدند. سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه تنظیم بازار مردمی برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده، گفته است: «مردم به کمک تولیدکنندگان و مرغداران آمدند و مشکل مازاد تولید را در کشور برطرف کردند، ذخیره‌سازی مردمی قیمت مرغ را در بازار متعادل کرد؛ این یک اقدام جدید در این دولت بود که نشان می‌دهد اعتماد به مردم به نفع کشور است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8082/9/637269/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها