تبدیل ارز صادراتی روبل در بازار متشکل نزدیک به نرخ بازار آزاد


امکان تبدیل ارز صادراتی روبل در بازار متشکل ارزی معادل نرخ مناسب نزدیک به بازار آزاد و موردنظر فعالان اقتصادی و صادرکنندگان که زمینه تسویه ارزی صادرکنندگان و دریافت ریال با نرخ مناسب باشد، فراهم شد.
با پیگیری اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، کمک سازمان توسعه تجارت و با حمایت بانک مرکزی در خصوص استفاده از سازکار بازار متشکل ارزی، امکان تبدیل «روبل» را در جهت کاهش خسارت‌های تبدیل ارز بازرگانان و صادرکنندگان دنبال کرده است.
سازمان توسعه تجارت اطلاع‌رسانی کرده آن دسته از فعالان اقتصادی که ارز صادراتی روبل دارند می‌توانند در بازار متشکل ارزی (ارز روبل) ارائه داده و معادل نرخ بسیار مناسب (نزدیک به روز بازار) دریافت کنند؛ بنابراین صادرکنندگان ضمن تسویه بدهی ارز صادراتی، ریال دریافت خواهند کرد. با این اتفاق مهم شاهد فعالیت و انگیزه بیشتری از سوی صادرکنندگان در مهم‌ترین بازار هدف صادراتی کشور در فدراسیون روسیه خواهیم بود.
تبدیل ارز (روبل/ ریال) اگرچه در سال‌جاری توسط بانک مرکزی و از طریق میر بیزینس بانک روسیه فراهم شد؛ اما فاصله ارز نیمایی با بازار آزاد عملاً موجب کاهش قدرت ریسک‌پذیری فعالان اقتصادی و صادرکنندگان در بازارهای هدف صادراتی بود.
۲۸ تیر ماه امسال نماد معاملاتی ارز ریال-روبل در بازار متشکل ارزی ایران راه‌اندازی شد و همزمان با نمایش نماد روبل/ ریال در تابلوی سامانه معاملاتی بازار متشکل ارزی، دستورالعمل معاملات روبلی از سوی شبکه صرافی‌های مجاز در کشور، معاملات این ارز با نرخ توافقی آغاز شد.
با آغاز معاملات روبل در بازار متشکل ارزی، صادرکنندگان ایرانی از طریق بانک‌ها و صرافی‌های کارگزار بازار متشکل معاملات ارزی می‌توانند همانند اسکناس دلار و یورو، روبل را با نرخ توافقی در این بازار عرضه کنند. سازکار معاملاتی روبل در بازار متشکل، با ایجاد نماد روبل/ ریال در بازار متشکل ارزی، این امکان فراهم می‌شود که بتوان از منابع روبلی موجود در کشور روسیه که از محل صادرات حاصل شده است، اقدام به تأمین ارز مورد نیاز برای مصارف خدماتی از روسیه کرد.
در این بازار مصارف ارزی خدماتی از طریق معاملات روبل در بازار معاملات روبل، صادرکنندگان و اشخاص حقیقی و حقوقی که در چهارچوب مصارف ارز خدماتی، متقاضی استفاده از روبل هستند از طریق کارگزاران بازار متشکل ارزی می‌توانند اقدام به خرید و فروش ارز کنند. آن گروه از شرکت‌ها و اشخاص روسی هم که تمایل به سفر یا سرمایه‌گذاری در ایران دارند، می‌توانند با حضور در این بازار، منابع ریالی مورد نیازشان را تهیه کنند. مطمئناً ایجاد این بازار می‌تواند زمینه افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی و مبادلات تجاری میان دو کشور را در آینده‌ای نزدیک فراهم آورد.
تأثیرات معامله نماد روبل در بازار متشکل ارزی، حذف ارزهایی همانند دلار و یورو از مبادلات تجاری ایران و روسیه، افزایش تقاضا برای روبل و ریال و ارتقای ارزش پول ملی کشور را به همراه خواهد داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8082/12/637285/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها