روی خط خبر


اتفاق‌های خوبی در زمینه کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها افتاده است

وزیر نفت گفت: دولت سیزدهم کیفی‌سازی را در پالایشگاه آبادان و همه پالایشگاه‌های کشور آغاز کرده است.
جواد اوجی درباره کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها اظهار کرد: خوشبختانه در بحث کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها در دولت سیزدهم اتفاق‌های خوبی افتاده است تا جایی که کیفی‌سازی پالایشگاه اصفهان به مرحله بهره‌برداری رسیده و به‌زودی به اتفاق رئیس‌جمهور این پروژه را به بهره‌برداری خواهیم رساند تا روزانه ۱۵ میلیون لیتر یورو۵ به تولید گازوئیل کشور اضافه شود.
وی درباره نیاز کشور به سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز افزود: ما تا امروز نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار در بخش بالادست و پایین‌دست نفت و گاز برای سرمایه‌گذاری تفاهمنامه و قرارداد داخلی و خارجی امضا کرده‌ایم که ۲۰ میلیارد دلار آن مشخصاً قرارداد است، هرچند طبق برآوردها نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار به سرمایه‌گذاری نیاز داریم.
وزیر نفت گفت: اگرچه بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها توسط شرکت‌های خارجی انجام شده است، اما از ظرفیت شرکت‌های داخلی و بانک‌ها نیز استفاده می‌کنیم، برای نمونه 7 بانک در بهره‌برداری از میدان بزرگ آزادگان مشارکت داشته‌اند و از غول‌های اقتصادی داخل کشور برای این مشارکت دعوت کرده‌ایم.


همکاری ۱۲۰ میلیون دلاری نفتی‌ها با دانش‌بنیان‌ها

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور گفت: صنعت نفت قراردادی با حجم ۱۲۰ میلیون دلار با دانش‌بنیان‌ها منعقد کرده است.
به گزارش ایسنا، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی دیروز در حاشیه همایش پتروفن که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری به مدت سه روز آغاز به کار کرده است، در جمع خبرنگاران گفت: رکن اصلی حوزه نفت و انرژی در دنیا بر استفاده از فناوری بنا نهاده شده است و شرکت‌هایی که بتوانند بیشترین ارزش افزوده را از طریق فناوری ایجاد کنند، موفق‌تر هستند.
وی ادامه داد: در کشور نیز به این حوزه توجه شده و استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های صنعتی رو به افزایش است.
دهقانی فیروزآبادی با اشاره به راه‌اندازی کارگروه بار اول در معاونت علمی ریاست‌جمهوری، خاطر نشان کرد: مأموریت این کارگروه حذف فرایندهای پیچیده بوروکراسی برای انعقاد قراردادها با شرکت‌های دانش‌بنیان است و صنعت نفت در ۲ سال اخیر رتبه اول را در بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است.
معاون علمی رئیس‌جمهور یادآور شد: این صنعت تاکنون ۱۲۰ میلیون دلار قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان در قالب کارگروه بار اول منعقد کرده‌ است.
وی اضافه کرد: ما هنوز از بهره‌گیری صد درصدی توان شرکت‌های دانش‌بنیان فاصله داریم، ولی خوشبختانه این باور که باید از توان محققان داخلی استفاده شود، در کشور ایجاد شده است.


ذخایر آبی سد‌های تهران در پایین‌ترین سطح طی ۵۰ سال اخیر

هم‌اکنون ذخایر سد‌های تهران ۲۷۹ میلیون مترمکعب است که این رقم در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه است.
هم‌اکنون مصرف لحظه‌ای آب تهران، 37 هزار لیتر بر ثانیه است که فاصله‌ای دو هزار لیتری با مصرف مطلوب دارد.
بر اساس این گزارش، یک میلیون متر مکعب آب، حاصل بارش‌های اخیر در تهران بوده است که نسبت به مصرف روزانه سه میلیون متر مکعبی آب در تهران، رقم قابل توجهی نیست.


امضای قرارداد برق حرارتی با ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان

مدیرکل دفتر فناوری و بومی‌سازی نیروگاه‌های شرکت برق حرارتی از امضای قرارداد با ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان برای ساخت قطعات راهبردی و تحریمی نیروگاه‌ها خبر داد.
علی عیسی‌پور در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه دستاورد‌های تحقیقات و ساخت داخل صنعت آب و برق با بیان اینکه امسال ۱۰ قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولید بار اول به امضا رسیده است، گفت: در مورد اقلام تحریمی که قرار است اولین بار در کشور ساخته شوند می‌توان تا سقف ۵۰۰ میلیارد تومان و بدون مناقصه، کار را به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار کرد.
وی با تأکید بر اینکه ۹۵ درصد قطعات نیروگاهی در راستای سیاست‌های کلی نظام، توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و قطع وابستگی ساخت داخل شده است، ادامه داد: وزارت نیرو آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را در تیرماه ابلاغ کرد که بر اساس بند ۱۴ آن، شرکت‌های مادرتخصصی باید 2درصد از درآمد‌های عملیاتی و غیرعملیاتی خود را در زمینه انعقاد قرارداد به شرکت‌های دانش‌بنیان و طرح‌های پیشران اختصاص دهند.
عیسی‌پور اضافه کرد: در همین راستا شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی در سال‌جاری تاکنون ۳۱ قرارداد به مبلغ ۵۹۰ میلیارد تومان در حوزه ارتقای بهره‌وری تولید، افزایش امنیت و تاب‌آوری، بومی‌سازی و خودکفایی در صنعت آب و برق، توسعه استفاده از هوش مصنوعی، کاهش تلفات و هوشمندسازی در صنعت آب و برق منعقد کرده است.


افزایش ۶۴ درصدی ظرفیت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس تا ۱۴۰۵

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب و کار هلدینگ خلیج فارس نیز در این مراسم با اشاره به اینکه هرگونه تغییر و تحول نیازمند استراتژی برای آینده است، گفت: تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان قابل رقابت با تولیدات جهانی است.
حسن نشان‌زاده افزود: در حال حاضر ظرفیت نصب شده ۲۸ میلیون تن در هلدینگ خلیج فارس وجود دارد که با بهره‌برداری از ۳ طرح جدید در ماه‌های آینده به ۳۳ میلیون تن می‌رسد.
نشان‌زاده ادامه داد: این ظرفیت تا سال ۱۴۰۵ به ۴۶ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند.
وی با بیان اینکه اکنون سهم ساخت داخل در اجرای طرح‌های این هلدینگ ۷۵ درصد است، گفت: در افق یک‌ساله ۵ درصد بهبود پیدا می‌کند و به بالای ۸۰ درصد می‌رسد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8082/14/637297/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها