«عمارتی در مه» اثری معمایی‌ است که غافلگیری دارد


آقای میر سید «عمارتی در مه» چندمین اثر سینمایی شما محسوب می‌شود و چه تفاوتی با دیگر آثارتان دارد؟
- بنده به‌دلیل تخصص در امور حقوقی به تهیه‌کنندگان و فیلمسازان در زمینه تنظیم و عقد قرارداد با بازیگران، عوامل و سرمایه‌گذاران در پروژه‌های متعدد مشاوره حقوقی می‌دهم و به لحاظ حجم کاری صرفاً در زمینه تهیه‌کنندگی فعالیت نمی‌کنم اما فیلم «عمارتی در مه» بعد از همکاری و ساخت یک اثر تلویزیونی رقم خورد. ناگفته نماند که فضای داستان از ایده خلاق و نویی بهره برده است که می‌تواند رویکرد چندوجهی روان‌درمانی یا رشد و توسعه فردی افراد جامعه را که جزو نیازهای ضروری جامعه است، سامان بخشد. من نیز به همین دلیل تهیه‌کنندگی این اثر را برعهده گرفتم.
این فیلم سینمایی اثری سایکودرام معرفی شده است. ساخت چنین فیلمی با چه چالش‌هایی روبه‌روست و اساساً چقدر در سینمای ایران مخاطب دارد؟
 - ساخت فیلم‌هایی بر پایه پزشکی بی‌شک احتیاج به تحقیق و کاوش دارد، باید از نگاه کارشناسان ذی‌صلاح مورد تأیید قرار بگیرد و هیچگونه وجه تمایزی نداشته باشد. متأسفانه به فیلم‌هایی در این سبک بسیار کم توجه و پرداخت شده است و کمبود این ژانر بسیار به چشم می‌آید. بر این اساس با توجه به دغدغه‌های فیلمساز، مشکلات تولید و رنج تهیه سرمایه و همچنین وفور داستان‌های کلیشه‌ای و تجاری بر خودم رسالتی دیدم که با خلق اثری نو از زوایای دیگر این درمان اثبات شده را معرفی و حمایت کنم. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که من ساخت اثری متفاوت و کاربردی را که هم بتواند به جامعه درمانی کمک کند و هم منجر به خوب شدن حال مردم بشود، رسالت دینی خود می‌دانم و با این هدف ساختن فیلم یا هر اثر تأثیرگذاری را در هر زمان و شرایط واجب می‌دانم.
با نگاه به اسامی بازیگران که تعداد آنها هم قابل توجه است، می‌توان دریافت که نقش‌آفرینان، افراد چهره یا به اصطلاح سلبریتی نیستند. به چه دلیل به سراغ بازیگران کمتر شناخته شده رفتید؟
- محوریت فیلم معمایی بود و از آنجا که بازیگران چهره با توجه به شناخت ذهنی مخاطب از آنها، باعث پیش‌داوری می‌شود، از بازیگرانی بهره بردیم که چهره نیستند. همچنین بازیگر ناشناخته می‌تواند به معمایی و ناشناخته بودن کاراکتر کمک کند و بیننده بدون هیچگونه پیش‌زمینه ذهنی او را بپذیرد. ناگفته نماند که «عمارتی در مه» اثر هنری و نه تجاری است یعنی به فروش فیلم فکر نشده است. از سوی دیگر یکی از اهداف این فیلم، معرفی بازیگران مستعد و توانمند به شاخه بازیگری بوده است که بتوانیم زمینه‌ساز استعدادیابی در این عرصه شویم.
اگر بخواهید از مخاطب دعوت کنید «عمارتی در مه» را تماشا کند، می‌گویید به چه دلیل؟
اگرچه در دل کار و هنگام اجرا مغایرت‌هایی به‌وجود آمد و حتی ممکن است مخاطب به این فکر کند که می‌شد پردازش بهتری روی این موضوع انجام داد اما در مجموع حس می‌کنم با توجه به شرایط مذکور و روش‌های روان‌درمانی نو که در این فیلم روایت شده است، دارای جذابیت‌هایی برای متخصصان روان‌درمانی، مددجوها و دانشجویان است. همچنین این فیلم مناسب افرادی‌ است که علاقه‌مند فیلم معمایی-هیجانی هستند و با توجه به اینکه اثر غافلگیری هم دارد، می‌تواند به جذابیت‌های فیلم کمک کند.
مخاطب اصلی «عمارتی در مه» چه کسانی هستند و این اثر چه هدفی را دنبال می‌کند؟
با توجه به کششی که در فیلمنامه وجود داشت و پژوهشی که برای اثر انجام شد، لایه‌های پنهانی از این بیماری که شاید در موارد مشابه آن در این ژانر بدان کمتر پرداخت شده است، جلوه‌گر شد. ما تلاش‌مان بر این بود که در داستان بدعتی را قرار دهیم تا لایه‌های پنهان این بیماری بهتر به تصویر کشیده شود و بواسطه خلق معنایی متفاوت و به دور از کلیشه‌های رایج، روایتی نو داشته باشد و فراگیر شود. اگرچه سینما جزو اولویت‌های مردم نیست اما به‌دنبال این بودیم که هر مخاطبی را با هر شرایطی جذب کنیم و او را به سینما بکشانیم.
فعالیت مجدد «هنروتجربه» تا چه اندازه در سینمای ایران حس می‌شد؟
- باید از گروه سینمایی «هنروتجربه» تشکر کنم که از فیلم‌هایی با ایده‌ها و اندیشه نو حمایت می‌کند و زمینه‌ساز این شده است که با حمایت‌های مادی و معنوی و تجربه کردن شیوه‌های جدید به پویاتر شدن فضا و توسعه زبان سینما بیفزاید و انگیزه‌ای برای تهیه‌کنندگان و فیلمسازان شود.


برش
​​​​​​​فیلم سینمایی «عمارتی در مه» به نویسندگی و کارگردانی محمدعلی ســـــلیمان‌تاش و تهیه‌کننـــــدگی «سیدسجاد میرسید» که در گونه فیلم‌های سایکودرام یا فیلم‌های روانشناسانه ساخته شده، داستان مدیر یک آسایشگاه اعصاب و روان است که از پزشک جوانی، دعوت می‌کند  روی نوع خاصی از بیماران روانی تحقیق کند. با حضور پزشک جوان در مجموعه، او متوجه حوادث غیرمعمول و پیچیده در بین بیماران و کارکنان آسایشگاه می‌شود. اردلان شجاع‌کاوه، محمد حبیب‌اللهی، ماریان کلهر، سیده روژینا میرسید، محسن عباس‌پور، آبتین مفید، سبحان آسترکی، حامد موحد، متین صفرپور، ابوالفضل محمدی، محمدادریس جاویدان، مروه جاویدان، فاطمه یزدانی، مبینا خدامرادی، حمید بخشی، نوید ملک‌سعیدی، اکرم خسروی، آیدا موسوی، نیلوفر شیرازی و... از جمله بازیگرانی هستند که در فیلم سینمایی «عمارتی در مه» به ایفای نقش پرداختند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8082/18/637324/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها