بازدارندگی در مقابل فیلم‌های تجاری مبتذل


 آقای قنبری ایده «اینان» برگرفته از یک داستان واقعی است؟
- بله. من به‌دلیل اینکه همزمان مستندساز نیز هستم، همیشه سوژه‌های سینمایی خود را در حین ساخت آثار مستندم پیدا می‌کنم کمااینکه پیش از ساخت این فیلم حدود چهار سال پیش در حال ساخت مستندی درباره خادمان فرّاش حرم امام رضا(ع) بودم که سوژه آن اثر روزی با یک ساعت قیمتی به سراغم آمد و ساعتی گرانبها را به من نشان داد و گفت که یک خانم پس از خواندن نماز در حرم مطهر، ساعتش را جا گذاشته است. همین موضوع مرا بر آن داشت تا از او بپرسم آیا آن خانم جوان بود؟! وقتی پاسخ مثبت داد، من داستانم را در ذهنم کامل کردم. داستان ابتدایی این بود که یک جوانِ فرّاش فقیر عاشق دختر نماز خوان ثروتمندی می‌شود و یک شی قیمتی از دختر برجا مانده است که می‌تواند زندگی فقیرانه او را بهتر کند ولی اگر بخواهد پیش برود نباید دزد باشد و در حرم امام رضا(ع) گناهی مرتکب شود. این داستانک بتدریج و طی یک سال در ذهنم کامل و تبدیل به فیلمنامه حاضر شد.
دلیل نامگذاری فیلم‌تان به «اینان» چه بود؟
من همیشه تلاش می‌کنم فیلم اجتماعی بسازم و معنا نیز برایم معنی دیگری جز این ندارد که باید هر معنایی از روابط فی مابین انسان‌ها برآید. در واقع معتقدم والاتر از ارزش‌ها نیز ریشه در شیوه تبادلات انسانی ندارد، به همین دلیل هیچ میلی نداشته‌ام تا تصور مخاطبان را از اینکه بنده در مشهد یا حتی اگر در حرم امام رضا(ع) کار کردم، فراتر از زندگی معمول انسانی باشد، پس عنوان «اینان» را انتخاب کردم تا این مفهوم ارائه شود که من با انسان‌های پیش روی خودم سرکار دارم.
در مصاحبه‌ای گفته بودید «اینان» فیلمی درباره ایمان است. این موضوع در ذات فیلم نهفته شده است یا براحتی می‌توان آن را از اثر برداشت کرد؟
اگر ایمان به معنای چنگ زدن به کسی یا مفهومی که از درون آدمی را ایمن می‌سازد، باشد، شخصاً می‌توانم به شرطی قبول کنم که خود ارائه‌های فکری چنین ایمانی را با شیوه‌های عالمانه به شکلی از احساس، عاطفه و اندیشه درونی تبدیل کنم که دیگر نتوانم درباره آن حتی به دیگران توضیح بدهم و نیازی هم به شرح و توضیح دیگران داشته باشم، بر این اساس هرگاه که به  چنین احساسی از ایمان برسم، قطعاً دیگر حتی نیازی به دریافت اطلاعات درباره شریعت از دیگری خواهم داشت و در واقع همان علومی که خوانده‌ام، آنقدر رهنمود صحیحی در خود داشته‌اند تا در صورت لزوم به شریعتی نو بتوانم بدان واسطه پیدا کنم. تصور کنید اگر فضانورد باشید و سال‌ها در آسمان‌ها زندگی کنید، آیا می‌توانید شریعت خود را از دیگری سراغ بگیرید؟ یا حتی روی زمین و در نقطه‌ای به دور از دسترسی به مأخذ چگونه می‌شود از ایمان سخن گفت. این یکی از موضوعات پنهان در ذات این فیلم است.
ضرورت استفاده از بازیگران بومی برای ساخت آثاری را که جز در پایتخت تولید می‌شوند، چه می‌دانید؟
من همیشه در آثارم از بازیگران بومی منطقه بهره می‌برم چراکه به فیلم اصالت می‌بخشند و یک رابطه متقابل نیز بین منِ فیلمساز و بازیگران نیز به وجود می‌آید و نهایتاً منجر به این می‌شود تا هم من در کارهای بومی تخصص پیدا کنم و هم آنها شرایط کار در سینما را بشناسند. در حقیقت این اتفاق منجر به نوعی توسعه فکری دوطرفه می‌شود.
وضعیت اکران این فیلم در حال حاضر به چه صورت است؟
من راضی به اکران نبودم اما تهیه‌کننده‌ام اصرار داشت که این اتفاق بیفتد و پیش رفت و اکران کرد. به‌دلیل شرایط اجتماعی فعلی امکان ندارد فیلم فروش خوبی داشته باشد و می‌دانم که نه تنها فیلم بنده که با بودجه کمی ساخته شده است بلکه آثاری که با بودجه‌های بسیار کلان ساخته شده‌اند نیز روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارند و فروش خوبی ندارند.
فکر می‌کنید «هنروتجربه» به چه دلیل باید حفظ شود و بیش از پیش در اکران آثاری که شبیه سینمای بدنه نیستند، پیشرفت کند؟
 - وجود گروه هنروتجربه واجب و ضروری است چرا که نوعی بازدارندگی در مقابل فیلم‌های تجاری مبتذل محسوب می‌شود و حتی موجبات مقابله با وادادگی سینمای ایران در مقابل سینمای بیگانگان را فراهم می‌کند.


برش
​​​​​​​فیلم سینمایی «اینان» به کارگردانی رهبر قنبری و تهیه‌کنندگی علی برادری سال گذشته در شهر مشهد ساخته شده و داستان عماد، یک جوان ۳۰ ساله را روایت می‌کند که برادرش نیازمند اهدای عضو است. عماد برای یافتن عضو پیوندی راهی مشهد می‌شود اما این سفر طولانی و غیرمنتظره تجربیات و آشنایی با افرادی را در پی دارد که باورهای قبلی‌اش را به چالش می‌کشد و عشقی زمینی، او را به درکی تازه از زندگی می‌‌رساند. علی برادری، الهه جعفری، صبا سهیلی، سپیده آرمان و مرتضی قراغانی بازیگران اصلی «اینان» هستند که در کنار جمعی از بازیگران سینما و تئاتر خراسان از جمله احمد ریحانه، علیرضا ضیاء‌چمنی، برات ربانی، شاپور ترکمن سرابی، علیرضا سنایی، محمد جعفرزاده، بهنام ربانی، زهره مرادی، الهه پژوهی، صدیقه چک، کبری شمس، محمود کریمی، محسن کریمی، کیمیا فراهانی، سیده فاطمه وفایی، سیاوش رویین‌تن، آرنیکا رویین‌تن، غلامرضا پورموسی و علی عسگرزاده در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8082/18/637325/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها