فضای مجازی


چهره روز
ثریا قاسمی بازیگر شناخته شده سینما و تلویزیون امروز 82 ساله می‌شود. او دختر حمیده خیرآبادی است. در چهار سالگی او، مادرش به واسطه دوستی، با تئاتر آشنا شد و این آشنایی، سرآغاز ورود او و دخترش به جهان هنر بود. ثریا قاسمی فعالیت حرفه‌ای خود را در اوایل دهه ۴۰ با گویندگی در رادیو آغاز کرد، سپس مشغول فعالیت در تئاتر شد و در چند سریال تلویزیونی پیش از انقلاب هم حضور پیدا کرد. او فعالیت در سینما را به‌ طور رسمی در سال ۵۱ با بازی در یکی از نقش‌های اصلی فیلم «آرامش در حضور دیگران» به کارگردانی ناصر تقوایی آغاز کرد. بازی او در فیلم‌هایی مانند «مجسمه»، «دختر شیرینی‌فروش»، «شام آخر»، «ارتفاع پست»، «مارال» و … در خاطره تماشاگران مانده است. بازی او در سریال‌های «در پناه تو»، «در قلب من»، «روشن‌تر از خاموشی»، «شب دهم»، «صاحبدلان» و … به یادماندنی است.
سخن روز
«هر کاری کنید ابتدا ادبیات است و بعد سینما» این عبارات بخشی از صحبت‌های سیروس همتی در گفت‌وگو با ایرنا است. این بازیگر سینما و نمایشنامه‌نویس گفته است: «قطعاً ادبیات داستانی جلوتر از فیلم و فیلمنامه است، قبل از اینکه فیلم ساخته شود، می‌توانید به تاریخچه فیلم و ادبیات نگاه کنید، سینما وامدار ادبیات است و ۹۰ درصد از فیلم‌هایی که در دنیا ساخته می‌شود برگرفته از آثار مفاخر بزرگ است. هر کاری کنید ابتدا ادبیات است و بعد سینما.»
چالش روز
پس از تجربه موفق نمایش دیدار تیم ایران و امریکا در مسابقات جام‌جهانی و همچنین بازی فینال بین آرژانتین و فرانسه، حالا بهره‌وری از پخش بازی‌های جذاب داخلی در شرایط بحران اکران سینما جدی‌تر مورد توجه قرار گرفته و ایرنا به موضوع پخش دربی استقلال و پرسپولیس در سینما پرداخته است. در بخشی از این یادداشت آمده است: «فرصت طلایی جام‌جهانی به هر دلیلی سوخت شد اما این رویداد، قطعاً آخرین برگ برنده سینماهای کشور نیست. قرار است بزودی دربی لیگ‌برتر برگزار شود و این یعنی سرریزشدن صدها میلیون تومان به سینماها. وقتی یک سانس تیم‌ملی فوتبال کشورمان بیش از ۱۴ هزار بیننده داشت، آن‌وقت محاسبه کنید چه تعداد از طرفداران پرسپولیس و استقلال برای تماشای این بازی روانه سینما می‌شوند؟ بدگمانی بزرگی خواهد بود اگر این میزان را کمتر از ۱۴ هزار نفر بدانیم.»
اتفاق روز
با درخواست مؤسسه تصویر شهر جهت اجرای طرح «سینما نوستالژی» در پردیس سینمایی ملت، موافقت شد و بر اساس این طرح قرار است آثار کودک قدیمی سینمای ایران مثل «شهر موش‌های ۱ و ۲» و آثار کمدی دهه ۹۰ مثل «طبقه حساس»، «خجالت نکش»، «چهار انگشت»، «تگزاس ۲» و… مجدد روی پرده سینماهای تصویر شهر برود. اکران فیلم سینمایی «جزیره فضایی» (ترنادو ۲) دیگر خروجی جلسه شورای صنفی نمایش است که روز گذشته (یکشنبه ۲۷ آذر) در خانه سینما برگزار شد. طبق گزارش مهر، قرارداد سرگروهی این فیلم سینمایی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سید جواد هاشمی با سرگروهی پردیس کورش ثبت شده است.
عدد روز
«فروش ۱۸۰ میلیون دلاری آواتار در ۳ روز.» این خبر را که ایسنا منتشر کرده مقدمه‌ای بر تکرار تجربه فتح گیشه‌ها توسط جیمز کامرون است. «آواتار: راه آب» که دنباله پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما است در حالی فروش ۱۸۰ میلیون دلاری را رقم زده که ۱۲۷ میلیون دلار آن از محل گیشه بین‌المللی و ۵۳ میلیون دلار آن نیز از امریکای‌شمالی کسب شده است و پیش‌بینی می‌شود فروش این فیلم تا پایان روز جمعه به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار برسد. 
مکث روز
سرتیم حفاظت از مسعود رجوی مدعی‌ می‌شود سازمان مجاهدین خلق قصد جذب محمدرضا شجریان را داشته اما پس از اینکه از او جواب رد شنیده، تمام آثارش به دستور رجوی از بین رفته است. این اطلاعات را ایرنا از خاطرات مسعود خدابنده عضو سابق سازمان مجاهدین خلق و سرتیم حفاظت از مسعود رجوی به نقل از کتاب تهران تا تیرانا، منتشر کرده است. خدابنده می‌گوید: «یادم است سازمان مجاهدین خلق تا مدت‌ها دنبال محمدرضا شجریان بود تا او را جذب کند. رجوی بارها دنبالش فرستاد و شجریان هر بار دست رد به سینه فرستاده‌ها زد. کلامش را هم یادم است که گفته بود: من ثمره موسیقی یک نسل هستم، نه می‌خواهم و نه می‌توانم صدایم را در خدمت کسی قرار دهم.» او در ادامه می‌افزاید: «مسعود رجوی از آهنگ‌های شجریان لذت می‌برد و بقیه هم فهمیده بودند و حتی آهنگ‌های شجریان بیش از هر چیز دیگری در سالن‌های قرارگاه پخش می‌شد، اما وقتی رجوی از شجریان قطع امید کرد و فهمید او در تله مجاهدین نخواهد افتاد، تمام نوارهای شجریان از بین رفت و صدایش هم دیگر در سالن‌ها پخش نشد. وقتی آقای شجریان به مجاهدین پاسخ منفی داد به یکباره مورد غضب رجوی قرار گرفت و هر نشستی که برگزار می‌شد، باید حتماً شجریان مورد ناسزا قرار می‌گرفت.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8082/24/637353/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها