انفجار در پایگاه آموزشی امریکا در اربیل


گروه جهان/ وقوع انفجار عظیمی در انبار تسلیحات نیروهای امریکایی در منطقه «کانی قرژاله» از توابع منطقه خبات در اربیل که نیروهای پیشمرگه نیز از آن استفاده می‌کردند، این منطقه را به لرزه درآورد.
به گزارش تسنیم، کانال صابرین نیوز نخستین مرجعی بود که این خبر را منتشر و اعلام کرد: به دنبال این انفجار هواپیماهای امریکایی در منطقه به پرواز درآمدند. تا عصر دیروز همچنان اعلام نشده بود این انفجار به چه علتی رخ داده است اما ویدیویی که از این رویداد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد ابتدا دود غلیظی از محل حادثه بلند می‌شود و سپس انفجار رخ می‌دهد. بنا بر اطلاعات به دست‌ آمده، مرکزی که این انفجار در آن رخ داده، علاوه بر انبار یک مرکز آموزشی است که نظامیان امریکایی در آن به نیروهای پیشمرگه آموزش فنون نظامی می‌دادند.
این در حالی است که پیش‌تر جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در گفت‌و‌گویی با شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته بود: اغتشاشگران که او آنها را مخالفان ایران خواند، با سلاح‌هایی که از پایگاه‌های نظامی و از نقاطی در کردستان عراق وارد می‌شود، مسلح شده‌اند.
جولان کم‌سابقه امریکا در غرب عراق
حمله به پایگاه نیروهای امریکایی در اربیل در حالی انجام شده است که همزمان خبرهای منابع عراقی حاکی از تحرکات کم‌سابقه امریکا در غرب عراق است. در همین ارتباط دیروز یک منبع امنیتی در استان الانبار از تحرکات بی‌سابقه هواپیماهای ترابری امریکا در پایگاه هوایی عین‌الاسد در غرب این استان واقع در غرب عراق خبر داد. وی با این حال تأکید کرده مشخص نبوده است این هواپیما‌ها حامل ادوات جنگی بودند یا مستشاران و نیروهای نظامی. با این حال برخی از ناظران معتقدند نظامیان امریکایی بنا به دلایلی که هنوز مشخص نیست، در حال جابه‌جایی نیروها و تدارکات خود در عین‌الاسد هستند و قصد انتقال برخی از تدارکات و نظامیان خود را به پایگاه التنف در سوریه دارند. ضمن اینکه برخی دیگر معتقدند امریکا در حال تجهیز پایگاه عین‌الاسد به جنگ‌افزارهای جدید است.
حمله به پایگاه امریکا در شمال سوریه
انفجار در پایگاه امریکا در اربیل و تحرکات این ارتش در عین‌الاسد در حالی است که گزارش‌ها از حمله‌ موشکی به پایگاه نیروهای این کشور در میدان نفتی شمال‌شرق سوریه نیز حکایت دارد. بنا بر گزارشی که ایرنا به نقل از اسپوتنیک منتشر کرده، این حمله که توسط گروهی ناشناس انجام شده، علیه پایگاه نیروهای امریکایی در شرق دیرالزور صورت گرفته است. این پایگاه واقع در میدان نفتی عمر، بزرگ‌ترین پایگاهی است که امریکا در این منطقه دارد. شاهدان عینی اعلام کرده‌اند شدت انفجارهای حاصل از پرتاب چند موشک به این پایگاه طوری بود که تمام دهستان‌های اطراف صدای آن را شنیدند و در پی آن نیز جنگنده‌ها و پهپادهای امریکایی به پرواز درآمدند. خسارت‌های ناشی از این حمله تا عصر دیروز اعلام نشده بود.
انفجار در کرکوک
در همین حال خبرها از عراق حاکی از آن است که در جریان حمله مسلحانه به خودروی حامل نیروهای پلیس عراق که عازم مناطق شمالی این کشور بودند، دست‌کم 10 نفر از آنها از جمله یک افسر پلیس کشته شدند. به گزارش یورونیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک افسر پلیس عراق، داعش را مسئول این حمله در حومه کرکوک و پس از انفجار یک بمب کنار جاده‌ای اعلام کرده است. او همچنین گفت در جریان این حمله، ۲ نیروی پلیس مجروح و یکی از مهاجمان هم کشته شده است. وزارت کشور عراق نیز با تأیید این حمله اعلام کرد ۷ نیروی پلیس از جمله یک افسر کشته شده‌اند.
در همین رابطه یحیی رسول، سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرد:«محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق دستور تعقیب اعضای گروهک تروریستی را که مرتکب این اقدام تروریستی و بزدلانه شده‌اند صادر کرده و گفته است قصاص آنها باید عادلانه و سریع باشد.» به گفته وی، السودانی به نیروهای امنیتی دستور داده است جاده‌ها را زیر نظر داشته باشند. او همچنین خواستار تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب جهت بررسی این اقدام تروریستی شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8082/4/637357/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها