رژیم صهیونیستی با ابطال شهروندی یک وکیل فلسطینی- فرانسوی او را پس از سال ها بازداشت های پی در پی به فرانسه تبعید کرد

اخراج یک حامی حقوق بشر از سرزمین‌های اشغالی



زهره صفاری/ وزارت داخلی رژیم صهیونیستی یک حامی حقوق بشری فلسطینی- فرانسوی را به بهانه رابطه با گروه‌های مقاومت و طرح‌ریزی حملات تروریستی از سرزمین‌های اشغالی اخراج کرد. اقدامی که با محکومیت فرانسه همراه شد و گروه‌های فلسطینی نیز اقدام صهیونیست‌ها را ناعادلانه خواندند.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، صلاح حموری فلسطینی 37 ساله که از طرف مادرش شهروندی فرانسه را دارد، گرچه به‌عنوان شهروند فلسطینی، اقامت دائمی سرزمین‌های اشغالی را داشت، پس از مدتی بازداشت بدون هیچ مدرک قانونی، از سوی تل‌آویو دستور اخراج گرفت و به‌عنوان شهروندی فرانسوی برای بازگشت به این کشور تا فرودگاه اسکورت و با نخستین پرواز صبحگاهی از مرزهای فلسطین خارج شد.
وزارت داخلی رژیم صهیونیستی در توضیح این اقدام که واکنش حامیان حقوق بشر در داخل و خارج سرزمین‌های اشغالی را داشت، در بیانیه‌ای نوشت: «حموری در طول دوران زندگی‌اش در طراحی و برنامه‌ریزی بسیاری از حملات علیه اسرائیل نقش داشت و بسیاری از آنها را با انگیزه شخصی یا از سوی سازمان‌های مخالف تل‌آویو انجام داده بود.»
این بیانیه در حالی صادر شد که براساس اعلام گروه‌های حقوق بشری در داخل سرزمین‌های اشغالی، حموری از مدتی پیش از صدور این رأی بدون محاکمه و مجازات و براساس آنچه نظامیان صهیونیست آن را مدارک مخفی عنوان کردند در بازداشتگاه‌های این رژیم نگهداری می‌شد و حتی وکیل او نیز اجازه بررسی مدارک را نداشت. سیاستی که رژیم صهیونیستی از مدت‌ها قبل در قبال بازداشتی‌های امنیتی پیش گرفته است و سازمان‌های حقوق بشری سرزمین‌های اشغالی نیز آن را بهانه‌ای برای بازداشت‌های فلسطینی‌ها می‌دانند و معتقدند: «این روش به عنوان جایگزین محاکمه کیفری در سرزمین‌های اشغالی زمانی به کار گرفته می‌شود که مقامات قضایی مدارک کافی برای متهم کردن فرد یا سازمانی ندارند. عموماً فلسطینیانی با این شرایط روبه‌رو می‌شوند که به‌دلیل عقاید سیاسی یا اقدامات سیاسی غیرخشونت‌آمیز بازداشت شده‌اند.»
محکومیت‌ها علیه رژیم صهیونیستی
درحالی که حامیان حموری این اقدام صهیونیست‌ها را نقض قوانین بین‌المللی می‌دانند، حموری با تأکید بر اینکه یک شهروند فلسطینی است، در بیانیه‌ای نوشت: «یک فلسطینی هر کجا برود، اصول خود و آنچه را برای مردمش می‌خواهد نیز با خود دارد و زادگاهش را هر جایی باشد با خود می‌برد.» در همین حال وزیر خارجه فرانسه نیز با اعتراض به حکم اخراج حموری از سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد دولت فرانسه برای دفاع از حقوق این فرد اقدام کرده و بارها تماس‌هایی با مقامات تل‌آویو داشته است. در این بیانیه همچنین آمده است: «ما تصمیم غیرقانونی سران اسرائیل برای بازگرداندن صلاح حموری به فرانسه را محکوم می‌کنیم.»
همزمان احمد مجدلانی، یکی از اعضای کمیته اجرایی تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با غیرقانونی خواندن این اخراج گفت: «او هیچ جرمی مرتکب نشده که مستحق اخراج از زادگاهش و تبعید به کشوری دیگر باشد. آن هم کشوری که حموری مدت کوتاهی در آن بوده و تنها ملیت آن را یدک می‌کشد.»
به نوشته رویترز، حموری که سال 2004 به اتهام کشتن یک خاخام یهودی برجسته به زندان افتاد، یکی از 1027 زندانی رژیم صهیونیستی بود که در سال 2011 در جریان تبادل با گیلعاد شلیط، نظامی اسرائیلی مجوز آزادی گرفت. آزادی او پس از آن صورت گرفت که گروه های حقوق بشری مستقر در فرانسه به دلیل اینکه مدارک کافی برای بازداشت او وجود نداشت، به همین خاطر گروه‌های حامی حقوق بشر در فرانسه نیز برای آزادی اش تجمعاتی به راه انداختند و در نتیجه این اعتراضات او در سال 2011 در فهرست مبادله قرار گرفت. در عین حال سران تل‌آویو همچنان با ظن به تداوم فعالیت‌های سیاسی او بارها او را بازداشت کرده و سرانجام تصمیم به اخراجش گرفتند و دادگاه عالی این رژیم نیز با رد فرجام خواهی وکلای او مانع از اجرای این تصمیم نشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8082/4/637360/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها