آیت‌الله رئیسی در همایش بزرگداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه تأکید کرد

روشنفکران مخاطرات پیش رو را به‌موقع بیان کنند


گروه سیاسی/ ششمین همایش بزرگداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه، روز گذشته با حضور و سخنرانی رئیس جمهور در مدرسه عالی شهید مطهری تهران برگزار شد. آیت‌الله رئیسی در این مراسم که رئیس دفتر مقام معظم رهبری، وزیر علوم و چهره‌های حوزوی و دانشگاهی حضور داشتند، شناخت و رفع نیازهای جامعه انسانی معاصر را اصلی‌ترین مأموریت حوزه و دانشگاه دانست و تأکید کرد: شناخت این نیازها در گرو آن است که حوزه و دانشگاه از مردم،‌ در میان مردم و با مردم باشند و با شناسایی و تدوین نظام مسائل جامعه برای رفع مسائل بر اساس اصول علمی محکم و غنی اسلامی راهکار ارائه دهند.
 سه مأموریت حوزه و دانشگاه
رئیس جمهور، با گرامیداشت یاد شهید مفتح، این مناسبت را بهانه خوبی برای بازنگری در اهداف، روش‌ها و بایدها و نبایدهای علم‌آموزی و معرفت‌افزایی در حوزه و دانشگاه توصیف کرد و با مهم دانستن شناخت صحیح وضع موجود و وضع مطلوب و تلاش برای کم کردن فاصله بین آنها، سه مأموریت و رسالت اصلی برای حوزه و دانشگاه را 
۱-علم و پیشرفت ۲- تربیت انسان‌های فرهیخته و ۳- مساله شناسی و حل مسأله عنوان کرد. رئیس جمهور حوزه را مرکز شناخت و آموختن قول‌الله و دانشگاه را مرکز شناخت و آموختن فعل‌الله دانست و افزود: فارغ از اینکه این علم در حوزه آموخته شده باشد یا دانشگاه، باید نافع و نجات‌بخش انسان باشد و فراگیرنده آن بداند که عالم محضر خداست.
حوزه و دانشگاه در میان مردم باشند
آیت‌الله رئیسی شناخت و رفع نیازهای انسان و جامعه انسانی معاصر را اصلی‌ترین مأموریت حوزه و دانشگاه دانست و تأکید کرد: شناخت این نیازها در گرو آن است که حوزه و دانشگاه از مردم،‌ در میان مردم و با مردم باشند و حوزه و دانشگاه به‌عنوان دو بازوی علمی کشور باید با شناسایی و تدوین نظام مسائل جامعه برای رفع مشکلات و مسائل موجود بر اساس اصول علمی محکم و غنی اسلامی راهکار ارائه دهند.
رئیس جمهور شناسایی به موقع مخاطـــــرات پیــــش‌ روی جامعـــــه و شجاعت در دادن هشدارهای به‌موقع را از ویژگی‌های روشنفکران واقعی دانست و تأکید کرد: روشنفکران و عالمان دینی و دانشگاهی باید در مسیر تبیین حقایق بدون ترس از هجمه‌ها، همانند مرزبانان مرزهای جغرافیایی کشور، برای صیانت از ابتلای جامعه به ابهام و دروغ، از خودگذشتگی و ایثار کنند.
علم آموزی و بصیرت افزایی؛ ویژگی حوزه انقلابی
آیت‌الله رئیسی علم‌آموزی و بصیرت‌افزایی و تلاش برای اجرای عدالت را از ویژگی‌های حوزه انقلابی دانست و گفت: نیروهای انقلابی برآمده از حوزه بر مبنای منطق، تدبیر و عقلانیت هم خوب درس می‌خوانند و هم در عرصه اجتماعی برای شناخت و رفع مسائل حضور مؤثر و سازنده‌ای دارند که نمونه آن را در وقایع اخیر شاهد بودیم که طلاب و دانشجویان بابصیرت و انقلابی که در ایام عادی خوب درس می‌خواندند، در هنگام خطر و مواجهه با ضرورت در عرصه اجتماعی نیز حضور جدی داشتند و شهادت برخی از طلاب و دانشجویان دلیل صدق این مدعی است.  


بــــرش
گسترش همکاری کشورهای همسو، راه خنثی کردن فشار جبهه استکبار
برنامه همکاری‌های جامع ایران و نیکاراگوئه امضا شد

​​​​​​​«دنیس مونکادا» وزیر خارجه نیکاراگوئه روز گذشته با سفر به تهران با رئیس جمهور کشورمان دیدار کرد. آیت‌الله رئیسی در این دیدار ظرفیت‌های فراوان ایران و کشورهای منطقه امریکای لاتین را بستر مناسبی برای توسعه روابط فیمابین دانست. رئیس جمهور با اشاره به روابط خوب دوجانبه ایران و نیکاراگوئه و همکاری‌های مثبت و سازنده دو کشور در نهادها و سازمان‌های بین‌المللی، مقاومت در برابر دشمنی‌ها و فشارهای استکبار بویژه امریکا را از عوامل تعمیق  روابط و همکاری‌های دو کشور دانست. آیت‌الله رئیسی با تقبیح  سوءاستفاده امریکا و غرب از ابزارهایی نظیر حقوق بشر علیه کشورهای مستقل و مقاوم، از شکست محاسباتی امریکا در طراحی‌های جدید علیه کشورها و ملت‌های مبارز و مقاوم گفت و تصریح کرد که  گسترش همکاری بین کشورهای همسو یکی از راه‌های خنثی کردن  فشار جبهه استکبار است. همچنین پیش از این دیدار، برنامه همکاری‌های جامع دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری نیکاراگوئه میان وزرای خارجه دوکشور امضا شد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8082/2/637383/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها